Det hemliga konceptet bakom explosionen av Normal-butiker – nu öppnar ännu en

Jan Nyberg, vd för Normal i Sverige, satsar på lägen med mycket folk. (Foto: Pressbild)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 03 juli 2025Publicerad: 03 juli 2025

Perfect Weekend reder ut varför vi älskar att fynda i en butik – Normal – där sortimentet är… ja, allt annat än normalt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Smink, snacks och städprylar till småpriser – Normal fortsätter sin svenska lågpristriumf med en ny butik i Högdalen. “

När second hand-butiken Andra Varvet stängde igen i Högdalen söder om Stockholm i februari stod en av centrumets största lokaler tom – 500 kvadratmeter utan liv. Tills Normal bestämde sig för att flytta in. I dag, torsdag 3 juli öppnar lågpriskedjan sin nya butik.

“Med stor genomströmning av människor varje dag är Högdalen Centrum perfekt för våra kunder och för oss”, säger Jan Nyberg, vd för Normal till Mitti.

Hårspray, Haribo och hushåll – allt på samma kvitto. (Foto: Pressbild)

Från dansk idé till europeisk fyndmaskin

Normal grundades 2013 i Danmark av Torben Mouritsen och Christian Stadil. Konceptet var lika enkelt som smart: kända varumärken – schampo, choklad, rengöringsmedel – till priser nära inköpspris. Allt förpackat i en butik där sortimentet ständigt byts ut och gör varje besök lite av en skattjakt.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Explosionen: 682 butiker i åtta länder

Sedan starten har Normal vuxit långt utanför Danmark. 2024 finns 682 butiker i åtta europeiska länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Frankrike, Portugal, Spanien och Italien. Bara det senaste året har kedjan öppnat över 220 nya butiker.

I Sverige kom Normal 2018 och har på bara sex år vuxit till över 80 butiker, med målet att passera 100 inom kort. För Högdalen är öppningen ännu en pusselbit i lågpristrenden som sveper genom svenska stadsdelar.

ANNONS

Överraskningseffekten som affärsmodell

Normals viktigaste trick är inte bara priset – utan överraskningen. Du går in för att köpa tandkräm och kommer ut med japanska snacks, en udda cola du aldrig sett förr och ett nytt doftljus. Sortimentet snurrar snabbt, så du vet aldrig vad du hittar nästa gång.

Flera branschanalyser pekar ut detta som en nyckel: den ständiga variationen håller kunderna kvar i butiken längre – och får dem att handla mer.

Läs även: En svensk på världens coolaste lista 2025

Labyrintlayouten är ett psykologiskt knep – kunderna går alltid hela varvet. (Foto: Pressbild)

Marginalerna – lägre än konkurrenterna men stabilare än du tror

Att växa så snabbt kostar. Ändå har Normal lyckats förbättra sina marginaler i takt med expansionen. Under 2023/2024 ökade omsättningen med närmare 40 procent samtidigt som bruttomarginalen ligger runt 20 procent – betydligt lägre än många konkurrenter i detaljhandeln. Trots det ligger rörelsemarginalen (EBIT) stabilt runt 6–8 procent tack vare effektiv lagerhantering och smart inköp.

Med andra ord: lågpris betyder inte låg lönsamhet.

Läs även: Dieten på TikTok alla pratar om

ANNONS

Ägarna och expansionen framåt

Bakom Normal står miljardären Anders Holch Povlsen och investmentbolaget Heartland A/S, som kontrollerar cirka 71 procent av kedjan. Med en så kapitalstark ägare kan expansionen fortsätta i samma takt, utan att marginalerna eroderar helt.

Samtidigt har Normal bestämt sig för att hålla sig borta från näthandel. Hela idén bygger på spontanitet. Du ska vilja ta en sväng in i butiken för att se vad som finns – och ingen algoritm kan riktigt ersätta det.

Varför vi inte tröttnar

Kombinationen av låga priser, kända varumärken, udda importvaror och en ständig känsla av att det kan dyka upp något nytt gör Normal till ett lågprisparadis. Och i tider när hushållens kronor ska räcka längre blir fyndkänslan inte bara kul – utan en nödvändighet.

Perfect Weekend Guide – Normal i Sverige

– Grundat: 2013 i Danmark
– Start i Sverige: 2018
– Butiker totalt i Europa (juni 2024): 682 i åtta länder
– Svenska butiker: Över 80 (målet är 100)
– Omsättningsökning senaste året: +40 procent
– Bruttomarginal: cirka 20 procent
– Rörelsemarginal (EBIT): 6–8 procent
– Ägare: Heartland A/S (Anders Holch Povlsen) cirka 71 procent
– Näthandel: Nej

Läs även: Din billiga väska kan bli dyrast på semestern

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Sommar på börsen
Spela klippet
Börs & Finans

Sommaren på börsen: Fyra spaningar att bära med sig

04 juli 2025
ANNONS
ANNONS