Ät rätt! Det ger din hjärna de bästa möjliga chanserna att hålla fokus och minne, enligt psykiatern Uma Naidoo. Här listar han sex födoämnen att undvika om du vill hålla dig alert. Och ger tips om vad du kan äta i stället.

ANNONS

Det är aldrig för sent att lägga om kosten för att få en skarpare hjärna, konstaterar Uma Naidoo i en artikel för CNBC.

Han har skrivit boken ”This is Your Brain on Food” och intresserar sig särskilt för hur kosthållning korrelerar till psykisk hälsa och demenssjukdomar. Naidoo pekar på att vår tarmflora hänger ihop med inflammationer i hjärnan.

Det är inte så svårt att definiera vad vi ska undvika, tycker han. Tyvärr råkar det vara födoämnen som många av oss dras till och uppskattar. Här är Uma Naidoos sex bästa råd till dig som ändå vill hålla hjärnan skarp via magen.

Tillsatt socker

Glukos är en form av socker som sätter fart på aktiveten i våra celler och som hjärnan behöver. Men det kan bli för mycket. Överflödig glukos i hjärnan kan leda till minnesproblem och mindre aktivitet i hippocampus, där minnen lagras.  Läsk och flera brödsorter innhåller majssirap, som ger hjärnan ett överslag av glukos. Det har också andra skadliga effekter på kroppen.

Kvinnor ska undvika att äta mer tillsatt socker än 25 gram om dagen, och för män är det 36 gram om dagen, enligt American Heart Association.

Friterad mat

Pommes frites, tempura och fish and chips är generellt sett onyttigt, eftersom det är friterad mat. En studie på över 18 000 personer visade att en kosthållning som är rik på friterad mat också kan ge sämre inlärningsförmåga och sämre minne.

ANNONS
ANNONS

Man tror att det beror på att inflammationer som kan orsakas av mycket friterad mat kan skada blodkärlen som förser vår hjärna med blod.

Det är också vanligare med depressioner hos människor som äter mycket friterad mat.

Snabba kolhydrater

Snabba kolhydrater finns ofta i bröd, pasta och andra livsmedel där vitt mjöl används. Det smakar inte sött, men kroppen reagerar ungefär på samma sätt om du äter raffinerat socker. Därför bör du undvika att äta för mycket av snabba kolhydrater.

Långsamma kolhydrater är bättre, och finns i fullkorn och en rad andra livsmedel. Kvaliteten på de kolhydrater du sätter i dig spelar stor roll.

Att använda sig av GI – glykemiskt index – ger en fingervisning om vad som är snabba och långsamma kolhydrater. Potatis, pasta, vitt bröd och vitt ris placerar sig högt på glykemiskt index. Fullkornsbröd, honung och apelsinjuice ligger på en mellannivå. Lågt glykemiskt index, och hälsosam mat för hjärnan, är exempelvis gröna grönsaker, de flesta frukter, morötter och de flesta baljväxter.

Enligt en studie var människor som äter mat med låg GI 30 procent mindre benägna att utveckla depression.

Alkohol

Stressade personer varvar gärna ner med alkohol efter en slitsam dag. Det kan leda till att man dricker ganska mycket efter ett tag. Hjärnan mår emellertid sämre av alkoholkonsumtion och risken att utveckla demens ökar, särskilt om man dricker ofta och mycket.

ANNONS
ANNONS

Nitrater

Nitrater används för att få kött att se rödare, färskare och mer attraktivt ut i disken. Men det är också ett konserveringsmedel. Det finns bland annat i salami, bacon och korv. Men nitrater hänger ihop med depressioner, enligt flera studier.

En nyligen publicerad studie visar till och med att tarmflorans bakterier kan skifta i balans på ett sådant sätt att risken för att utveckla bipolar sjukdom ökar.

Det är bra att hålla sig borta helt från nitrater. Den som känner att hen måste äta den sortens kött kan förbättra sin hälsa genom att samtidigt också äta livsmedel som innehåller antioxidanter. I vissa fall finns det i själva korven, då i form av bovete.

Läs också:

Så blir du bättre på hälsosamma rutiner
Hjärnexpert: Livsmedel som vässar fokus och minnet