Dagens PS

Här är lagen som ska styra upp resebranschen

resor
Paradis till ett bra pris? Med en ny lag ska det nu bli enklare för dig som konsument att jämföra priser på resor. (Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 31 jan. 2024Publicerad: 31 jan. 2024

Rea på resor? Ja, visst är det lockande, men ibland även vilseledande. Nu kommer lagen som ska göra resebranschens prissättning mer transparent och skydda dig som konsument.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vilseledande priser på varor och tjänster är en återkommande huvudvärk för dig som konsument. I synnerhet när det gäller rabatter, som vi i tider som dessa, kanske vurmar lite extra för.

Jakten på ett bra pris kan dock ofta upplevas som snårig i den djungel som uppstår när konkurrensen är stor.

Så även i resebranschen som fram tills nyligen haft rabatterna synliga på sina webbplatser.

Måste visa lägsta priset

Med en ny EU-lag och en granskning från Konsumentverket ska det dock bli ändring på det.

För dig som konsument innebär det att ett företag som erbjuder en rabatt, vid sidan av det nya priset också måste visa varans lägsta pris under de senaste 30 dagarna.

En förändring som syftar till att förhindra vilseledande av konsumenter och nu alltså även gäller resebranschen.

Tillika en rörlig sektor som historiskt sett inte haft kapacitet att vara fullt så transparenta i sin prissättning, vilket nu ställer krav på aktörerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Välkomnar lagen

Med det sagt finns det de som välkomnar lagen.

En av dem är Stefan Chatzopoulos, vd på Airtours, som framhåller vikten av en branschöverensstämmelse för att undvika snedvriden konkurrens.

Som ett led i det tog bolaget bort rabattmärkningen på sina resor den 10 januari i år. Nu hoppas han att alla andra i branschen ska göra detsamma.

Rabatter ett viktigt incitament

“Rabatter är ett viktigt incitament för hela branschen och för kunderna. Den här perioden nu i januari och februari är extra känslig eftersom många konsumenter tittar på sommarresor och jämför olika aktörer under den här perioden”, säger han.

Att komma vidare i processen är därför viktigt både för resebolagen och konsumenterna. Nästa steg blir därför att jobba över gränserna och finna nya, tekniska lösningar som matchar Konsumentverkets krav.

Läs även:

ANNONS

Äntligen: Nu blir det billigare att flyga

Lista: Världens bästa städer korade

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS