Dagens PS

Mischa Billing: “Jag blir väldigt sällan bjuden på middag”

Mischa Billing
Som en av Sveriges mest doft- och smaksäkra personer har Mischa Billing ända sedan barnsben haft näsa för livets sinnliga förnimmelser. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 17 feb. 2023Publicerad: 17 feb. 2023

Mischa Billing är sommelieren och forskaren som har näsa för både mat, vin och mästerkockar. Här tar hon oss igenom några av de vanligaste fallgroparna inom mat och vin och förklarar och vad som egentligen menas med textur.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om Mischa Billing varit en doft- eller smakupplevelse hade den varit lätt och sprudlande. Ung men ändå mogen. Kanske också lite kärv, men ändå fullproppad med pigga energier.

Just nu är hon aktuell med den trettonde säsongen av matlagningsprogrammet ”Sveriges Mästerkock”. Hon är även en del av ett nytt projekt inom mat och hälsa vid Örebro Universitet.

Mischa Billing

Jag gillar att det finns en stor variation och folk som brinner för olika saker, där man kan ha ett samtal om det, och att alla inte behöver tycka likadant”, säger Mischa Billing. (Peter Jönsson)

 

“Trodde alla vara likadana”

Som en av Sveriges mest doft- och smaksäkra personer har Mischa Billing ända sedan barnsben haft näsa för livets sinnliga förnimmelser och utvecklat en smakpalett som efterfrågas inom såväl restaurang- och nöjesbranschen som forskningen.

Själv beskriver hon sin förmåga som en slags känslighet som alltid funnits där, även om hon som barn aldrig reflekterade över sitt välutvecklade doftsinne som en tillgång. Än mindre vad hon skulle med dofter till, även om hon noterade dem väldigt tydligt.

“Det kunde vara att jag liksom tydligt visste hur det doftade hemma hos olika människor. Eller att jag upplevde det starkare. Innan det skulle börja snöa så kände jag det på doften och det trodde jag att alla människor gjorde. Alltså, jag tänkte inte att jag var speciell, utan jag trodde att alla var likadana”, säger Mischa.

ANNONS

Med det sagt var hon som barn är mest och hade egentligen inget större intresse för vare sig dofter eller matlagning förrän hon mot slutet av 1980-talet blev en del av restaurangbranschen och tog sin an sommelieryrket. Ett värv som sedan dess genomgått stora förändringar.

“När man får den där känslan som man faktiskt pratar om, kanske bär med sig, då har det liksom gått in i hjärtat. Då finns också den där förgängligheten, att det är här och nu.”

ANNONS

Senaste nytt

Klimatförändringar och tekniska rön

Så även vinet, som då delades upp i den gamla och nya världen utifrån preferenser och ett klimat som faktiskt inte längre existerar.

“Det har skett en stor förändring. Dels med klimatförändringarna och att smakerna skiftar beroende på att klimatet skiftar på ett annat sätt. Sedan är det ju också tekniken som gått så otroligt mycket framåt. Man är ju väldigt skicklig i dag. Man vet otroligt mycket. Det finns forskning som säger när druvan är mogen och vad det innebär. Och den förändringen har ju skett över hela världen”, säger Mischa.

Hon nämner internet som av förklarliga skäl haft en enorm betydelse för mat och vinbranschen där vinmakare av i dag är mer beresta, vilket gör att kunskap och erfarenhet kan delas på ett helt annat sätt än förr, då den gamla och nya vinvärlden var allenarådande.

Utveckling som inte kan jämföras med vare sig telefon eller fax, vilket var verkligheten när Mischa började arbeta i krogsvängen.

“Alltså grejen är ju att vinet är en känsligare produkt, så det är alltid det som får stryka på foten mer än vad maten gör. Om man har ett vin som ska vara kvällens primadonna, ska man verkligen laga mat som bara lyfter vinet, bara vinvänlig mat och inget annat. Det är enkelt och bra.”

ANNONS

Ljummet rödvin

Då var fakta svårt att få tag på. Med det problemet i backspegeln kan mer fokus i dag läggas på upplevelsen och lekfullheten kring ett restaurangbesök.

“Det finns en sådan otrolig bredd på restauranger och smaker i dag och det är spännande tycker jag. Jag gillar att det finns en stor variation och folk som brinner för olika saker, där man kan ha ett samtal om det, och att alla inte behöver tycka likadant. Det var lite mer så förr. Då fanns det rätt och fel och en sanning på vad som var gott.”

En sådan sanning var länge temperaturen på rödvin som i sjuttiotalets Sverige fick medel-Svensson att ängsligt placera rödvinsflaskan nära spisen under matlagningen så att vinet skulle bli tillräckligt varmt.

“Man visste ju inte riktigt då. Det hette ju att det skulle vara rumstempererat och man trodde ju att vinet skulle vara varmt. Vi har det mycket varmare i våra hus än vad man har i Frankrike och Italien. Nu dricker vi ju rött vin svalare och vita viner varmare än vad vi gjorde förut”, säger Mischa och skrattar åt minnet.

Låt vinet vara primadonna

Så vad är den vanligaste missuppfattningen i vår tid när det kommer till vin och mat?

“Nej, men jag tror att det är att just att folk tror att det finns en sanning liksom, och att det ska vara på ett speciellt sätt istället för att tänka: ja, men vad är det för tillfälle? Vad finns det för historia i det här?”

ANNONS

Självklart finns det också fallgropar som kan undvikas.

“Alltså grejen är ju att vinet är en känsligare produkt, så det är alltid det som får stryka på foten mer än vad maten gör. Om man har ett vin som ska vara kvällens primadonna, ska man verkligen laga mat som bara lyfter vinet, bara vinvänlig mat och inget annat. Det är enkelt och bra”, säger Mischa.

Vita viner går rakt in i hjärtat

På frågan vilka viner hon själv föredrar kommer svaret snabbt.

“Det finns någon slags hudlöshet i de vita vinerna som går rakt in i mitt hjärta.”

En smakpreferens som historiskt sett inte varit självklar i de finare salongerna.

“Då på den tiden när jag började ansågs vitt vin lite fult. Det var inte riktigt som att man skulle lägga tid på det. Och det var ju också en svensk företeelse, att man inte visste bättre faktiskt. Sedan var det vissa, framförallt män, då på den tiden, som stod för det. Och när de sade något så blev det på riktigt, och de tyckte att rött vin var mer komplext”, säger Mischa.

Seriositet och förgänglighet

ANNONS

Ännu en sanning, som för oss tillbaka till svårigheterna med att para ihop mat och vin. Vad det är som gör att vissa smaker gifter sig perfekt medan andra faller platt. Och så den där euforin som uppstår när allting stämmer och smakerna sitter.

En förnimmelse som för Mischa bottnar i en slags seriositet och talar om att något verkligen är ”på riktigt”.

“När man får den där känslan som man faktiskt pratar om, kanske bär med sig, då har det liksom gått in i hjärtat. Då finns också den där förgängligheten, att det är här och nu”, säger Mischa.

Mischa Billing

Med matlagningsprogrammet “Sveriges mästerkock” har Mischa åskådliggjort textur för hela svenska folket. Här tillsammans med Gudrun Schyman och Jesper Blomqvist. (Foto: TT)

Olika personer, olika energier

Hon drar en parallell till andra konstformer och hur de på ett liknande sätt fångar vår uppmärksamhet.

“Så kan man ju prata om musik och så är det också med doft och smak. Eller när vi väljer till exempel parfymer. Vi är olika personer, vi har olika energier och befinner oss på olika ställen i våra liv. Doften och smaken går ocensurerat in i vårt limbiska system där vi har våra känslomässiga upplevelser. Jag tror att det är där det kittlas”, säger Mischa.

Ett bra exempel på den typen av upplevelser möter vi som tittare varje vecka i det populära matlagningsprogrammet “Sveriges mästerkock”, där Mischa tillsammans med de hyllade kockarna Tom Sjöstedt och Tommy Myllymäki navigerar en grupp hungriga matlagare genom det enigma som de fem grundsmakerna kan vara.

ANNONS

Också texturen förstås, som kommit att bli något av en snackis i programmet.

Vad är textur?

Men vad är textur, och varför är det så viktigt?

“Ja, men det har väl blivit min lilla grej”, säger Mischa Billing och skrattar.

Hon berättar att hon under flera år suttit i juryn för tävlingen “Sveriges godaste kranvatten” och att även ett glas vatten har en textur som påverkar hur vi uppfattar det.

Detsamma gäller förstås för kött, där vi gärna kommer in på hur saftigt, mört eller segt något är. Hit kommer också stekgraderna med tillhörande preferenser som kort och gott skapar textur.

Precis som ett vin kan göra. Men hur?

Mischa Billing

Friska drycker kan vara sprudlande, men också sylvassa. Precis som dofter, enligt Mischa. (Foto: Peter Jönsson)

ANNONS

Sprudlande och sylvasst

“Dels kan man ju känna att vinet är fylligt, att det känns tungt i munnen, men också till exempel garvsyra, att du upplever det torrt i munnen, då får du också den här texturen. Du kan också ha ett vin där friskheten och mineraliteten gör att det blir skarpt i munnen, så att du känner: fan det här är så frisk så att det liksom nästan fräter”, säger Mischa Billing.

Hon nämner friska drycker som till exempel champagne, som verkligen sprudlar men samtidigt kan kännas sylvassa.

“Det känner man ju gärna med friskhet. Att den är sylvass. Och så kan ju en doft också vara. Den kan ju vara väldigt skarp. Men du kan också ha en doft som rund och fyllig och mjuk. Det finns ju också en form på den, liksom hur den ligger i näsan. Och då är det ju egentligen texturen som vi pratar om. Vi pratar ju om många saker redan och vi har ett språk. Men vi har inte riktigt medvetandegjort vilka delar av upplevelsen vi pratar om”, säger hon.

Världens bästa middagsgäst

Själv utgår Mischa från vinet hemma i köket och lagar gärna husman eller efter recept.

Framförallt älskar hon energierna och samtalen som uppstår kring mat och dryck. Tjusningen i att det alltid är gästen som bär middagen och att man som krögare, sommelier eller värdinna har ett ansvar och en möjlighet där.

Men hur är hon egentligen själv som middagsgäst?

ANNONS

“Jag blir väldigt sällan bjuden på middag och det är så trist för jag är världens bästa gäst”, säger Mischa och skrattar.

Mischa Billing

Gör: Sommelier och lektor i måltidskunskap vid Örebro Universitet.

Aktuell med: Säsong 13 av “Sveriges Mästerkock”. Nytt forskningsprojekt på Örebro Universitet som rör mat och hälsa.

Karriär i korthet: Utexaminerades från Restaurangakademien i Stockholm 1993. Har sedan dess specialiserat sig inom mat och dryck och lagt grunden för kandidatprogrammet för sommelierer, undervisat och forskat vid Örebro Universitet. Ledamot i Svenska vinakademien. Hedersledamot i Svenska sommelierföreningen. En del av juryn i matlagningsprogrammet “Sveriges Mästerkock” sedan 2015.

Doft vs smak: “För mig handlar det ju någonstans om att det är motsatser som förenas. Inte att de ligger bredvid varandra utan att de förenas.”

Äter helst inte: “Jag har lite svårt för inälvor. Det måste vara väldigt perfekt tillagat, annars kan jag tycka att det är lite svårt.”

Om jag varit en smak eller doft: “Jag skulle inte vara så tung. Jag är nog mer lätt, och någon mix av torrt och sött där det också finns ungdom och lite mognad. Jag är liksom ingen falukorv arommässigt som alla bara gillar, utan lite mer kärv. Samtidigt ligger där också en del pigga energier. Men mer intensiv än stor och mastig om jag säger så.”

Om cravings: “När jag lite låg och ska tröstäta, då vill jag ju ha något frasigt. Så då är det ju det jag rotar runt i skåpet efter, och så kommer lugnet. Det är hel tiden texturen vi är ute efter.”

Att matcha mat och vin: “Har man ett vin som man verkligen gillar, då ska man ju bara laga mat som höjer vinet. Till exempel fräst svamp och fräst lök och kanske undvika jättestarka kryddor. Bara låta maten matcha upp och lyfta vinet, så att det inte blir någon konkurrens där.”

Vill du läsa mer om kultur, nöje och underhållning? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Niklas Ekstedt: “Alla som öppnar restaurang borde få medalj”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS