Solen skiner på campingkedjan First Camp som efter en succéartad vår förbereder sig på en rekordsommar. 

ANNONS

Camping är hetare än någonsin. På campingkedjan First Camp pekar kurvorna spikrakt uppåt efter ett succéartat första kvartal, när man nu förbereder sig för en rekordsommar.

Under de senaste åren har företagets omsättning ökat från 120 miljoner 2017 till strax över en 1 miljard kronor, vilket även visar sig på årets första kvartal som signalerar fortsatt tillväxt. Som tillägg till det överträffade påskhelgen alla förväntningar med en logiomsättning på 28 procent.

First Camp
Äventyrsbadet Jesperhus i Danmark ingår i First Camp-koncernen. (Bild: First Camp)

Hållbart resande

Inför årets campingsäsong har bokningsläget redan ökat med 20 procent jämfört med samma tidpunkt förra året, som även det levererade, pandemin till trots.

Bakom de positiva siffrorna står den ihållande hemestertrenden och ett ökat fokus på hållbart resande. Faktorer som lockar ut såväl rutinerade som nya campare på vägarna och även leder till att fler semesterfirare väljer Sverige framför andra resmål.

Camping
Kanske är du en av dem som bokat in en vistelse på Leksand Resort i sommar? (Bild: First Camp)

Camping unik upplevelse

Efter en dipp under pandemin är också de internationella och nordiska gästerna tillbaka, där norrmännen sticker ut lite extra och bokar camping som aldrig förr.

”Under pandemin har vi gjort rekordsatsningar på våra destinationer – och nu har de burit frukt. Vi märker att allt fler lockas av den unika upplevelse som camping faktiskt är, oavsett om man bor i stuga, husvagn, husbil eller tält”, säger Johan Söör, VD på First Camp.

Något som enligt Söör även visat sig på husvagns- och husbilsförsäljningen som uppnått rekordnivåer.

Fokus på aktiviteter

För att möta både siffror och förväntningar har First Camp sett över samtliga bitar i sin verksamhet, däribland hemsidan som i dag är den största bokningskanalen för camping och stugboende i Skandinavien.

Mycket krut har man också lagt på aktiviteter för både stora och små campare på de omkring femtio olika destinationerna.

ANNONS
ANNONS

Den som vill uppleva mer än så kan även besöka de fristående varumärkena Jesperhus Feriepark i Danmark och Leksand Resort i Sverige som också ingår i koncernen.

Läs även: EasyJet tar bort säten – slipper kabinpersonal [Dagens PS]

Läs även: EU dumpar munskyddskrav på flygplan [Dagens PS]