När den sista officiella Volvo 240 hade rullat av bandet, skojade bilbyggarna till det och gjorde en bil som inte liknade något annat.
Året var 1993. Volvos långkörare, überklassikern Volvo 240, led mot sitt slut. Efter presentationen den 21 augusti 1974 hade makalösa 2,8 miljoner bilar tillverkats med logotypen på bakluckan.

Men nu närmade det sig slutet. Modellen hade redan överlevt sig själv ett antal gånger, men så länge som efterfrågan bestod, byggde Volvo vidare på 240.

Det sista kund-exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Därefter fokuserades på nästa generation bilar och alla de 2 862 573 exemplar som tillverkats, blev en del av den svenska industrihistorien.

Men den allra sista bilen i serien var denna – döpt till ”kortare ledtider”. En mycket annorlunda variant som byggdes som en hyllning till alla de som genom åren gemensamt sett till att bygga en fantastisk ekonomi runt produktionen av 240.

Bilen finns numera i Volvos egna samlingar. Är körbar men inte registrerad. Men visas upp på utställningar och evenemang då och då.
Läs mer om:
Volvo 240 – den sista tillverkade
Bilen som räddade Volvo [Dagens PS]