Dagens PS

Svenskarna vill hellre resa än köpa ny tv

svenskarna
Svenskarna vill hellre resa än köpa hemelektronik (Foto: Pixabay).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 07 mars 2023

Resebranschen blomstrar just nu – desto trögare går det för elektronikföretagen, som brottas med stora utmaningar på grund av en minskad köpkraft hos svenska konsumenter. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskarna lägger hellre pengarna på en resa till Grekland, än köper en ny tv.

Trots lågkonjunktur, inflation och ett pressat ekonomisk läge, vill konsumenterna inte spara in på resor. Det är snarare budgeten för hemelektronik som stramas åt.

MISSA INTE: Vittnen: Elon Musk vågar inte gå på toa ensam

Samma nivåer som före pandemin

Hos flera av landets researrangörer har man märkt av ett ökat antal bokningar – som snart ligger på samma nivå som före pandemin.

“Det är ganska ovanligt. Rent historiskt brukar resan vara något av det första man sparar in på”, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på Tui, till Dagens Industri. 

“Direkt efter jul hamnade bokningsläget jättehögt och vi tänkte: ‘what?’, vilket var superroligt. Och sedan har det fortsatt att ligga så vecka efter vecka” säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo.

Den som har lite pengar över, tack vare elstödet eller ett sparkapital, kanske ser sin chans att komma iväg på en resa nu när pandemin är över.

ANNONS

”Man har inte kunnat resa och nu känner man att man kan det. Man kanske både har semesterdagar och lite pengar reserverade för det”, säger Sandra Miller Kinge.

ANNONS

Senaste nytt

… Men färre vill köpa ny elektronik

Hos elektronikföretagen har man det tuffare.

Konsumenternas köpkraft har minskat, och julhandeln blev inte vad man hoppades på.

Enligt siffror från HUI Research minskade försäljningsvolymen med 8,7 procent för den totala detaljhandeln i december, jämfört med samma period föregående år. För sällanköpsvaruhandeln, till exempel hemelektronik, var nedgången hela 11,7 procent. I januari var försäljningarna ner cirka 4 procent i jämförelse med samma månad föregående år.

“Hemelektronikhandeln är en kapitalintensiv bransch. Det handlar om dyra produkter och pengar, som konsumenterna inte har just nu. Dessutom är det en bransch som gick bra under pandemin. Folk köpte utrustning för hemmakontor och man hade mer pengar eftersom man inte gick på restaurang eller lade pengarna på resor”, säger Emma Hernell, vd HUI Research till Computer Sweden.

Hon menar att det därför blir svårt när man ska jämföra med försäljningssiffrorna från i fjol.

“Det gör att är höga jämförelsetal och då blir det tuffare att komma upp i samma nivåer”, säger Emma Hernell.

ANNONS

Läs även: 

Det våras för flygbolagen – lyfter efter pandemin

Här får du betalt – för att vara turist

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS