Dagens PS

Båtlegendaren har lämnat oss

Owe Forslund
Det var så här Owes liv bäst kan beskrivas. Glimten i ögat, vaken på det nya och okända, samt känd hos de flesta. Här med prins Bertil på en båtmässa på 1960-talet. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

Den 29 oktober i år dog Owe Forslund. Båtvärldens nestor, en föregångsman, men framför allt en mycket varm person och en god vän.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var en märklig dag förra söndagen. Vi hade bestämt en vecka tidigare att plocka fram en av Owe Forslunds sista Essbåtar från en 40-årig törnrosasömn på en ö utanför Saltsjöbaden.

Allt var klappat och klart, men på fredagen vände väderprognosen hos SMHI. Istället för bra väder, lovade de kuling och ymnigt snöfall. Inte optimalt för en skärgårdshämtning.

Allt var dock klart och båtturen skulle ske i skydd av andra öar, så beslutet togs att köra ändå.

Owe Forslund
Det var en fantastisk dag och en fantastiskt fin Forslund Essbåt som bärgades. Och det blev också den dagen då Owe Forslund lämnade oss. (Foto: Anders Værnéus)

Det blev en magisk dag.

Fem plusgrader, blankt vatten, strålande sol och allt fungerade klanderfritt. Vi kommenterade det sinsemellan att dagar som denna är otroligt ovanliga. Tänk att vi fick vara med om en av dessa unikum.

Samma dag

Det var den dagen Owe Forslund gick ur tiden.

Att skriva minnesord över en man som Owe Forslund är inte någon enkel match. Det är som att försöka ta en alldeles för stor boll med händerna hala av tvål. Hur du än försöker, kan du inte riktigt få grepp.

ANNONS
Owe Forslund tvåa från vänster. Mitt i livet med alla båtbyggare på varvet omkring sig. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Kanske kan hans livsverk symboliseras med att hans efternamn med tiden blev ett substantiv. Att begreppet Forslundare blev allmängiltigt för en snabbgående träbåt – i Sverige nästan lika välbekant som den italienska mästerbyggaren Riva.

ANNONS

Senaste nytt

Känd som Riva

Begreppet Forslundare var väl egentligen inte bara Owes verk.

Hans far Gideon, farbror Henning och mamma Elsa, hade självklart bäddat bra genom sina fantastiska insatser i båtvärlden. Det blev dock genom Owes långa insats över så lång tid, som det fastnade i båtvärlden.

legend
En mycket ung Owe skulle visa för pressen hur lätt det var att starta en Lockwood-utombordare som pappa Gidde hade agenturen för. Det slutade med att Owe föll baklänges i båten, slog i huvudet och tjöt som en gris. Men motorn – den startade. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Hans liv kom att bli båtarna.

Han föddes i mitten på det båtaktiva 1920-talet. Tillbringade all tid nere på pappa Giddes varv vid Kungsholmens strand.

Där hände det jämt saker.

ANNONS

Spännande människor kom och gick. Motorer trimmades, båtar byggdes. En fantastisk miljö för en liten kille med rörligt huvud och myror i kroppen att växa upp i.

Formad av varvet

Det kom också att bli den miljö som formade Owe till den person han blev.

Ingenjör blev han på pappret, entreprenör i yrkeslivet men också en alldeles för snäll person för att driva ett företag.

Med starka kunder med eget intresse i focus, var det ofta Owe som till slut fick stå tillbaka.

Något han nogsamt berättade ett flertal gånger när jag för 25 år sedan skulle starta egen firma.

“Stå på dig – annars äter de upp dig”, var ett råd han med bestämdhet upprepade.

Arvet efter pappa Gideon var starkt när Owe 1946 fick överta varvet på Kungsholmen.

Essbåten, som sedan 1929 varit Gideons främsta produkt, fick Owe på köpet. Men det var inte med den som han kom att presentera sig för publiken.

ANNONS
Mitt på planen ligger ett antal varianter av Forslund Dinghyn. Och närmast kameran en Owe-Essbåt. Året är 1946-47 och verksamheten har just kommit igång igen efter kriget. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Owes första egna båt blev Forslund-dinghyn. En klinkad campingbåt, skulle vi säga idag. Till skillnad från liknande båtar, var Owes bredare och med platt botten också mycket snabbare.

Försäljnings-succé

Den blev en succé och kom att lägga grundplåten till Owes möjligheter att dra igång varvet på egen hand efter krigets tröttande år.

legend
Essbåten kom så småningom att även bli Owes succé. Här ett reklamblad från 1955. (Bild: Sjöexpress arkiv)

Essbåten kom dock att följa honom i spåren.

Några år in på 1950-talet hade han givit båten sin egen touch och det blev även hans storsäljare till slut.

Chris Craft

Det var dock med agenturen för amerikanska Chris Craft som det stora klivet togs.

ANNONS

Med båtarna, motorerna och alla kontakter som följde dem i spåren. På frågan om vad som mest påverkat honom som båtkonstruktör, kom svaret reptilsnabbt:

“Chris Crafts V8 283. Med den föddes det moderna båtlivet”.

Det som dock påverkade Owe mest som människa, var den dagen han träffade Gill Karlsson. En ung, söt tjej från västkusten som han träffade på Kungsgatan för första gången. Efter den dagen släppte han henne aldrig.

Owe
Gill Adriansson blev fru Forslund. Tjejen som blev kvinnan som blev hustrun som blev Owes livskamrat. En person som alltid stod upp för Owe i alla väder. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Gill blev ryggraden i deras gemensamma liv.

Hon som stod upp för hans affärer. Som aldrig backade och som månade oerhört om Owe som yrkesman och som make. I ur och skur, i medvind och motvind var det tillsammans de redde ut livet.

Owes Café

När Gill till slut inte orkade mer, blev det tomt.

Men med samma rörliga huvud och samma myror i kroppen nu som då, startades Owes Café upp på äldreboendet. Där bjöd Owe sina vänner och grannar på fika varje fredag.

ANNONS

“Man måste ju ha något att göra”, som han själv kommenterade det hela.

Owe Forslund
Med Forslund Camilla och Forslund Ess-Gullet gjorde Owe entré med nya fräcka plywoodbåtar avmålade från Chris Crafts mindre båtar. (Bild: Sjöexpress arkiv)

Att stapla händelser och minnen från allt vad Owe Forslund hann med under de 99 år han fick på jorden, är mer ägnat en bok än en liten artikel här.

Och nu är det upp till oss andra att minnas allt han upplevde och hann berätta.

Owe Forslund var kanske en person bland alla andra, men var garanterat inte en person som alla andra.

Owe Forslund
Jag var på väg hem med en just upphittad Forslund Camilla på släp. Svängde förbi Owe som gärna tog sig ned på gatan och bekräftade vad det var jag hittat. Kanske den sista Forslundare Owe fick klämma på i verkliga livet? (Foto: Anders Værnéus)

För mig har en mentor, ett föredöme, en fantastisk person och en mycket, mycket god vän ryckt i startsnöret för sista gången.

Vila i frid Owe.

Läs mer:

ANNONS

På knä runt Mälaren (Dagens PS)

Om familjen Forslunds storsäljare Ess-båten (Dagens PS)

Om Owe Forslund här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]