Tolv år och 300 miljarder dollar. Qatars investering i fotbolls-VM 2022. Nu vill det lilla landet se att det blir ”pay back-time” och inte ”sudden death”.

ANNONS

Det är det dyraste fotbolls-VM världen har skådat vi nu sett rulla igång.

Beräkningar talar om att man, under de tolv år som gått sedan man fick evenemanget, har spenderat 300 miljarder dollar på och inför detta VM, skriver Bloomberg.

Huvudstaden Doha har i ett antal avseenden förvandlats med nya arenor och hotell som breder ut sig i staden.
Fotbolls-VM i Mellanöstern är det första världsmästerskap som hålls där men på flera sätt kulmen i en långvarig satsning där Qatar och andra länder plöjt in miljarder dollar i stora europeiska fotbollsklubbar och där man kommer att vara värd för fyra Formel 1-lopp under 2023 och där den Saudi-stödda Liv-touren i golf har målet att dominera professionell golf globalt.

Nya dollarrekord

Det här är naturligtvis det största sportevenemang som hållits i regionen och det har varit omstritt ända sedan beslutet togs 2010.

Men arrangerande Fifa kan skratta hela vägen till banken. Man väntas få en intäkt som överträffar de 5,4 miljarder som VM 2018 i Ryssland gav Fifa.

Det är mycket som är ”första” när det kommer till fotbolls-VM 2022. Första gången i Mellanöstern, första globala arrangemanget öppet för publik fullt ut sedan Covid-19 stängde världen och första gången ett så komprimerat stort event genomförs, med alla arenor inom en femmilsradie.

ANNONS
ANNONS

”Först” är man även med att hålla fotbolls-VM den här årstiden.

100 flyg per dag

Planen var att 130 000 rum skulle vara tillgängliga men många hotell har inte blivit färdigbyggda och man har fått ta till kryssningsfartyg, ökenläger och servicelägenheter för att inrymma den miljon fans man räknar med.

Det är till och med så att man fått använda grannländernas kapacitet och under VM kommer närmare 100 dagliga flyg att gå mellan Doha och andra större städer i Mellanöstern.

Framförallt Dubai, 55 minuter bort med flyg och med mer liberala klädkoder och festkultur, anses gynnat.

Arenorna länkas ihop med kollektivtrafik där en flotta av elbussar och ett nytt tunnelbanesystem är prestigelösningarna.

Däremot kommer det inte att räcka till att sätta ett ”första” i sammanhanget första koldioxidneutrala mästerskapet, vilket sagts vara en ambition.

Öken blev ny stad

Tunnelbanesystemet har fått sällskap med nyheter som en modern sjöfartshamn, en utbyggnad av landets huvudflygplats och byggandet av en planerad stad norr om Doha.

ANNONS
ANNONS

Att bygga Lusail, norr om centrala Doha, har hittills kostat 45 miljarder dollar i en megasatsning på att förvandla vad som fortfarande var öken 2010 till att på sikt ha plats för 200 000 invånare. Det är också där VM-finalen kommer att spelas.

En ny framtid

Förhoppningen hos de styrande i Qatar är att infrastrukturen som utvecklats inför VM och den goodwill man hoppas på, ska bidra till att stärka den del av Qatars ekonomi som inte baserar sig på energi.

Även om LNG nu är en het handelsvara är man medveten om att Europa på sikt vill göra sig helt oberoende av fossila bränslen – och då blir fotbolls-VM ett steg längs den vägen mot framtiden, en framtid som ska ge Qatars 3 miljoner en ekonomisk utveckling baserad på annat än fossila bränslen.

Läs även: Qatar kräver alkoholförbud på VM-arenor [Dagens PS]