Med modern batteriteknik parad med luftsmord botten, ska nya norska båtmärket Ripple bli framtidens båt.
Ripple - ny elektrisk norrman
Mest läst i kategorin
De spar inte på ambitionerna, teamet bakom det nya norska båtmärket Ripple.
På hemsidan har de listat sina mål med den nya båten Ripple och det är högt ställda förväntningar som de ska uppå med löften om noll luftföroreningar, noll vattenföroreningar och noll ljudföroreningar.
Tung initiativtagare
Bakom det nya märket står den stora norska båtproducenten Frydenbø Marine. Med märken som Nordkapp, Sting och Airborne och egen produktion i Polen, finns musklerna och kunskapen som behövs.
För tekniken står den Oslo-baserade start-up-firman Pascal Technologies, som med en egenutvecklad skrovteknik ska garantera en rejält minskad våt yta och därmed minskat vattenmotstånd.
Kort beskrivet är bottenkonstruktionen en kombination av enkelskrov i förskeppet som sedan övergår till en katamarankonstruktion från midskepps och akterut. Mellan de båda katamaran-skrovhalvorna pumpas sedan in luft som skapar en friktionsminimerande luftkudde.
Tekniken är dock gammal. Redan på 1920-talet experimenterade Ruben Östlund med att leda ned avgaser i steget på racerbåten Sea Song och på så sätt få en luftkudde enligt Ripples konstruktions-tankar.
Östlunds experiment blev dock “för” lyckat då luftkudden blev för stor så att båten tappade både styrverkan och propellereffekt.
Ripples luftkudde bygger dock på en pump som trycker ned luft i katamaranbotten på ett mer kontrollerat sätt.
Först ut är en 10 meters daycruiser, men den nya skrovtekniken kommer att presenteras på en serie båtar mellan sex och elva meter.
För framdrivningen står den senaste inbordar-eltekniken och varvet talar om en räckvidd på 50 sjömil med en marschfart på 25 knop.
Till nästa säsong ska det första modellen vara klar. Då får vi se om de lyckas uppfylla de löften de lovat.
Läs mer här:
Senaste nytt
Forza – ny spelare på elbåtsmarknaden
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.