Flygkaoset växer – EU kraftsamlar mot “air rage”

Ryanair Air rage
Ryanair går i bräschen mot air rage – böter för bråkmakare redan infört. (Foto: TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

“Vi är verkligen oroade.” Det säger Luftfartsmyndigheten vårt västra grannland som inför sommaren ser en kraftig ökning av air rage, alltså stökiga flygpassagerare. Och problemet växer i hela Europa – även Sverige börjar märka av turbulensen i kabinen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Oacceptabelt klimatskifte ombord

I Norge har antalet rapporterade incidenter stigit till 621 under 2023, en tydlig ökning från 569 föregående år. I Sverige ligger siffrorna lägre, men ökningen finns även här. Enligt en sammanställning från Skycop, återgiven i The Local, drabbades 1,33 procent av flygningarna i Sverige av störningar under 2024 – att jämföra med 0,60 procent i Finland.

Den europeiska luftfartsmyndigheten EASA uppger att det rapporteras en allvarlig incident med passagerare i snitt var tredje timme inom EU. I över 70 procent av fallen handlar det om hot, förolämpningar, våld eller säkerhetsbrott.

Läs även: EU:s svarta lista: Här är flygbolagen du aldrig bör boka

Budgetflygets framtid Ryanair
Enligt Eddie Wilson i mitten kommer det i framtiden bara att finnas fyra stora flygbolagsgrupper i Europa. (Foto: Jessica Gow/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Alkohol och arrogans – en farlig kombination av air rage

Ryanair har tröttnat. Flygbolaget har infört böter på minst 500 pund för passagerare som orsakar problem ombord. Men det räcker inte, menar vd Eddie Wilson.

I en intervju med Dagens PS har han lyft behovet av att begränsa alkoholservering på flygplatser – särskilt före avgång – för att minska problemen med störande passagerare. Flygplatserna måste, enligt honom, ta ett större ansvar i frågan.

Läs även: Det nya superplanet som förändrar flygbolag och hur världen reser

ANNONS
Arlanda
Inte alla resenärer är lika flygfärdiga som de tror. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Sverige: Fängelse, böter – men inga siffror på Air rage

I Sverige kan stökiga passagerare dömas till böter eller fängelse. Polisen ingriper regelbundet vid incidenter på Arlanda och andra flygplatser, men någon officiell statistik över antalet dömda finns inte. Däremot bekräftar både polisen och Transportstyrelsen att problemen finns – och ökar.

Enligt David Moldskred på Luftfartsmyndigheten i Norge är utvecklingen del av ett större samhällsproblem:

“Det verkar som om fler människor har mindre respekt för regler och tror att de inte gäller dem”, säger han.

Han har själv blivit spottad på som kabinpersonal. I dag leder han arbetet med att samordna flygsäkerheten i landet – och är bekymrad över bristen på respekt mot både kabinpersonal och andra passagerare.

Läs även: Medvetslös andrepilot och låst cockpit – panik i kabinen

strejk
EU överväger hårdare regler – men flygkaoset har redan lyft. (Foto: Ali Lorestani/TT).

Perfect Weekend Guide: Så undviker du att bli avkastad

ANNONS

1. Tänk på alkoholen
Två glas i luften kan kännas som fyra på marken. Spara festen till destinationen.

2. Följ regler – direkt
När bältesskylten tänds, sätt dig ner. Inga diskussioner.

3. Respektera kabinpersonalen
De är där för din säkerhet, inte din underhållning.

4. Ta ansvar för stämningen
Gnäll inte på flygplansmat eller förseningar. Du är inte ensam.

5. Låt mobilen vila
Lyssna på säkerhetsgenomgången. Det är ingen TikTok-live.

Smitvägen på Arlanda är stängd – men ilskan lever kvar

Den älskade genvägen på Arlanda som lät resenärer undvika parfymdimma och taxfree-krumbukter är nu ett minne blott. Swedavia har låst dörren.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS