Dagens PS

Miljarder på spel i ny storsatsning från LVMH

Den 29-årige Frederic Arnault får nu ta över lyximperiets nya miljardsatsning på lyxklockor. Bernard Arnault CEO på LVMH fördelar elegant ut ledarskapet till familjeimperiets arvtagare. (Foto: TT)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 03 feb. 2024Publicerad: 03 feb. 2024


LVMH satsar på att öka sin andel av den globala marknaden för lyxklockor genom att introducera en ny klockdivision och en serie nya modeller med ännu högre priser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen av lyxklockor förväntas öka till följd av att den globala förmögenheten växer och Generation Z samt millennials visar ett ökande intresse för högkvalitativa mekaniska klockor.

Läs mer:
Huvudvärk för lyxjätten. Dagens PS

Tio olika klockvarumärken inom LVMH

LVMH har 10 klockmärken inklusive TAG Heuer, Hublot och Zenith, samt mode- och smyckesmärken som Louis Vuitton, Bulgari och Dior.

Zenith Elite Classic
Den dressade och i förhållande asketiska Zenith Elit Classic kostar ändå ca 75 000 kronor. En prislapp som beräknas öka om vi ska tolka informationen från LVMH rätt. (Foto: Zenith Watches)

Tillsammans så rapporterar smyckes-och klockdivisionen inom LVMH en försäljning på 11,8 miljarder USD under 2023, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 7%.

ANNONS

Senaste nytt

Säljer klockor för 11,8 miljarder dollar

Företaget utsåg nyligen Frederic Arnault, 29 år och son till LVMH:s styrelseordförande och VD Bernard Arnault, till VD för LVMH Watches. Under hans ledning förväntas fokus ligga på innovation, teknologi och kreativ design.

ANNONS

LVMH är också öppet för att förvärva fler attraktiva märken vid möjlighet.

Snygga Tag Heuer Carrera
Nya TAG Heuer Carrera Chronograph Tourbillon automatic kostar drygt 270 000 svenska kronor (Foto: TAG Heuer)

Under LVMH:s klockvecka i Miami kommenterade de till CNBC utmaningarna som högre räntor och rädsla för recession medförde under 2023.

Framför allt amerikanska marknaden

Den amerikanska lyxmarknaden anses vara särskilt motståndskraftig, och fokus ligger på att locka till sig “superspenders” och VIP-samlare.

LVMH siktar också på att öka sin närvaro inom den snabbast växande segmentet av lyxklockor: damklockor.

Hublot Big-Bang
Stort ökat intresse bland kvinnor. En Hublot Big-Bang med riktigt mycket bling. En prislapp på runt 700 000 kr får ändå anses som billigt jämfört med de mer påkostade verken från Hublot. (Foto: Hublot)

Intresset för lyxiga mekaniska klockor bland kvinnor har ökat, mycket tack vare sociala medier och ett ökat antal modeller designade för kvinnor.

ANNONS

Innovation och mycket högre prislapp

Innovation är avgörande inom den konkurrensutsatta marknaden för lyxklockor, där märken måste ständigt nyskapa med material, komplikationer och design för att behålla och öka sin marknadsandel.

TAG Heuer har gjort stora framsteg med sin Carrera Plasma, som använder laboratorieodlade diamanter, och har en väntelista på över två år för sin Carrera Plasma Diamant d’Avant-Garde Chronograph Tourbillon.

Dyrare och exklusivare upplagor

Många av LVMH:s märken utforskar sin historiska bakgrund för inspiration till nya modeller, medan de också flyttar upp i prisnivåer med dyrare och begränsade upplagor.

Hublot har exempelvis lanserat en begränsad upplaga av en klocka för 250 000 dollar, vilket LVMH förväntar snabbt ska sälja slut.

Läs mer om LVMH:

De snuskigt rika blir bara ännu rikare. Dagens PS

Arnault misstänks tvätta pengar åt rysk oligark. Dagens PS

ANNONS

Arnault vill undvika syskonbråk om arvet till lyximperiet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS