Trötthet, även efter en lång natts sömn, sätter käppar i hjulet för hur vi arbetar och fungerar under dagen. Här listas några orsaker till varför man känner sig trött och en rad tips på hur du sover bättre.

ANNONS

Vuxna behöver mellan sju och nio timmars sömn enligt National Sleep Foundation så ett knep för att bli riktigt utvilad är att helt enkelt gå och lägga sig en timme tidigare eller gå upp en timme senare om man fortfarande känner sig trött på morgonen när man vaknar, skriver CNN Health.

Ett annat sätta att sova gott är att träna. Världshälsoorganisationen rekommenderar att vuxna tränar minst 150 minuter varje vecka, och det är bevisat att man sover bättre efter fysisk aktivitet.

Håll sömnschemat konstant

Sömnscheman skiljer sig på vardagar jämfört med helger och kan även fluktuera för personer som jobbar skift. Det fungerar ungefär på samma sätt som jetlag och kan göra det svårt att komma in i rätt sömnbalans igen. Försök därför att hålla sömnschemat så konstant så möjligt.

Tänk på att dricka mycket vatten innan du går och lägger dig. Att vara uttorkad har kopplats till ökad trötthet och Institute of Medicine rekommenderar kvinnor att konsumera 2,7 liter vätska dagligen och för män gäller 3,7 liter.

En mer självklart tips kanske – drick inte koffeinhaltiga sex timmar innan du går och lägger dig. Alkohol kan förhindra djupare sömnstadier, och starkt kryddad mat kan orsaka matsmältningsproblem som stör sömnen. Tänk på att sovrummet ska vara mörkt, kallt och tyst när du sover.

Välj rätt sömnpartner

Även om det är skönt att sova tillsammans med någon, så kan det också vara ett problem om den personen till exempel snarkar eller rör sig mycket i sömnen.

”Det viktigaste – om din sängpartner snarkar – är att få dem att träffa en sömnspecialist och få dem utvärderade för sömnapné”, säger Jennifer Martin, ordförande för American Academy of Sleep Medicine.

ANNONS
ANNONS

Sömnapné är ett tillstånd där andningen stannar och startar om medan någon sover, och är vanligt hos personer som snarkar, och där personen med sömnapné kan vakna mellan 50 och 100 gånger under natten.

Läs även: Probiotika – quick fix eller humbug? [Dagens PS]