Dagens PS

Ripple - ny elektrisk norrman

Ripple
Med luftsmörjning och modern batteriteknik ska det nya norska båtmärket Ripple revolutionera båtmarknaden. (Bild: Ripple)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 aug. 2023Publicerad: 04 aug. 2023

Med modern batteriteknik parad med luftsmord botten, ska nya norska båtmärket Ripple bli framtidens båt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De spar inte på ambitionerna, teamet bakom det nya norska båtmärket Ripple.

På hemsidan har de listat sina mål med den nya båten Ripple och det är högt ställda förväntningar som de ska uppå med löften om noll luftföroreningar, noll vattenföroreningar och noll ljudföroreningar.

Tung initiativtagare

Bakom det nya märket står den stora norska båtproducenten Frydenbø Marine. Med märken som Nordkapp, Sting och Airborne och egen produktion i Polen, finns musklerna och kunskapen som behövs.

Som en bladning mellan daycruiser och styrpulpetare ska Ripple göra succé i elbåtsvärlden. (Bild: Ripple)

För tekniken står den Oslo-baserade start-up-firman Pascal Technologies, som med en egenutvecklad skrovteknik ska garantera en rejält minskad våt yta och därmed minskat vattenmotstånd.

Kort beskrivet är bottenkonstruktionen en kombination av enkelskrov i förskeppet som sedan övergår till en katamarankonstruktion från midskepps och akterut. Mellan de båda katamaran-skrovhalvorna pumpas sedan in luft som skapar en friktionsminimerande luftkudde.

Med stegbåten Sea Song försökte konstruktören Ruben Östlund att utveckla konceptet med en skapad luftkudde under akterskeppet. Experimentet gick faktiskt alldeles för bra, så båten tappade propellerkraft och styrförmåga. (Foto: Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Tekniken är dock gammal. Redan på 1920-talet experimenterade Ruben Östlund med att leda ned avgaser i steget på racerbåten Sea Song och på så sätt få en luftkudde enligt Ripples konstruktions-tankar.

Östlunds experiment blev dock “för” lyckat då luftkudden blev för stor så att båten tappade både styrverkan och propellereffekt.

Ripples luftkudde bygger dock på en pump som trycker ned luft i katamaranbotten på ett mer kontrollerat sätt.

Ripples första båt är en 10 meters daycruiser som ska ha en räckvidd på två timmar i 25 knos fart. (Bild. Ripple)

Först ut är en 10 meters daycruiser, men den nya skrovtekniken kommer att presenteras på en serie båtar mellan sex och elva meter.

För framdrivningen står den senaste inbordar-eltekniken och varvet talar om en räckvidd på 50 sjömil med en marschfart på 25 knop.

Till nästa säsong ska det första modellen vara klar. Då får vi se om de lyckas uppfylla de löften de lovat.

Läs mer här:

ANNONS

Om Ripple boats

ANNONS

Senaste nytt

Forza – ny spelare på elbåtsmarknaden

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS