Företag räknar på PR-skada för att sponsra OS

Sponsra OS
Japanska företag fruktar att sponsra OS kan ge en PR-smäll. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 10 juni 2021Publicerad: 10 juni 2021

Att sponsra OS brukar vara en dyr affär i pengar. Men nu varnar marknadsföringsexperter i Japan att det också kan skada företagens varumärken att vara en del av spelen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

OS i Tokyo skulle först ha gått av stapeln under sommaren 2020 – men de olympiska spelen blev uppskjutna till 2021 på grund av coronapandemin. Spelen är tänkt att börja den 8 juli, men de är djupt impopulära hos den japanska befolkningen på grund av fortsatt hög smittspridning av coronaviruset.

Många japaner fruktar att spelen kommer leda till högre dödlighet i coronaviruset, och mer än halva befolkningen har i en opinonsundersökning krävt att spelen ska ställas in helt.

ANNONS

Plockat in konsulter

Financial Times rapporterar att flera av de stora sponsorerna till spelen har plockat in marknadsföringskonsulter för att avgöra om OS kommer att skada företagens varumärke.

En person nära Japans annonsörsförening, som har 272 medlemsföretag, erkände att olympiska sponsorer hade svårt att uppnå de marknadsföringsvinster som de ursprungligen hade förväntat sig, skriver Financial Times.

“Företagen hade hoppats att höja sitt varumärkesvärde genom att sponsra ett stort globalt sportevenemang, men det blir svårt att aktivt främja det faktum att de sponsrar de olympiska spelen i Tokyo”, tillade personen enligt tidningen.

“De väntar på att se om oppositionen mot spelen börjar falla, för om den inte gör det är de oroliga för att dessa spel faktiskt kan skada deras varumärken. Under tiden har de flesta av kampanjerna avslutats när du förväntar dig att de ska öka.”

80 procent var emot för en månad sen

Japan har lyckats att öka takten i sitt vaccinprogram den senaste tiden, och då har samtidigt opinionsundersökningar i landets media visat att motståndet mot spelen sjunkit något, från höga 80 procent för en månad sen till 62 procent i en färsk undersökning.

ANNONS

Sponsorerna väntar på ytterligare besked innan de bestämmer sig för om de ska aktivera sina annonskampanjer eller inte, menar en person som Financial Times beskriver som en veteran i marknadsföringsbranschen i Japan. Det mest kritiska är huruvida publik kommer att tillåtas på spelen, ett besked som väntas komma runt den 24 juni, skriver FT. 

Läs mer: Åtta av tio japaner är emot sommar-OS i Tokyo

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David och Emma
Spela klippet
PS Studio

Globala fonder är inte så globala som du tror

17 sep. 2025
ANNONS
ANNONS