Dagens PS

Kris för lyxbranschen – Burberrys aktie faller

Burberrys
Brittiska Burberry ännu ett i raden av lyxmärken som genomgår en kris. (Foto: NTB)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 17 nov. 2023Publicerad: 17 nov. 2023

Det brittiska lyxmärket Burburry dras med sjunkande försäljningssiffror när även de välbärgade drabbas av inflationen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under pandemin fick lyxkonsumtionsmarknaden sig ett rejält uppsving, men nu verkar trenden ha brutits – även hos de välbärgade.

Efter franska LVMH och italienska Gucci är brittiska Burberry nästa i raden av lyxmärken som kämpar mot sviktande försäljningssiffror, rapporterar Fortune.

Påverkar bolaget i alla regioner

Under sex månader fram till slutet på september ökade Burberry sin försäljning med 4 procent till 1,7 miljarder dollar, samtidigt som rörelseresultatet sjönk med hela 15 procent under samma period.

På grund av dalande efterfrågan på lyxvaror ser det i nuläget mörkt ut för bolaget att kunna nå försäljningsmålet för det aktuella räkenskapsåret. På torsdagen föll aktien med 9 procent efter bolagets besked.

Inflation och de ökade levnadskostnaderna bedöms vara orsakerna bakom att Burberrys kunder dragit ned på sina utgifter vilket påverkat bolaget i alla regioner.

Läs mer: De kommer få ärva Armanis modeimperium

ANNONS

Senaste nytt

“Unikt historiskt sett”

ANNONS

“Jag tror att detta är ganska unikt eftersom man historiskt sett, när det uppstår svaghet i en region, kan plocka upp det i en annan”, säger vd Jonathan Akeroyd till Financial Times.

Förutom lyxmärken som LVMH och Kering har även lyxklockmärken som Cartier drabbats av stålbadet, vilket Dagens PS har rapporterat om. Traditionellt sett har den välbärgade målgruppen uppfattats som skyddad från effekterna av högre lånekostnader och stigande priser – tills nu.

Fokuserar på “brittiskhet”

“Detta är en särskilt stor besvikelse för Burberry som har arbetat hårt för att tydligt positionera sig i den lyxigare delen av marknaden de senaste åren”, säger AJ Bell Investments chef Russ Mould.

Burberrys ikoniska “Burberry Check”, företagets signaturtryck sedan 1960-talet, har varit en central del av dess design.

När Akeroyd tog över vd-rollen förra året var företagets strategi att fokusera på sin “brittiskhet” för att få verksamheten att växa och nå målet om 5 miljarder pund i försäljning.

Läs mer:

Lyxvaran hotad – det vita guldet allt svårare att hitta

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS