Dagens PS

Äga en superyacht? Så mycket kostar det

Superyacht
En vacker 105 fots Sunseeker från 2005. Vem drömmer inte om att äga en sådan? Kanske du till och med lyckats spara ihop till köpeskillingen? Bra där. Men glöm för guds skull inte bort att även räkna på vad den kostar att äga. Du kommer bli förvånad. Elliott Maurice and Kefi Charters)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 mars 2024Publicerad: 01 mars 2024

Priset på en superyacht i den mindre storleksklassen kan verka lockande. Men det är bara entrébiljetten till en värld fylld av kostnader.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att drömma sig bort till en värld fylld av lyx, är ett billigt nöje. Att få tänka tanken att äga något från en värld fylld av ouppnåeliga prylar, bilar och båtar.

Och ibland kan du väckas ur drömmen när du hittar en annons på en 15 år gammal lyxbil eller superbåt.

Superyacht annons
Inköpspriset må vara hur lockande som helst. Men det är underhållskostnaderna som kommer ta död på ditt ägande. (Foto: Skärmdump/Yachtmarket)

Priset på den känns plötsligt klart hanterbart. Du börjar räkna och kommer fram till att du faktiskt skulle ha råd att köpa den.

Men du – innan du shoppar loss, glöm inte att inköpet av drömbåten eller dito bilen, bara är inträdesbiljetten. Det är sedan både kostnaderna och bekymren kommer.

Räknat kostnaderna

Motorboat & Yachting har därför följt en av de båtägare som gjort verklighet av drömmen av att äga en 105 fot lång och 15 år gammal 24-miljonersbåt.

Målet med inköpet var dock krasst; yachten skulle själv dra sina kostnader till den nivån att den i slutändan inte skulle kosta mer än vad en ny 60-fotare skulle göra.

ANNONS
Superyacht Sunseeker
Eftersom charter är det enda sättet att kväva utgifterna på, krävs det att båten ständigt är i mycket gott skick. Annars är den genast död på den krävande chartermarknaden. (Foto: Elliott Maurice and Kefi Charters)

Detta skulle fås att fungera genom att använda yachten för charter de veckor som ägarna själva inte skulle vara ombord.

ANNONS

Senaste nytt

Skakig resa

Trots noggranna kalkyler blev det en skakig resa innan projektet fick fart.

Trots ett gott grundskick krävdes det en omfattande genomgång av yachten innan den kunde läggas ut på den krävande chartermarknaden.

Detta tog två år och kostade runt 6 miljoner kronor innan det var klart.

Därefter krävdes både en väl fungerande besättning och en strategi för var och när yachten skulle vara för att bli attraktiv på chartermarknaden.

Hur har det gått?

ANNONS

Idag har det gått några år. När ägarna kan börja räkna samman intäkter och utgifter blir det spännande.

Under 2022 var yachten uthyrd under 18 veckor vilket resulterade i en inkomst på drygt 12,8 miljoner kronor.

Kostnaderna för 2022 uppgick till 12,6 miljoner kronor, vilket totalt faktiskt gav ett överskott under året på drygt 200 000 kronor.

Superyacht Sunseeker
För att hålla skicket på båten och alla leksakerna kräver det en fast besättning som jobbar heltid ombord. (Foto: Elliott Maurice and Kefi Charters)

Trots att dessa kostnader inte inbegriper inköpet eller de årliga underhållskostnaderna på cirka 2 miljoner kronor årligen, ser ägarna stora möjligheter att öka på antal charterveckor och på så sätt ytterligare få ned driften.

Summa summarum. Att köpa en mindre superyacht är fortfarande det lilla bekymret. Att sedan driva och sköta den, är den stora och tunga biten.

Tittar du krasst på yachten i denna historia, så ligger den årliga kostnaden för drift och underhåll på mer än 50% av yachtens inköpspris, vilket nog får anses ytterst relevant.

Räkna noga

ANNONS

Ju äldre din tänkta superyacht är, desto billigare blir självklart inköpet. Men lika självklart är det att kostnaderna för driften och omvårdnaden skjuter i höjden.

Så innan du gör verklighet av den där drömbilen eller den mindre superyachten, sätt dig ned och räkna nyktert på vad det kostar att äga istället för vad det kostar att köpa.

För det är ägandet som kommer bli ditt stora hinder för att kunna leka riking.

Läs mer:

Om vad det kostar att äga en äldre 105-fotare

Vad kan du egentligen om superyachter? (Dagens PS)

¨

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS