Det är inte längre museer som Colosseum, Louvren eller Big Ben som får kamerorna att klicka och drar turister. Den nya turistmagneten stavas matbutiken. Här flockas resenärer för att dokumentera chipspåsar, läskburkar och lokala delikatesser – och resultatet blir miljoner visningar på TikTok.
Glöm museer – nu vallfärdar turister hit istället


Mest läst i kategorin
När chips blir kulturarv
Enligt Skift.com, som följer globala resetrender, är det just nu stormarknaderna som lockar de mest nyfikna resenärerna. Men de är inte ensamma om spaningen. Expedia Group konstaterade i sin rapport Unpack ’25 att nästan 40 procent av resenärer planerar ett besök i en lokal supermarket under nästa resa. Och det är framför allt Gen Z som går loss.
Fenomenet sprids som en löpeld på TikTok och Instagram. Plötsligt är en grön KitKat från Japan eller en koreansk glasspinne med chili mer sevärd än Eiffeltornet.
Läs även: Så förolämpar du en italienare – börja med cacio e pepe

Senaste nytt
Suveniren som går att äta
Lokala matvaror har blivit den nya typen av souvenir. Istället för en kylskåpsmagnet tar du med dig en plastpåse fylld med gazpacho på tetra från Spanien, schweizisk choklad i designförpackning eller Felix bearnaisesås på tub från Sverige. Det är billigare, roligare – och godare.
Green Matters har till och med kallat fenomenet “cultural education through groceries”. För i hyllorna syns hur folk faktiskt lever. I Schweiz står mjölken i rumstemperatur. I Mexiko är chipshyllan längre än din semester. Och i Sverige dominerar laktosfritt.

En ny sorts sightseeing för turister
The Times i London skrev nyligen en lång hyllning till “supermarket sightseeing” där Monoprix i Paris, FamilyMart i Kyoto och 7-Eleven i Seoul utnämndes till lika viktiga stopp som stadens katedraler. Och i Seoul är den lilla kvartersbutiken Gaemi Supermarket numera officiell del av guidade turer, tack vare sin charmiga ägare och fotogeniska inredning.
Att handla i utländska supermarkets är alltså inte längre ett nödvändigt ont – det är själva huvudnumret.
TikTok-effekten påverkar turister
På sociala medier sprids filmer där unga resenärer öppnar chipspåsar, testar nudelpaket och smakar lokala drycker med miljoner visningar som resultat. Hashtags som #groceryhaul och #supermarktour är plötsligt en egen genre. Och det här driver också turistindustrin: i Sydkorea marknadsförs supermarkets öppet som ett måste för varje besökare.
Läs även: Listeria-larm: Här är ostarna du ska hålla koll på

Perfect Weekend Guide: Europas bästa mataffärer för turister
- Eataly, Turin – Mattemplet där italienska delikatesser får museal status.
- Monoprix, Paris – Billig fransk vardagslyx, där en croissant kostar mindre än en kaffe på Ladurée.
- Mercadona, Madrid – Gazpacho på tetra, ibericoham i plast och en chipshylla värd en egen doktorsavhandling.
- Waitrose, London – Brittiskt överklass-supermarket. Du känner dig lite som Prince William bara av att handla en macka.
- Lidl, Berlin – Tysk ordning, europeisk blandning. Testa currywurst på burk.
- Coop, Zürich – Schweiz i butiksversion: prydligt, dyrt och chokladen står längst fram.
Källor: Skift.com, Expedia Group, Green Matters, The Times, Wikipedia (Gaemi Supermarket)
Läs även: Ozempic tar plats på krogen – nu krymper menyerna

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.