Dagens PS

Världens största träbåt – Dream Symphony

Dream Symphony
Dream Symphony byggs i afrikanskt ibako-trä. (Foto: Burgess yachts)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 07 nov. 2021Publicerad: 07 nov. 2021

Dream Symphony, en segelyacht på 141 meter byggs just nu på ett varv i Turkiet. När hon sjösätts blir det världens största privata segelyacht – och den byggs helt i trä. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Turkiet har seglat upp som världens tredje största byggare av superyachter, som Dagens PS tidigare rapporterat om. Flaggskeppet för turkarnas nya båtbyggar-industri levereras under 2022, segelyachten Dream Symphony som då passerar den hyllade Black Pearl i storlek, som Dagens PS tidigare skrivit om.

Både Black Pearl och Dream Symphony är designade av Ken Freivokh och Dykstra Naval Architects. Skeppet byggs av Burgess yachts på Dream Ship Victorys varv i Bozburun vid Egeiska havet. Yachten har varit på gång sedan 2011 och har ett bruttotonnage på 5200 GT.

Dream Symphony

Så här är Dream Symphony tänkt att se ut när den är färdigbyggd. (Foto: Burgess yachts)

 

Toppfart på 19,5 knop

Dream Symphony är en schooner på 462,7 fot, motsvarande drygt 141 meter. Det är bara 1,8 meter kortare än världens största fartyg med master, den motorassisterade superyachten A, enligt Boatinternational. De fyra masterna är 70 meter långa med en total segelyta på över 5 000 kvadratmeter.

Hennes toppfart är 19,5 knop och kraften kommer från två dieselelektriska motorer, utöver seglen. Hon kan ta emot upp till 18 gäster i nio sovrum samt plats för 32 besättningsmedlemmar. Ägaren får tillgång till ett eget spa, kontor och mötesrum, skönhetssalong, massagerum, gym och en stor pool ombord.

Byggs av heligt trä

ANNONS

Dream Symphony bryter också ny mark då den byggs helt i trä, epoxilaminerat iroko-trä hämtad från Afrikas västkust närmare bestämt. Det ska vara ett av de tåligaste träslagen som finns. Yorubafolket håller iroko som heligt och att hugga ner ett sådant träd är förenad med föröande olycka för personen som håller i yxan, enligt Hamnen.

“Användningen av trä var ganska medveten. Det är helt förnybart och återvinningsbart, den ger en varmare miljö och, korrekt konstruerad, ett fartyg med samma eller ännu större styrka jämfört med stål- och aluminiumyachter”, skriver Burgess yachts på sin hemsida.

Dream Symphony

(Foto: Dykstra naval architects)


Läs även:
Black Pearl – världens vackraste segelfartyg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS