Nu återvänder besökarna till Tomteland i Dalarna som hoppas på en stark omsättning. Familjen Collett tog över sagoparken 2018 som har sett en kraftig tillväxt sedan dess.

ANNONS

Vanliga år har Tomteland omkring 70 000 besökare där omsättningen 2019 hamnade på drygt 20 miljoner kronor, med ett resultat efter finansnetto på 3 miljoner kronor.

Måste nå ut

Målet är att nå en halv miljon besökare om året och då handlar det om marknadsföring.

”En sak vi behöver för att nå dit är att vi måste bli ännu mer kända. Många har fortfarande inte hört talas om Tomteland, trots att vi är en stor park både i yta och i antal föreställningar”, säger ägaren Tommy Collett till Di.

Restriktionerna sänkte dock sagolandets uppgång under förra året.

”Det var upp som en sol och ned som en pannkaka ”, säger Camilla Collett som driver företaget tillsammans med sin man och tre barn.

Ökad omsättning

Sedan familjen tog över sagolandet för tre år sedan har omsättningen skjutit i höjden, samtidigt som stora förändringar har genomförts, bland annat i programmet – där besökarna kan röra sig fritt, till skillnad från tidigare då de gick från scen till scen.

”Det var något som vi hade försökt få igenom i många år. Vissa dagar befann sig 1 000 personer i parken samtidigt, det blev för ont om plats och inte särskilt kul för besökarna. Men nu, enligt vår strategi, har gästerna nästan fyrdubbelt att göra jämfört med tidigare och det blir en mycket bättre spridning”, fortsätter Camilla Collett.

ANNONS
ANNONS

Familjeföretag bra för business

Att hålla företaget inom familjen gör det lättare att fatta beslut och hoppa över onödiga steg, menar hon.

”Vi behöver inte heller gå omvägen via styrelse och ägare som inte förstår hur bra det kan bli. Sedan vi tog över 2018 och fick göra allt efter den här idén som vi har haft i många år så ser vi att det äntligen fungerar.”

Läs mer: Så vill Gröna Lund på Djurgården bygga ut tivolit