Kryssningskaos: Passagerare strandade när Norwegian Epic drev iväg

Norwegian Epic tillhör rederiet Norwegian Cruise Line
Norwegian Epic tillhör rederiet Norwegian Cruise Line och lanserades 2010 som ett av världens största kryssningsfartyg vid sin tid. Foto: AP
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Ett strandbesök i Sicilien förvandlades till en mardröm när en mamma och dotter såg sitt kryssningsfartyget Norwegian Epic lämna hamnen – utan dem ombord.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 30 maj blåste det kraftigt i den sicilianska hamnstaden Catania. Så kraftigt att fartyget Norwegian Epic, tillhörande kryssningsjätten Norwegian Cruise Line, slet sig från sina förtöjningar. En passagerare föll i vattnet, flera blev kvar på land – och informationen från rederiet uteblev i flera timmar.

En svit på Norwegian Epic. Foto: AP

“Varför åker vårt Norwegian Epic?”

Jamie Cisco från Illinois var på strandutflykt med sin dotter Grace när de såg sin kryssning plötsligt lämna kajen.

“Grace sa: ‘Varför åker vårt fartyg?’ Jag svarade: ‘Jag vet inte.’ Vi hade blivit tillsagda att vi hade till 17.30 på oss att gå ombord igen”, berättar hon för USA Today.

Familjen var ute på en tio dagar lång Medelhavskryssning för att fira Jamies 50-årsdag. Men födelsedagslugnet förbyttes i förvirring, då fartygspersonal uteblev och inga officiella besked gavs.

Information via Facebook – inte rederiet Norwegian Cruise Line

Det enda informationsflödet kom från andra passagerare via en Facebookgrupp. Enligt uppgifter därifrån beordrade lokala myndigheter fartyget att lämna hamnen av säkerhetsskäl.

Efter att ha promenerat 15–20 minuter in till stan för att hitta skugga och vatten – de hade ju bara packat för en dag på stranden – återvände Cisco och hennes dotter till kajen. Där dök en första representant från Norwegian Cruise Line upp vid 17.30, men kunde bara meddela att de borde återvända två timmar senare.

ANNONS

Vid det laget hade Jamie skadat benet och tvingats leta upp smärtstillande. Situationen på plats var frustrerande – inget vatten, knappt någon skugga och noll besked.

Läs även: Stark sommar för kryssningsturism

“Ett totalt kaos”

Klockan 19.15 kom Norwegian Epic tillbaka. Men då utbröt ett nytt problem: kaos vid ombordstigningen.

“Folk knuffades och trängde sig. Det var ett totalt kaos”, säger Cisco. Ombord möttes de visserligen av varma leenden från besättningen och ett högtalaranrop från kaptenen med en ursäkt. Men förtroendet var redan stukat.

Som plåster på såren fick de drabbade 100 dollar i ombordkredit och rabatt på framtida kryssningar.

Nästa dags planerade stopp i Neapel ställdes in – utan någon officiell förklaring förrän långt efter det att passagerarna egentligen skulle ha klivit av.

Jamie Cisco är dock tydlig med vad som saknades:

“Vår största oro var personen som föll i vattnet, men avsaknaden av kommunikation var helt oacceptabel.”

ANNONS

Läs även: Beställt: Kryssningsfartyg för 508 miljarder

Klockan 19.15 kom Norwegian Epic tillbaka. Men då utbröt ett nytt problem: kaos vid ombordstigningen. (Bilden är från Miami.) Foto: AP

Fakta om Norwegian Epic

  • Fartygsklass: Norwegian Epic tillhör rederiet Norwegian Cruise Line och lanserades 2010 som ett av världens största kryssningsfartyg vid sin tid.
  • Kapacitet: Tar upp till cirka 4 100 passagerare och har en besättning på cirka 1 700 personer.
  • Längd: 329 meter långt – ungefär lika långt som tre fotbollsplaner.
  • Destinationer: Trafikerar främst Medelhavet sommartid och Karibien vintertid.
  • Faciliteter: Har allt från en isbar och vattenrutschbanor till en egen improvisationsteater och spa på däck.
  • Kritik: Har tidigare kritiserats för sin ovanliga design med rundade väggar och ett badrumskoncept där dusch och toalett inte är åtskilda från rummet med riktiga dörrar.
  • Incidenter: Har varit inblandat i flera uppmärksammade incidenter, inklusive en kollision i San Juan, Puerto Rico, 2019 och tekniska problem under flera avgångar.

Läs även: Världens 20 bästa öar – grisbad, Gucci och granitklippor – du väljer

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS