Nya Linjett 39 från Rosättra Båtvarv har visat att traditionella svenska segelbåtar går hem även utanför Norden, och kammade hem sin klass i European Yacht of the Year.
Linjett 39: Årets bästa segelbåt för familjen
Mest läst i kategorin
2023 är det 50 år sedan Rosättra Båtvarv sjösatte sin framgångsrika Linjett-serie, som har blivit känd för att erbjuda segelbåtar med hög byggkvalitet med fina seglingsegenskaper.
Den nyaste Linjett-modellen heter 39, och blev utnämnd till European Yacht of the Year 2023 i klassen för segelbåtar i familjeklassen.
Ett varv med familjekänsla
Familjen Gustafsson har drivit Rosättra Båtvarv i tre generationer, och i dag är det de tre bröderna Markus, Kristoffer och Daniel som sitter vid rodret.
Varvet utmärker sig genom att sköta i stort sett alla aspekter av båtproduktionen i egen regi, från design till produktion, försäljning och eftermarknad.
Detta ger varvet möjlighet att skapa båtar av hög kvalitet som är anpassade efter kundernas behov och önskemål.
Senaste nytt
Anpassad för svenska förhållanden
Det som skiljer Linjett-båtarna från andra moderna segelbåtar är att varvet inte är lika angelägna om att följa moderna trender, och det syns i linjerna på den nya 39:an.
I en tid då raka stävar och breda vattenlinjer är på modet är skrovet på Linjett 39 av ett mer traditionellt snitt med överhäng i fören och en relativt smal vattenlinje.
Detta betyder att man offrar vattenlinjelängd, och därmed teoretiskt toppfart, samt volym invändigt, men ska i gengäld göra båten bättre anpassad för svenska förhållanden.
Överhänget gör det lättare att komma i land på klippor i skärgården, medan den smala vattenlinjen ska göra skrovet mer lättdrivet i lätta skärgårdsvindar.
En blandning av gammalt och nytt
Att bygga en båt med mer klassiska linjer, utan att bry sig om kortsiktiga trender, ger också Linjett-båtarna en tidlöshet som tillåter varvet att hålla varje modell vid liv under många år.
Det betyder dock inte att Linjett 39 inte bjuder på moderna detaljer.
Skrovet är bredare i aktern med högre fribord än på äldre Linjett modeller, och i den rymliga sittbrunnen finner vi dubbla rattar i kolfiber.
Segelplanet är också av modernt snitt med en reslig 9/10-delsrigg med en relativt stor förtriangel, vilket betyder att båten inte ska behöva en tungskotad genua för att få fullgod prestanda.
Många smarta lösningar
Linjett 39 bjuder också på traditionellt Linjett-manér på en mängd smarta lösningar som ska göra båten enklare att hantera på få personer under semestern.
Samtliga skot och fall är exempelvis dragna under däck för minimerad snubbelrisk och trassel, och mynnar ut vid en central med avlastare och vinschar på varje sida.
På tillvalslistan finns också utfällbara bog- och akterpropellrar som tillsammans med dieselmotorn styrs med en joystick, och ska göra manövrering i hamn till en barnlek.
Traditionellt med modern twist under däck
Under däck på Linjett 39 bjuds det på klassiskt Rosättra-vis på en handbyggd, högkvalitativ träinredning, men med en modern twist.
Salongen är luftig med mycket ljusinsläpp, och de rundade soffhörnen som har varit klassiska för Linjett-båtarna har nu bytts kantiga diton.
Inredningen går på traditionellt vis att få i mahogny, men snickerier i ljus ek erbjuds också som ett mer modernt alternativ.
Precis som på storasyster Linjett 43 har man monterat stora rutor i skrovet, vilket kanske inte gynnar utseendet exteriört, men gör att man kan titta ut på omgivningarna när man sitter nere i båten.
Har vunnit pris nere i Europa
Trots att Linjett 39 precis som sina systerbåtar är anpassad specifikt för nordiska förhållanden har det visat sig att konceptet är gångbart även utanför Norden.
I år nominerades båten nämligen till utmärkelsen European Yacht of the Year, och tog hem vinsten för bästa segelbåt i familjeklassen över konkurrenter som franska Dufour 37 och tyska Bente 28.
De tolv domarna imponerades av Linjett 39:ans väl avvägda kombination av seglingsprestanda, kvalitet och egenskaper som familjebåt.
Kvalitet kostar
Prismässigt går en Linjett 39 i grundutförande loss på 5 260 000 kronor exklusive segel.
När man väl har lagt till segel, och dessutom valt och vrakat bland de många tillval och speciallösningar som Rosättravarvet erbjuder, kan man dock räkna med att priset hamnar bra mycket högre än så.
Varvet har exempelvis för tillfället sin välutrustade demobåt från 2021 ute till försäljning, och priset ligger på 6 790 000 kronor.
Det råder alltså inga tvivel om att kvalitet kostar, men Linjett-båtarna har också med sitt fokus på tidlös kvalitet stått sig bra på begagnatmarknaden historiskt.
Har man råd ska Linjett 39 således kunna vara ett värdigt alternativ för segling både i och utanför de svenska farvattnen.
Läs även: Nya Arcona 50: Långsegling med guldkant
Läs även: Italiensk superyacht visar sin vilda sida
Läs även: Katamaranen som ska bli ännu grönare
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.