Tennisstjärnan Serena Williams tackade för sig under US Open i fredags. Och som vanligt var hon klädd i en moderiktigt outfit som blivit hennes signum på banan.

ANNONS

Tennisstjärnan Serena Williams deltog i årets US Open i förra veckan. Det var förmodligen sista gången vi fick se världens genom tiderna största kvinnliga tennisspelaren, skriver Buisness World.

Hela 23 Gran Slam titlar har Williams vunnit genom åren.

Möjligheten att ta hem en 24e titel gick om intet, då hon i fredags förlorade mot Australiens Ajla Tomljanovic i en intensiv match, full av den kraft och kamplust hon har använt för att styra damtennis de senaste två decennierna.

För en månad sedan valde Williams att i en lång intervju med den amerikanska modetidningen Vouge, berätta för världen att hon planerar att lägga sitt racket på hyllan.

Hon sa till tidningen att hon planerar att utvecklas bortom tennisen, och anlände till Flushing Meadows efter att ha spelat bara fyra matcher under de senaste 14 månaderna, och enbart vunnit en.

Men det är som sagt inte bara på tennisbanan Williams haft stort genomslag.

Under sin karriär har hon skrivit om regelboken för hur kvinnliga atleteter ska klä sig, och hon har samtidigt byggt ett eget imperium.

ANNONS
ANNONS

Amerikanska Vogues mångåriga och legendariska chefredaktör Anna Wintour är själv en inbiten tennisspelare.

Och då Williams själv har ett starkt modeintresse, är steget till Vogue inte särskilt långt eller förvånande.

”Stil och sport har alltid varit nära sammanflätade, men ingen idrottare omfamnade modets kraft som Serena Williams”, säger Katie Abel, chefredaktör för Footwear News, till Reuters.

”Hon har aldrig undvikit gränsöverskridande outfits, varken på eller utanför banan, och vet alltid hur man skickar ett meddelande, även om det är kontroversiellt.

2004 spelade hon US Open i en uppseendeväckande jeanskjol.

Och på Roland Gaross 2018 klädde hon sig i fjädrar, och bar en heltäckande svart kroppsstrumpa för att öka cirkulationen, då hon drabbats av blodproppar några dagar efter hon fött barn.

Glam Slam för Williams

Williams
Serena Williams är mycket intresserad av mode (Foto: Serena Williams)

Williams var nära vän med den numera avlidne Virgil Abloh, konstnärlig ledare för Louis Vuitton som också drev sitt eget hyllade varumärke Off-White.

Abloh skapade kanske en av hennes mest minnesvärda US Open-ensembler – ett ballerinainspirerat set från Nike, när hon spelade inför rekordpublik 2018.

ANNONS
ANNONS

Hennes modeuppvisningar på touren må vara över, men hennes nya jobb har precis startat.

Den 12 september presenteras den nya kollektionen från hennes varumärke, S By Serena, under modeveckan i New York.

Även om hon lägger sina strassbeklädda Nikes på hyllan (och sitt racket), förväntas hennes varumärke inte tappa i värde.

Nike planerar att fortsätta sitt samarbete med den 40-åriga tennisstjärnan.

Läs även: Ralph Lauren gör tenniströja av plast [Dagens PS]