Dagens PS

Juno: En 150-årig kanaljubilar

Den välkända kanalbåten Juno firar i år 150 år.
Idag är Göta kanal i stort ett bara en plats för turism och upplevelser. Att åka med en av de tre kanalbåtarna som sedan 150 år har trafikerat sträckan, är en upplevelse. (Foto: Göta Kanalbolag)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 31 mars 2024Publicerad: 31 mars 2024

När Göta kanal i år öppnar sina slussar för säsonger, är den för 150:e året som kanalbåten Juno går sträckan Stockholm till Göteborg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1832 invigdes Göta kanal. Det byggnadsverk som blev verklighet tack vare Baltzar von Platens envishet och målmedvetenhet. Ett mästerverk på många sätt, och ett mästerverk som överlevt genom århundradena.

Det byggdes för att förkorta tiden och sträckan mellan Sveriges öst- och västkust. Dessutom minska risken för dåligt väder då den största delen av färdvägen skulle ske på mycket stilla kanalvatten.

Den högtidliga invigningen 1832 var en stor händelse för Sverige.
Det var högtidligt värre när kanalen öppnade i sin helhet 1832. (Målning: Nationalmuseum/Johan Christian Berger)

Det var alltså som transportled för gods, som var den främsta orsaken till dess tillblivelse. Men i takt med att den industriella revolutionen ångade på, blev först järnvägen en allvarlig konkurrent och därefter självklart lastbilstransporterna.

Inte bara varutransporter

Men parallellt med frakttrafiken på kanalen, fanns det också en ganska så omfattade persontrafik. Det var både bekvämare och snabbare att ta båten från Stockholm till Göteborg än att kuska fram med häst och vagn på skruttiga vägar genom skogar och över berg.

Junos skorsten har med åren sänkts till en helt annan nivå än den var från början.
Juno i sitt förts utseende på väg ut ur Forsviks sluss i slutet på 1800-talet. (Foto: Tekniska Museet/Axel Sjöberg)

Att åka båt var både stilla, lugnt och bekvämt, så persontrafik med båt blev det snabba och fina sättet att ta sig runt i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Nöjesåkning

I takt med att tiderna förändrades, började folk även åka på kanalen av rent nöje. Och för de passagerarna krävdes det mer påkostade fartyg.

Motala Ströms Ångfartygs AB kom därför med åren att beställa tre systerfartyg för trafiken på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg.

Hur många gånger som Juno gått fram och tillbaka mellan Stockholm och Göteborg, vet nog ingen idag.
Efter en första ombyggnad fick hon detta utseende på 1920-talet. (Foto:  Sjöhistoriska museet)

1874 levererade Motala Werkstad i Motala den första ångaren till bolaget. Fartyget fick namnet S/S Juno – ett namn som den har fått behålla.

Byggd efter Göta kanals mått

Fartyget var helt anpassat efter kanalens dimensioner och blev efter en ombyggnad 1905 på Beckholmen i Stockholm, maximerad till 31,45 X 6.87 m.

Sedan dess har Juno i stort sett tuffat på mellan Stockholm och Göteborg. Vissa avbrott har det varit under några år.

ANNONS
Det är en vacker resa som under många sträckor går i kanalens lind-allé.
Det är en mycket vacker upplevelse att åka på ett av de tre klassiska fartyg som idag trafikerar Göta kanal. (Foto: Göta kanal)

Bland annat gick hon under några år i slutet å 1870-talet endast på Vänern och under andra världskriget låg hon upplagd i väntan på bättre tider.

Fick dieselmotor

Hennes gamla ångmaskin fick jobba på till 1956 då den fick lämna plats åt ett modernt dieselmaskineri.

Idag trafikerar jublaren Göta kanal tillsammans med sina systar Diana och Wilhelm Tham.

Juno och hennes två systrar i Bergs slusstrappa utanför Linköping.
Det är inte ofta, men ibland går alla tre fartygen tillsammans genom kanalen. Här på väg nedför Bergs slusstrappa. (Foto: Vykort)

De som idag reser på dessa vackra små fartyg gör det endast för nöjes skull och bjuds på en upplevelse som tar mycket avstamp i hur livet levdes förr av de som hade råd stt unna sig en kryssning endast för lust.

Vi gratulerar och hoppas på ytterligare 150 års trafik.

ANNONS

Här kan du läsa mer om den trafik som Juno går på idag. Och självklart har den fantastiska sidan skargardsbatar.se mycket fakta om henne, som du hittar här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS