Dagens PS

Metaverse: Det här behöver du veta om framtidens tillflyktsort

metaverse
Metaverse är redan död innan tekniken slog igenom. (Bild: Unsplash)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 25 feb. 2022Publicerad: 25 feb. 2022

Händer det att du frågar dig vad metaverse egentligen är? Du är inte ensam. Här reder vi tillsammans med Robb Report och The New York Times ut begreppen med fenomenet som just nu genererar miljarder spel och dollar på marknaden.

ANNONS
ANNONS

En alternativ värld i 3D
I en tid då allt fler slukas upp i fenomenet metaverse kan det vara svårt att hänga med. Än mindre begripa hur man ska navigera i denna virtuella och konceptuella värld. Var inte orolig, det är inte du – det är metaverse.

Begreppet metaverse dök upp för första gången så tidigt som 1992, skriver The New York Times. Då i författaren Neal Stephensons roman “Snow Crash”.

Begreppet rymmer en digital värld som existerar bortom den vi lever i. Ett koncept som i sin tur bygger på ett 3D-universum online som tillåter sina användare att arbeta, träffas, leka och umgås tillsammans i ett antal olika 3D-utrymmen.

Eller som The New York Times uttrycker det: metaverse är konvergensen av två idéer som har funnits i många år, virtuell verklighet och ett digitalt andra liv.

En dröm för många, en utopi för andra. Häri ligger också metaverse komplexitet. Så hur ska man tänka?

Mest omtalade destinationen 2022

Bland det första du behöver förstå om metaverse är nämligen att den långt ifrån utvecklad och strängt taget inte verklig.

Det skriver Robb Report som menar att metaverse trots denna existentiella nackdel är den mest omtalade destinationen 2022, som dessutom attraherar några av världens allra största varumärken.

Kanske har du hört talas om dyrbara digitala konstverk i form av NFT:er eller konserter med artister i avatarform? Då känner du också igen att artister som Ariana Grande och Justin Bieber uppträdde i denna något surrealistiska form under 2021.

ANNONS

Ett minst sagt vinnande koncept och universum, som trots att det inte existerar framstår som mycket verkligt, skriver Robb Report.

ANNONS

Senaste nytt

Spelekonomier på BNP-nivå

I oktober 2021 tillkännagav Facebooks grundare Mark Zuckerberg grundare att företaget skulle byta namn till Meta. Ett namnbyte som inte bara talar om att framtiden är virtuell utan också hur vi förväntas umgås och arbeta framöver.

Detta ligger dock långt ifrån en vanlig användares sfär. Något som bekräftas av av Karinna Grant, medgrundare och co-VD för den experimentella marknadsplatsen The Dematerialised, som menar att  metaverse är en slags sammanslagning av krypto och spel.

Det skriver Robb Report som vidare menar att metaverse delvis kan finansieras av crypto, men att spelvärlden är dess tekniska grund. En digital industri med miljarder globala användare som skapat alternativa universum i decennier.

Här återfinns spelföretag som Fortnite, Halo och Minecraft, med fristående världar och spelekonomier på BNP-nivå. Alla med kapacitet att erbjuda avancerade spel som inkluderar delade sociala utrymmen, upplevelser och högprofilerade samarbeten.

Virtuella fritidsgårdar för vuxna

Den genomsnittliga Fortnite-spelaren tillbringar enligt The New York Times hundratals timmar med att spela, slåss och interagera med likasinnade. Då som avatarer.

Med avatar menar man här en elektronisk representation eller visualisering av en person eller spelare på en plattform eller i ett spel. Som spelare samlar man på sig virtuell valuta som ger tillgång till kläder och accessoarer.

ANNONS

Vad sägs till exempel om virtuella Air Jordan-sneakers och NFL-tröjor, accessoarer av Balenciaga singerade Fortnit, eller Roblox globala och digitala plattformar som dagligen underhåller närmare 50 miljoner användare?

Enkelt förklarat virtuella fritidsgårdar för kapitalstarka vuxna som i grundar sig på att umgås och förkovra sig – bara inte i verkliga livet.

Sofistikerade och exklusiva upplevelser

På Roblox ser man nu ett växande intresse för lite mer sofistikerade upplevelser, ur vilket en mer exklusiv marknadsplats vuxit fram, där man istället för spelupplevelser söker konserter, film eller lanseringar av de kända modehusens kollektioner.

Här ligger det kanske nära till hands för en novis att föreställa sig att man utrustar sig med ett virtuellt headset och ger sig ut på upptäcktsfärd eller dyker in i en virtuell butik. Något som delvis existerar. Via varumärket Oculus som ägs av Meta, kan man både spela och uppleva delade utrymmen i exempelvis Roblox via ett VR-headset.

Virtuell verklighet hör dock till ovanligheterna när det kommer till att uppleva metaverse, som i de flesta fall nås via tvådimensionella skärmar på bärbara datorer, surfplattor eller telefoner, enligt Robb Report.

Virtuella för- och nackdelar

Så vad kan man tänka sig för nackdelar med ett liv i metaverse?

En svårighet kan vara hur du ska visa upp dina faktiska köp när de inte går att ta på.

ANNONS

Tittar man på konst- och detaljhandeln där metaverse är som störst betyder det att du köper en virtuell representation av en accessoar i NFT-form. Något som nyligen blev fallet då en metaversion av en Hermésklassiker såldes för över 40 000 dollar, enligt Robb Report.

Med NFT menar man Non-fungible token, där varje token motsvarar en unik del i en blockkedja och skapar ett slags digitalt fingeravtryck.

På samma sätt fungerar det om du köper en del i ett konstverk eller virtuella sneakers. Om du vill visa upp dina förvärv får du tillgång till en bildfil som sedan kan läggas upp på sociala medier.

Den huvudsakliga platsen för att visa digitala köp sker dock via din avatar, genom vilken du erhåller digitala effekter som designats av Gucci, Ralph Lauren och Tommy Hilfiger för Roblox, eller Nike och Moncler för Fortnite.

En utveckling i tiden

Går man till användarvänlighet kan en baksida med metaverse vara ett varje plattform i metaverse kräver sin egen inloggning och sin egen avatar. Som tillägg till det säljer man sina egna varor och tjänster som inte får överlåtas. Här är Meta ett bra exempel som endast förbundit sig att bygga sin infrastruktur.

Så hur ska man sammanfatta denna miljardindustri, som egentligen inte finns på riktigt? Oavsett hur man känner inför det virtuella ligger metaverse i tiden. Detta efter två som till stor del handlat om att hålla den globala ekonomin flytande skriver Robb Report.

Sett ur det perspektivet känns metaverse som en fullt rimlig tillflyktsort. Framförallt är den virtuella horisonten inte så långt borta som vi en gång trodde.

Läs även: Miljardär: Du är inte rik om du tjänar 3,7 miljoner om året

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS