Dagens PS

Våra tre oslagbara Ockelbofavoriter

Ockelbo
Från den lilla byn Mo utanför Ockelbo levererades det i 20 år båtar som spred båtglädje över hela landet. Vi har plockat ut tre av våra favoriter ur varvets produktion. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 juli 2023Publicerad: 04 juli 2023

Ockelbo-båtar är ett av Sveriges mest namnkunniga och genom tiderna mest produktiva båtvarv. Vi har valt ut tre tidlösa klassiker ur fabrikens produktion som du bara måste kunna. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ockelbo-båtar finns inte kvar längre. Här protesterar självklart du och hänvisar till de mycket fina aluminiumbåtar som idag bär både namnet och logotypen. Och visst har du rätt. Men det är ändå inte riktigt samma sak, enligt mig.

Ockelbo-båtar historiskt sätt, är entreprenören Erik Lundgrens skapelse. Han som lärde sig plasta av en Ferrari och sedan tog kunskapen med sig och började bygga båtar i Mo by utanför Ockelbo.

Läs mer: Hela den fantastiska historien om Ockelbo Boats här

Den fabriken är Ockelbo för mig som båthistoriker. Och det är ur deras produktion vi u har valt ut fem tidlösa klassiker.

1. Sea Fun

Vissa säger Ockelbo Sea Fun. Men de har helt enkelt fel. Sea Fun är en båt som egentligen inte passar här eftersom den inte byggdes inom Ockelbo-båtars logotype, men som måste med ändå.

Ockelbo

Snabb, smidig och säker säger broschyren. Lite tveksamt innehåll i de värdeorden. Men ball är den och absolut uppseendeväckande. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Storyn är kul från start. Erik Lundgrens kamrater från biltävlingsbanan, Uffe Norinder och Arthur Wessblad, hade varit i Florida och plockat med sig en ball plastsportbåt hem. till Sverige.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Egen produktion

Märket hette Sea Fury. Båten var läcker med tidsenliga stora fenor och målad i vitt skrov och turkos överdel. Uppmärksamheten här hemma blev enorm så herrarna Wessblad och Lundgren beslutade sig för en egen produktion.

Ockelbo

Detta är faktiskt just den båten som kamraterna Uffe Norinder och Arthur Wessblad tog hem från USA och som blev förlagan till Sea Fun. (Foto: Anders Værnéus)

Sea Furyn togs helt enkelt upp till fabriken, sprättades isär och gjöts av. Sea Fury-loggan fixades till så båten istället fick heta Sea Fun. Ett nytt båtmärke var redo för entré på den svenska marknaden.

2. Ockelbo B16

När jag intervjuade den legendariske båtjournalisten Bengt O Allskog, som var ordentligt inblandad i designen av många Ockelbo-båtar, hävdade han på sitt underbara sätt att Ockelbo B16 var världens första riktiga styrpulpetbåt.

Ockelbo

Sedan dess har jag lärt mig att så var ju inte riktigt fallet. Men är vi lite båthistoriskt snälla så kan B16 vara den första båten på marknaden, som ordentligt salufördes under benämningen styrpulpetbåt.

ANNONS

Och lyckad blev den. Hur många som verkligen tillverkades är okänt idag, men Ockelbo själva basunerade tidigt ut att “… över 1000 båtar nu i bruk…”.

Ockelbo

B16 var länge en av yrkesfolkets favorit i skärgårdarna. En snabb och smidig pendlarbåt för de små utflykterna. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Skrovet var en mycket lyckad konstruktion. Men bra balans och vettiga gångegenskaper för sin storlek, blev B16 en slitvarg i skärgårdarna. Skrovet kom också att användas för systerbåtarna HT16 och T16, som också blev storsäljare på marknaden.

3. Ockelbo DC21

Med Coronet DC21 föddes ett nytt båtkoncept: Daycruisern. Med ett fartpotent skrov, stor sittbrunn och en ruff under fördäck där det gick att sova över vid behov, fick konsumenterna ett nytt sätt att åka båt på.

Och de övriga tillverkarna en ny båttyp att omedelbart ta hänsyn till.

Ockelbo

Ockelbos svar på danska Coronets DC-koncept blev mycket lyckat. Hitta en fint orenoverat original-exemplar så har du en klassiker till framtiden. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Anfall är självklart bästa försvar på marknaden. Ockelbos Erik Lundgren förstod att här gällde det att hänga med.

ANNONS

Konstruktören Curt Carlsson och designern Bengt O Allskog ringdes upp till Ockelbo med ordern att skapa en egen daycruiser till företaget.

En ny bottenform

Resultatet efter några dygns tankebankande blev DC21. En i många fall likvärdig båt till Coroneten, men med lite andra designelement och framför allt – en annorlunda bottenkonstruktion.

Ockelbo

Sittbrunnen på DC21:an bjöd till plats för fem till en enklare måltid. Och vem behöver mer för en skärgårdstur. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Idén till måsvingebotten var Curt Carlssons. Genom att bryta av bottenvinkeln halvvägs upp mot slaget, blev DC21:an en mycket accelerationssnabb och planings-snäll båt.

Kanske lite slamrigare än Coroneten i motsjö, men annars uppskattades Carlssons genidrag av kunderna.

Eriks sista projekt

Båten hade premiär 1966 och kom att bli Erik Lundgrens sista stora projekt i företaget innan han avled i hjärtinfarkt 1967.

ANNONS
Ockelbo

En ganska så trist broschyr för en roligare båt. Men såhär valde fabriken att presentera 21:an för spekulanterna. Kanske satsade man mer på ordet än på bilden… (Foto: Sjöexpress arkiv)

Under åren har Ockelbo DC 21 blivit lite av företagets flaggskepp för alla de båtar som de tryckte ur fabriken innan nedläggningen 1979.

Ännu har den inte riktigt hamnat i klassikerfacket (vilket den absolut borde gjort), så passa på att hitta en fint originalexemplar innan det är för sent.

Läs mer om:

Ockelbos historia här
Kom till årets Classic Poker Run
Dagens Ockelbo-boats

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS