Dagens PS

Så blev Netflix världens ledande tv-plattform

Netflix
Från och med den 19 maj börjar Netflix rulla ut en ny användarupplevelse för sin TV-app globalt. (Foto: Netflix via AP Images/TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 08 maj 2025Publicerad: 08 maj 2025

Från rödvita DVD-kuvert i postlådan till över 300 miljoner abonnenter världen över. Netflix har inte bara förändrat hur vi ser på tv – bolaget har omskapat hela underhållningsindustrin. Här är de viktigaste milstolparna i en av 2000-talets mest spektakulära affärsresor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs även: Streamingbolaget ska även testa en AI-förbättrad sökfunktion och ett Tiktok-liknande videoflöde i mobilen

1997 – Grundas som DVD-uthyrning per post

Netflix startar i Kalifornien med en idé om att hyra ut filmer via post, utan förseningsavgifter.

Intäkter: cirka 1,5 miljoner dollar första året

Abonnenter: några tusen

Läs även: Nu görs Netflix startsida om – detta händer!

ANNONS

Senaste nytt

2007 – Streamingtjänsten lanseras

Netflix introducerar streaming – först som ett tillägg till DVD-abonnemanget. Det digitala klivet visar sig snart vara framtiden.

Intäkter: 1,2 miljarder dollar

ANNONS

Abonnenter: 7,3 miljoner

Netflix
Foto: Netflix.

2013 – Originalsatsningen tar fart med House of Cards

Första egenproducerade flaggskeppet släpps. Serien bygger på analys av tittardata – och sätter standarden för framtidens innehållsstrategi.

Intäkter: 4,4 miljarder dollar

Abonnenter: 41,4 miljoner

2016 – Global expansion

Netflix blir tillgängligt i över 130 nya länder över en natt. Samtidigt ökar investeringarna i lokalt innehåll.

Intäkter: 8,8 miljarder dollar

ANNONS

Abonnenter: 89,1 miljoner

prenumerationer
Från rödvita DVD-kuvert i postlådan till över 300 miljoner abonnenter världen över. Netflix har inte bara förändrat hur vi ser på tv – bolaget har omskapat hela underhållningsindustrin. (Foto: Pixabay).

2020 – Pandemin driver tillväxten

Med hela världen hemma rusar tillväxten. Netflix blir synonymt med karantänkultur.

Intäkter: 25 miljarder dollar

Abonnenter: 203,7 miljoner

2022 – Första motgången på ett decennium

Tillväxten stannar upp. Abonnenttapp och hårdare konkurrens från Disney+, HBO Max och andra skapar press.

Intäkter: 31,6 miljarder dollar

ANNONS

Abonnenter: 230,7 miljoner

2023 – Vänder med reklam och lösenordsgranskning

En reklamfinansierad version lanseras. Samtidigt skärps reglerna kring delade konton. Intäkterna börjar stiga igen.

Intäkter: 33,7 miljarder dollar

Abonnenter: 260,3 miljoner

2024 – Diversifiering och nya format

Livesänd sport, spel, interaktivt innehåll. Netflix breddar sig bortom klassisk streaming.

Intäkter: 39 miljarder dollar

Abonnenter: 301,6 miljoner

ANNONS
Netflix
Foto: Netflix

2025 – Ny TV-upplevelse lanseras

En ny, AI-drivna gränssnitt släpps med realtidsrekommendationer, personlig hubb och förbättrad metadata.

Prognos (helår): 43–44 miljarder dollar

Abonnenter: över 300 miljoner

Läs även: Nu görs Netflix starsida om

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS