Ryanairs vd Eddie Wilson är säker på sin sak: SAS framtid är allt annat än ljus. Domen meddelades på en pressträff i dag i Dublin. Dagens PS:s reporter Viggo Cavling var på plats.
Ryanairs dom: SAS kommer att krympa


Mest läst i kategorin
“SAS har aldrig haft styrkan i balansräkningen att genomföra en trovärdig förnyelse av flottan”, sa Wilson. “De kommer fortsätta krympa, inte på grund av bristande efterfrågan, utan för att affärsmodellen inte håller.”
Läs även: Poängkriget mellan SAS och Norwegian trappas upp
Fel modell
“Man ser det gång på gång. De leasingfinansierar gamla, törstiga plan eftersom de aldrig haft en stark balansräkning. Och när det väl blir dags att ersätta flottan finns inga pengar.”
“Ett åldrande flygplansflotta får högre underhållskostnader. Det är därför SAS – precis som Alitalia – sitter fast med gamla, törstiga plan och ingen trovärdig strategi för att förnya dem.”

Senaste nytt
Bara fyra stora flygbolag kvar i Europa
“Lufthansa, Air France-KLM, IAG och Ryanair. Resten kommer sväljas, eller försvinna.”
SAS får enligt Wilson allt svårare att konkurrera:
“De har aldrig kunnat enas om var navet ska ligga, vem som ska betala, eller vem som ska ta ansvar för förnyelsen. Nu när Air France gått in kommer de inte satsa långdistans på Köpenhamn. Det är för litet. De vill ha trafiken till Paris.”
Därför funkar inte uppköp
Han menar också att uppköp inte skulle lösa problemen för många av de mindre flygbolagen i Europa:
“Det ligger i deras DNA att strypa kapacitet för att få upp priserna. Det hjälper inte ekonomier som är beroende av punkt-till-punkt-trafik i Europa.”
Wilson understryker att SAS inte krymper för att efterfrågan försvunnit:
“Det handlar inte om att folk inte vill flyga – flygbiljetterna blir dyrare. Det säger allt.”

Även Norwegian får kritik
Han är även skeptisk till Norwegian:
“De har inte heller musklerna att göra en riktig flottförnyelse. De har blivit mindre och kommer sannolikt att fortsätta vara det.”
“Vi har satt in mer kapacitet i Göteborg och Stockholm efter att flygskatten togs bort. Det är sådant som får oss att agera.”

Den svenska regeringen hyllas
Eddie Wilson passar också på att ge en rejäl känga till Danmark – samtidigt som han hyllar Sverige:
“Den svenska regeringen har gjort helt rätt som tagit bort flygskatten. Det gör att vi kan växa. I Danmark gör man tvärtom – man höjer avgifterna och försöker rädda SAS genom att köpa flygplatsen. Det kommer bara leda till högre priser och färre avgångar. I Billund har priserna gått upp med 1000 procent efter det att vi lade ner vår bas.”

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.