Dagens PS

”Sossecontainern” – bilen som räddade Volvo

Volvos 700-serie fyller 40 år. Bilen, som kom att kallas sossecontainer, räddade Volvo. Denna bild är från en djärv reklamkampanj. Foto: Volvo Cars
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 30 jan. 2022Publicerad: 30 jan. 2022

I dagarna är det 40 år sedan Volvos folkhemsikon 700-serien hade urpremiär. Först kom lyxiga 760, något år senare ”sossecontainern” 740. Bilen räddade Volvo ur krisen och lade grunden till dagens Volvo Cars.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 2 februari 1982 var en stor dag i Volvos historia. Då premiärvisades Volvo 760 GLE samtidigt på nio olika platser i Europa. I Sverige hölls premiären i Volvohallen i Torslanda och på Grand Hôtel i Stockholm. Pehr G Gyllenhammar, Håkan Frisinger och projektledaren Hans Gustavsson var på plats Göteborg. Det var Volvos första helt nya bilmodell på 16 år.

Volvo 700-seriens design visade sig vara ett snilledrag när alla andra bilar såg ut som tvålkoppar. Foto: Volvo Cars

Den nya Volvon var en stor nyhet i både tv och tidningar 1982. Volvo 760 var en lyxbil som riktade sig mot en exklusiv publik, främst USA, och bara 10 procent av tillverkningen var ämnad för Sverige.

Den allra första modellen var lyxiga 760 GLE som skulle skänka glans åt folkligare modeller som 740 GL. Foto: Volvo Cars

Bilen som visades upp var den kantigaste Volvon någonsin, men ändå elegant. Den hade mycket karaktäristiska former, men fick ett gott mottagande. Volvo 760 hade nästan lodrät bakruta och en kantig bakdel. De raka sidorna gav en bra känsla av rymd och gjorde kupén luftig i huvudhöjd.

Volvo 760 Turbo var den motorstarkaste svenska bilen någonsin i början på 80-talet, sedan kom Saab med en två hästkrafter starkare motor. Foto: Volvo Cars

Den kantiga designen skulle visa sig vara ett genidrag i en tid då andra bilar mest såg ut som tvålkoppar. Volvos kantighet blev ett begrepp. I USA var många begeistrade och ansåg att det var en modell helt i deras smak.

Räddade Volvo i ett knivigt läge

ANNONS

När de första planerna för den nya bilen drogs upp runt 1975 var det tufft för bilbranschen och inte minst för Volvo. Oljekrisen hade slagit till och det svenska kostnadsläget hade gjort det för dyrt att tillverka Volvobilar i Torslanda.

Det var inte längre tillräckligt lönsamt att exportera dem och Volvo gjorde stora förluster på biltillverkningen. Men alldeles lägligt till 760-lanseringen kom en stor svensk devalvering.

Nä, snabbare än tåget var nog inte Volvo 760 med en fransk V6:a på 156 hästkrafter. Foto: Volvo Cars

Volvo bestämde sig för att fortsätta med bakhjulsdrift på 700-serien och mycket av tekniken togs över från 200-serien. Dock fick bilen 10 cm längre hjulbas trots att karossen var kortare.

Teknik från Volvo 240

Både motorerna B19 och B21, V6:an B27, en rak sexcylindrig diesel och transmissioner, hjulupphängningar och många andra systemlösningar togs över från 240-bilarna. Bara designen var totalt ny.

Den här interiören är en välbekant miljö för miljontals svenskar under decennier. Detta är den lyxigare 760 GLE. Foto: Volvo Cars

Flera designförslag kom utifrån, men till slut var det en version av Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard som vann gehör. En modell med utdraget bakparti och en tvärt avskuren akter.

ANNONS

Konceptbil visade vägen

1980 visades en bil som skvallrade en hel del om om vad som skulle komma ett drygt år senare. Volvo Concept Car var en uppfräschad version av Wilsgaards modell som var 760:ans egentliga designförebild. Den var kortare bak än vad 760 skulle bli, men hade i övrigt närmast identiska former.

”Sossecontainer” eller en bil för moderatbandy? Volvos 700-serie passade alla. Foto: Volvo Cars

760:ans premiärvisning var först tänkt för Frankfurt-salongen hösten 1981 men flyttades fram. När bilen slutligen presenterades i februari 1982 visades en lyxig Volvo med tre motoralternativ: fyrcylindrig turbomotor, V6:a på 2,8 liter samt den av Volkswagen tillverkade dieselmotorn D24. Den motorn gjorde 760 till världens accelerationssnabbaste dieselbil på sin tid.

Kombiversionen blev en dundersucé, främst i enklare 745-version. Foto: Volvo Cars

I Sverige låg nya 760 GLE precis under det psykologiska 100.000-kronorsstrecket – den kostade 99.800 kr. För de pengarna fick köparna en fullutrustad bil med V6-motor och automatlåda, luftkonditionering, sollucka och servostyrning.

Volvo 740 tillsammans med Lisebergskaninen. Foto: Volvo Cars

Hösten 1983 lanserades Volvo 740 GLE som började levereras några månader senare. Snart kom även Volvo 740 Turbo med 173 hk (B23ET), senare 182 hk. Men den stora volymvagnen blev Volvo 740 GL.

ANNONS

Volvo 740 Turbo var en av världens snabbaste kombibilar på 1980-talet med 182 hästkrafter. Foto: Volvo Cars

Den enklaste 740 GL hade plåtfälgar, svarta dörrhandtag, grill och sidolister. Instrumentpanelen var något enklare och GL-modellen hade en enklare tygklädsel. GLE-modellen hade en kritstrecksrandig plyschklädsel.

Grundkonstruktionen levde kvar ända till 1998. Totalt blev det över 1,2 miljoner bilar i Volvo 700-serien innan 900-serien tog över 1990. Foto:

Volvo 760 blev en vändpunkt för Volvo Personvagnar och räddade företaget. Modellen kostade 3,5 miljarder kronor att utveckla, men det var en investering som betalade av sig ända fram till 1998 då produktionen av V90-modellen upphörde.

Det tillverkades 221 309 bilar av 760-modellen och totalt 1 230 704 bilar i 700-serien innan den på hösten 1990 ersattes av den modernare 960. Då hade den varit en vinstmaskin åt Volvo Personvagnar under nästan ett decennium.

Källa: Volvo Cars

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS