Dagens PS

Cannabis blir lyxprodukt: "Nya chardonnay"

cannabis
I Storbritannien används cannabis för att lindra symptom mot covid-19. (Foto: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 03 maj 2021Publicerad: 03 maj 2021

Under coronapandemin har konsumtionen av cannabis ökat markant. Efterfrågan är nu större än någonsin, mycket på grund av växten gjort inträde blivit en lyxprodukt. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Odlaren Aaron Keefer berättar för Financial Times att han gått från att odla vin och grönsaker till cannabis. Keefer säger att Napa Valleys vinindustri är värd 2-3 miljarder dollar, men att han värderar områdets cannabisindustri till 13 miljarder dollar. Cannabis har dessutom blivit en allt vanligare ingrediens i vin. 

Växten blev laglig i Kalifornien 2016 men är fortfarande inte laglig i alla delstater. 2018 blev däremot CBD (cannabidiol) lagligt över hela landet. Skillnaden mellan THC-haltig cannabis och CBD är att CBD inte på egen hand kan göra någon hög.

Cannabisföretagen heta på aktiemarknaden 

Cannabismarknaden växer alltså snabbt, både med medicinska produkter som säljs på apotek och mer exklusiva lyxprodukter. I USA värderas Canopy Growth, det första amerikanska börsnoterade cannabisföretaget, till 12,6 miljarder dollar. 

Här i Europa, där cannabis är olagligt i de flesta länder, finns istället företag såsom Cellular Goods. Cellular Goods säljer CBD som lindring mot sportskador, med David Beckham som investerare. När företaget börsintroducerades i februari värderades det till 100 miljoner pund. 

“Precis som vin eller ost”

“Cannabis är precis som vin eller ost. Var och hur det produceras spelar roll, och beroende på marken och klimatet kommer resultaten bli olika”, säger Tim McDonald, chef över det New York-baserade cannabisföretaget oHHo som bland annat satsat på att sälja exklusiva CBD-bakverk.

Heather Cabots bok The New Chardonnay handlar om hur cannabis gått från att associeras med lata missbrukare till hälsosamma yogis. “Det handlar inte bara om själva produktionen. Paketeringen och marknadsföringen är minst lika viktigt”, säger hon. 

ANNONS

Kändisarna hakar på trenden 

Kändisar som Martha Stewart har nu hakat på trenden och börjat sälja gummibjörnar med cannabis i. När skådespelaren Seth Rogens hemsida houseplant.com lanserades i mars kraschade sidan på grund av en överväldigande efterfrågan. Gwyneth Paltrow har sagt att hon tror att cannabis är framtidens superingrediens.

Läs hela artikeln här.

Läs mer: “Ett dyrare vin kommer inte göra dig lyckligare” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS