Dagens PS

Rekordår för dryckesbranschen – som expanderar

dryckesbranschen
Bernard Arnault är vd för lyxkonglomeratet LVMH som tidigare i år köpte upp vinikonen Joseph Phelps. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 20 sep. 2022Publicerad: 20 sep. 2022

Efter ett år då flera företag i dryckesbranschen levererat starka resultat, är det nu sannolikt att bolagsjättar som Pernod Ricard och LVMH sitter lugnt i båten och satsar på expansion före förvärv, skriver The Drinks Business. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots pandemi och rubbade leveranskedjor har de senaste tolv månaderna sett ljusa ut för många företag i dryckesbranschen. Dagens PS har tidigare kunnat rapportera att det dricks tequila och vodka som aldrig förr.

Året som gått har även resulterat i några uppköp, även om aktiviteten i den globala sektorn totalt sett har dämpats, skriver The Drinks Business.

Fyller ut befintliga portföljer

De uppköp som ändå har skett har främst syftat till att fylla ut befintliga portföljer och ge bättre avkastning på redan investerat kapital, eller låta ett varumärke växa vidare hos någon annan.

Av det skälet sålde till exempel Pernod Ricard märket Tormore Scotch till Elixir. Tidigare i år förvärvades även Joseph Phelps Vineyards i Napa Valley av lyxkonglomeratet LVMH, medan Treasury Wine Estates köpte upp Frank Familys vingårdar och Pernod Ricard köpte en majoritetsandel i Cotes de Provence rosé, Chateau Sainte Margueite.

Strategiska köp som kan jämföras med Diageos monsterköp av Casamigos Tequila som förvärvades för 1 miljard dollar, motsvarande 10 miljarder kronor av George Clooney och vänner under 2017.

Många hål att fylla

Dock har mycket hänt sedan dess. Pandemin följd av Rysslands invasion av Ukraina har fått börserna att rasa. Det gör stora uppköp riskabla, medan mindre varumärkesuppköp är fortsatt görbara.

ANNONS

Med det sagt har dryckesbranschen också andra hål att fylla. Under de kommande tre åren räknar Diageo med att förbättra sina anläggningar till ett pris av 1,2 miljarder pund.

Pernod Ricard kommer i sin tur spendera 4,5 procent av sitt nettoförsäljningsvärde på bland annat miljöförbättringar, medan Constellation Brands lägger enorma 1,3 miljarder dollar, motsvarande 13 miljarder kronor, på ett nytt ölbryggeri i New Mexico.

Höga belopp som möjligen talar för att några stora övertaganden eller sammanslagningar framöver inte är särskilt sannolika, även om de är möjliga.

Desto mer troligt är det att 2022 blir året för strategiska, nischade uppköp i mindre skala, skriver The Drinks Business. 

Läs även: LVMH förvärvar ikonisk vinproducent

Läs även: Försäljningsboom för tequila – går om whisky

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS