Dagens PS

Fem svenska legendarer med Porsche i blodet

Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

Med hjälp av kunniga och duktiga svenska tävlingsförare, stod snart den nya tyska sportbilen Porsche på alla unga grabbars önskelistor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När den nya tyska sportbilen Porsche skulle lanseras på den svenska marknaden, var racingen en marknadsföringsväg som den svenska agenten SAAB-Scania valde att satsa på.

Här är de fem mest framgångsrika förarna som körde under blågul flagg och satte definitivt Porsche på kartan som en mycket potent liten bil.

1. CeGe Hammarlund

Eller Carl-Gunnar som han faktiskt var döpt till. Frågar du din morfar så vet han garanterat vem denne man är.

Som programledare för det omåttligt populära radioprogrammet Sveriges Bilradio mellan 1956 och 1973 blev hans glada Hejsan-Hejsan synonymt med honom.

Porsche-svenskar

CeGe Hammarlund var inte bara en känd radioröst och en duktig tävlingsförare, utan också en stor personlighet som gärna syntes i allehanda sammanhang. (Foto: Teknikens Värld)

ANNONS

Senaste nytt

Inte bara en radioröst

Men vad som kanske inte är lika känt är att han dessutom var en mycket skicklig tävlingsförare med stora framgångar bakom ratten på sina många Porschebilar.

ANNONS

Med segrar i både Svenska Rallyt och Midnattssolsrallyt 1954 blev han känd inte bara i Sverige utan även internationellt.

Porsche-svenskar

CeGe Hammarlunds Porsche 356 Carrera Abarth GTL – en av de mest unika Porsche-bilarna som funnits i Sverige. Skadades allvarligt i en brand i USA för några år sedan men är idag totalrenoverad till nyskick. (Foto: ur Crister Kaisers arkiv)

När han dessutom vann fyra SM-guld på raken åren 1959-1962, så kokade det hemma i rallystugorna.

Han var dessutom en sann showman, som gärna både tutade och blinkade omkring när han skulle passera någon långsammare konkurrent på banan.

2. Harry “Rally-Harry” Bengtsson.

Det sägs ju att det tar några sekunder att få ett smek- eller öknamn. Men en livstid att bli av med det.

Så blev det efter Harrys seger i Midnattssolsrallyt 1956 då Harry, ganska så otippad, vann hela tävlingen med sin Volkswagen 1200 från samma år.

Porsche-svenskar

Rally-Harry med kartläsare inför start med Porsche 356. (Foto: Bilsportarvet.se)

ANNONS

Aftonbladet refererade hela balunsen och kallade Harry just för Rally-Harry i en bisats. Men det bet sig fast och så fick det bli.

Började med en lotteri-vinst

Harrys karriär började i pappas Chevrolet från innan kriget. Men i drömmarna rattade han VW. Och efter en vinst på 5000 kronor i ett Barnens Dag-lotteri så kunde han köpa sin första egna Bubbla och börja köra.

Porsche-svenskar

Rally-Harry i sin Porsche 356 på startlinjen til Midnattsolsrallyt 1954. (Foto: Arkiv)

Karriären utfördes därefter endast i Folkvagnar eller Porschar där nog Bubblorna kom att bli favoriter.

1958 blev Harry Nordisk mästare i rally och under hela 1950-talet tävlade han framgångsrikt på bana med Porsche, även nere på kontinenten.

3. Gert Kaiser.

Bilhandlaren på Frejgatan som kom till Stockholm strax innan kriget, som ung på flykt fån den framväxande nazistiska regimen i Tyskland.

ANNONS

Blev efter kriget en mycket välkänd tävlingsförare med Porsche-logotypen flytande i blodet.

Porsche-svenskar

Det blev förstasidesstoff-stoff på Expressen när Gert Kaiser slog det svenska fartrekordet med hans blåa Porsche 550 Spyder 1955. (Foto: Expressen)

Svenskt fartrekord

Gert Kaiser presenterade sig för allmänheten ordentligt då han på morgonen den 22 juli 1955 slog det svenska fartrekordet på allmän väg med 210,7 km/h.

Bilen har körde var förstås en Porsche, men en ovanlig 550 Spyder. För dig som kan din filmhistoria var det en systerbil till den bil som James Dean några månader senare skulle köra ihjäl sig i.

Porsche tävling

Gert Kaiser redo för start i Midnattsolsrallyt 1952 på Gärdet i Stockholm. (Foto: ur Crister Kaisers arkiv)

Gert Kaiser var mycket aktiv på tävlingsbanorna – både hemma i Sverige samt ute i Europa.

Bakom ratten på någon av hans Porschebilar deltog han bland annat i Mille Miglia, tävlingar på Nürburgring, Berlin Grand Prix, Sveriges Grand Prix, Rally des Alpes, Rally Monte Carlo och körde i samtliga Midnattssolsrallyn mellan 1952 och 1957.

ANNONS
Porsche-svenskar

Gert Kaiser bakom ratten på en Gar Wood 22-fotare – en av många runabouts han kom att äga under åren. (Foto: Crister Kaisers arkiv)

Han var även en framgångsrik seglare och blev svensk mästare i 5m R-yacht mellan 1990-1997. Kaiser importerade och ägde ett antal Riva-runabouts samt Zarah Leanders Gar Wood från 1939.

4. Allan Borgefors

En av de som som satte stort avtryck i racingvärlden på 1950-talet. Född i Åby utanför Norrköping och arbetade där som grävmaskinist.

Dock är det motorsporten som tidigt fångar Allans hjärta. Och framför allt var det bakom ratten på en Porsche som han skulle skörda framgångar med i resultatlistorna.

Porsche-svenskar

Allan Borgefors provsitter Gert Kaisers Porsche 550 Spyder – den bil Kaiser slog det svenska fartrekordet med 1955. (Foto: ur Crister Kaisers arkiv)

Första gången han kom på pallen var i Hedemoraloppet 1954 då han kom trea efter de andra två Porscheförarna Richard von Frankenberg och Gert Kaiser.

Porsche-svenskar

Allan Borgefors tillsammans med Åke Gustavsson hoppar högt med Allans Porsche 356. (Foto: ur Crister Kaisers arkiv)

ANNONS

Den första stora segern kom 1955 då han vann Midnattsolsrallyt i en Porsche 356. Sedan deltog han i Kristianstads GP 1957 men hade då bytt till en Ferrari som han också kör framgångsrikt med i några senare tävlingar.

5. Olof “Grus-Olle” Persson

Grus-Olle var en av de som tillsammans med de ovan nämnda herrarna slogs om pallplatserna på 1950-talets tävlingsbanor – alltid bakom ratten på en Porsche.

Porsche tävling

Grus-Olle vis starten av Midnattssolsrallyt 1952. Förarna och bilarna ingick i Team Scania, där förarna fick köpa en bil per år med 25% rabatt och sex månaders kredit. På så sätt hade de alltid konkurrenskraftiga bilar under tävlingsåret och kunde förhoppningsvis sälja dem efter säsongen utan förlust. (Foto: ur Crister Kaisers arkiv)

Grus-Olle var en sann Porsche-fantast och beställde sin första egna bil 1956 – en Porsche 356 Carrera, som han och kartläsaren Gunnar Blomqvist deltog med i Mille Miglia samma år.

De blev där klass-segrare i sin klass och kom i mål som 18:e ekipage totalt.

Porsche-svenskar

Grus-Olle klurigt leende inför starten på Midnattsolsrallyt 1958. (Foto: WikiCommons)

Efter äventyret i Italien fortsätter framgångarna. På Solvalla samma år vinner Grus-Olle men bryter i Midnattsolsrallyt. På Västkustloppet i Falkenberg kör han in på en sjätteplats och i augusti blir han tvåa Kristianstads GP efter CeGe Hammarlund.

ANNONS

På efterföljande Kanonloppet samma månad blir det omvänt – med Grus-Olle före CeGe Hammarlund.

Nytt italienskt äventyr

1957 laddar han och Gunnar Blomqvist om för ett nytt Mille Miglia, men tvingas bryta.

De båda deltar dock på Nürburgring i maj 1957 där det blir en tredjeplats i klass GT 1,6 och 26:a totalt.

Porsche-svenskar

Grus-Olle med co-drivern Gunnar Blomquist inför Mille Miglia 1956. Bilen är Grus-Olles Porsche 356. (Foto: WikiCommons)

Grus-Olle kom med tiden att bli en av våra mest framgångsrika tävlingsförare och dog tyvärr endast 60 år gammal 1971.

Tack Janne Tromark, som delat med sig om sin kunskap på bilsportarvet.se och Crister Kaiser för hjälp med fakta och bilder kring dessa svenska Porsche-legendarer.

Mer läsning:

ANNONS

Här läser du mer om svensk bilsport

Porsches enda Formel-bil kördes av Jo Bonnier

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS