Resebranschen är, som så många andra, under stenhård konkurrens och det har nog aldrig varit svårare att nå lönsamhet på resesugna konsumenter.

ANNONS

För att citera multientreprenören och miljardären Richard Branson.

If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.Richard Branson

Med andra ord: den lättaste vägen till att bli miljonär är att först skaffa sig en en miljard, och sen grunda ett flygbolag.

Den tuffa situationen har fått många researrangörer att ta till listiga och mycket sofistikerade sätt att krama ur så mycket pengar som möjligt ur varje kund. Och detta gäller framför allt på nätet, skriver Quartz som synat de största amerikanska aktörernas taktiker.

Quartz nämner bland annat resesökmotorn Kayak som nyligen bytte ut ordet ”select” till ”view deal” (ungefär ”välj” till ”se erbjudande” på svenska) vilket ska ha ökat försäljningen med 1 procent under perioden. Samma positiva effekt fick företaget när man på de europeiska sajterna bytte ut färgen för rabatterade erbjudanden till en ljus grön färg. Ett annat knep man använt är att se till hotellerbjudanden är förstahandsval på sajten – det eftersom Kayak får högre kommission på boenden än på flygresor.

ANNONS
ANNONS

Enligt Quartz experimenterar Kayak med ett trettiotal liknande förändringar varje månad för att optimera köpprocessen för sina besökare. Och man är långt ifrån ensamma på marknaden.

LÄS VIDARE: These are the subtle tweaks used by travel websites to make you spend more [Quartz] >