Dagens PS

Vackert så in i Norden: Två episka superyachter

Superyachter
Under firandet av HMK Carl XVI Gustafs 50 år på tronen, kommer två fantastiska superyachter att ligga förtöjda i Stockholm. Här är deras historia. (Foto: WikiCommons/Colin)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 sep. 2023Publicerad: 15 sep. 2023

Besöker du Stockholm ser du garanterat två vackra superyachter förtöjda på Skeppsbron. Tillåt oss presentera de båda nordiska skönheterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

K/S Norge

Av de två nordiska superyachterna är K/S Norge den yngre skönheten.

Byggd på det välkända yachtvarvet Camper & Nicholson i England 1937 för miljonären Thomas Sopwith.

Sopwith hade gjort sig en förmögenhet i flygplansbranschen genom flygplanstillverkarna Sopwith Aviation Company och senare Hawker Aircraft.

superyachter
M/Y Philante så som hon såg ut när hon levererades til sin första ägare Thomas Sopwith. (Foto: Sjöexpress arkiv)

En av de största kunderna för Sopwith genom åren var det engelska flygvapnet som hans fabriker försåg med tusentals mycket välbyggda stridsflygplan.

ANNONS

Senaste nytt

Superyachter och segling

Hans stora privata intresse kom med åren att bli segling.

ANNONS

Hans två fantastiska J-Class-båtar Endeavour I och II rönte stor uppmärksamhet världen över – både på kappseglingsbanorna men även i hamn.

1937 beställde han så en ny stor vacker motoryacht som fick namnet Philante.

Yachten skulle, förutom vara ett bekvämt flytande hem, även fungera som bekväm tenderbåt till J-båtarna på seglingar världen över.

superyachter
Kamouflagemålad och bestyckad med kanon på backen, gick Philande som eskortfartyg över Atlanten. (Foto: Royal Navy)

När andra världskriget bröt ut i september 1939, beslagstogs Philante av Royal Navy 1939 och tjänade under andra världskriget som bevakningsfartyg åt många av de konvojer som gick över Atlanten.

Hon klarade sig helskinnad genom kriget och kunde återbördas till sin ägare 1946.

superyachter
Philante heter idag Norge och hålls i ett ypperligt skick av Norska flottan. Efter en brand 1984, renoverades fartyget och moderniserades lätt till dagens krav och standard. (Foto: Grand Power Yachts of Yesterday)

Dock hade nu andra intressen kommit emellan och Philante såldes efter en insamling till det norska folket som en gåva till kungafamiljen.

ANNONS

Hon fick nu namnet Norge och har sedan dess fungerat som flytande kontor och representationsfartyg för det norska hovet. Och det är som sådant yachten nu ligger förtöjd vid Skeppsbron under jubileet.

K/Y Dannebrog

Den andra nordiska superyachten byggdes på Örlogsvarvet i Köpenhamn och sjösattes 1932. Döptes till Dannebrog efter den danska flaggan, av drottning Alexadrine vid sjösättningen.

fartyg
Med klipperstäv och vacker utfallande akter tillhör Dannebrog en av de sista superyachterna som byggdes med linjer härstammande från de gamla segelfartygen. (Foto: Grand Power Yachts of Yesterday)

Fartyget har sedan dess tjänstgjort som den danska kungafamiljens representationsyacht. Hon har också ett officiellt syfte att i tid av krig, snabbt kunna ställa om till att bli ett flytande sjukhus.

Superyacht i två delar

Lite grovt sett är superyachten indelad i två avdelningar med en skiljevägg ungefär midskepps. För om denna, är besättningens avdelning med byssa, maskinrum och sovhytter.

fartyg
Dannebrog är ett oerhört vackert fartyg och sköts minutiöst, som det representationsfartyg för Danmark hon är. (Foto: Michael P Riis)
ANNONS

Akter om skiljeväggen finns den kungliga lägenheten med salonger, matsal och övriga umgängesutrymmen där många av de lösa möbler som finns, är hämtade från den gamla kunna yachten, byggd redan 1879.

Dannebrog har sedan hon byggdes, avverkat över 300 000 sjömil och bland annat varit på besök i alla danska, färöiska och grönländska hamnar.

Hon är än i dag i ett ypperligt skick efter en stor renovering i början på 1980-talet då bland annat hennes motorer byttes.

Läs mer om superyachter:

Om fler av Nordens superyachter

Den svenska kungayachten HMS Drott

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS