Dagens PS

Unik möjlighet: Lada full av båtkultur

Båtkultur samling
Det är en melankolisk stämning i ladan. Båt står vid båt och det känns som att föremålen förstår att det är förändringens vindar som blåser in i dörrspringorna. (Foto: Anders Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 okt. 2023Publicerad: 26 okt. 2023

Det ser kanske ut som en av landets 10 000-tals lador. På insidan döljer sig dock en stor samling båtkultur. Nu ska allt säljas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur blir en samling till? Det startar ju alltid med en sak. Ett köp. Helt utan den minsta aning om konsekvenserna.

Sedan blir det ett köp till. Varför köp nummer två blir till, finns det många logiska förklaringar till.

Ofta var köp nummer ett sämre än tänkt, så en grej till måste till för att liksom väga upp den lite misslyckade nummer ett.

Dt är när sak nummer tre köps in, som varningsklockorna ska börja ringa och det enstaka köpet förvandlats till något annat.

Starten på en samling.

Samlandet är dock mänskligt och en del av överlevnaden. Som det heter i Game of Thrones – “Winter is coming”.

Har du inte samlat mat i ladorna när vintern kommer, är du körd.

I förgrunden kustkryssaren Grazia i mahogny. Saknar däck men är i övrigt i ett mycket gott skick. Den hade Ljungströmsrigg från början men var svårseglad. Nu behöver den ett bra nytt hem. (Foto: Anders Værnéus)
ANNONS

Därför ska du alltid se lite förlåtande på samlaren. Hen har sina goda skäl att ha hamnat där hen är.

Det enda som skvallrar om, att ladan jag nämnde i ingressen, rymmer något annat än djur, hö eller traktorer, är den stora kostern som står på baksidan.

En gammal lotsbåt som hämtades hit för några år sedan.

Många historier

Kim, som är min ciceron för dagen, berättar båtens historia.

Hur han räddade den från upphuggning och spikade om hela skrovet. Sedan kom tyvärr sjukdomar emellan.

Så nu står den här och väntar på nästa ägare.

Otroligt fint skick på den Åke Améen-ritade segelbåten Sjöyran som också var kryssarklubbens lottbåt 1938. Tyvärr saknas stora delar av inredningen, annars är den renoverad och komplett med rigg och allt. (Foto: Anders Værnéus)
ANNONS

Kim är en av männen bakom den verksamhet som har hållit till i ladan under närmare 40 år. Här har drömmar samlats, kaffe druckits och en mängd kunskap delats ut.

ANNONS

Senaste nytt

Blandade ägare

Båtarna har kommit hit på olika sätt.

Några äger Kim själv. Några är det andra i meckargänget som har. Andra är inhyrda, men det verkar som det var länge sedan någon hyra betalades.

Och så är det de där som Kim faktiskt inte riktigt vet hur de kommit dit.

Under åren som gått har många fina jobb gjorts på båtarna i ladan. Här är det Åke Amén-båten som bland annat fått nytt döträ och nya kölbultar i rostfritt. (Foto: Anders Værnéus)

Nu är de bara två kvar i mekargänget. Två som fortfarande har hållit på lite en kväll ibland med den båtkultur som ladan rymmer.

Målet är resan

ANNONS

Målet med att få båtarna sjödugliga har nog, ärligt talat, ersatts av en ren social nytta. Det är inte målet som är målet längre. Utan vägen.

Och nu inte ens den.

Åldern har tagit ut sin rätt. Det blir inte mycket gjort längre. Att vandra runt i ladan med Kim är som en resa i tiden, där just tiden har stannat.

På undervåningen står en Atos-båt som tappat de översta bordgångarna efter en storm. Ovan den en roddbåt byggd till en utställning under kriget där allmänheten skulle inspireras att aktivera sig med bland annat båtbygge. Använd en gång, sedan undanställd. (Foto: Anders Værnéus)

Det är båtar överallt.

På golvet, på vagnar, hängande i luften, på loft och på körbanor. De flesta har en historia som Kim gärna delar med sig av. Många har lokal anknytning och Kim kan självklart berätta hur, när och var. Båtkultur i dess bästa form alltså.

Välskötta båtar

Generellt är det gott skick på sakerna.

ANNONS

Gubbarna har varit duktiga hantverkare och sett till att båtarna mått bra. Men det är tyvärr inte mycket som är klart. Projekten har liksom stannat av långsamt. Tills det en dag stod stilla.

Kim klurar. Över projekten i ladan men också över livet i stort. Säger att det knepiga med livet, är att har du en gång slutat med något, så är det nästan omöjligt att börja igen.

Kustkrysssaren är i ett mycket fint skick. Saknar bara sitt däck. (Foto: Anders Værnéus)

Med en bit över 80 år på livets måttstock syftar han mest på saker som du alltid gjort, men som åldern av olika skäl plötsligt tvingar dig att sluta göra.

En dörr som stängs. Och låses för evigt.

Omtanken finns kvar

Den känslan finns bland båtarna också.

Och i motorerna, maskinerna och allt annat som ladan rymmer. Verksamhet och omtanke har funnits hos dem alla. Nu står omtanken ensam kvar.

ANNONS

Om något börjar, så brukar det också sluta en dag. När en samling slutar, bestämmer självklart samlaren själv. Men ju längre tiden går, så blir också just själva tiden, en av de som får allt större makt över besluten.

Tävlingsroddbåtarna höll på att dö i en förrådslokal. Kim och hans gäng räddade dem den gången. Vem tar vid nu? (Foto: Anders Værnéus)

I ladan är det, som sagt, bara två av entusiasterna kvar.

Tiden har också ändrat förutsättningarna. Gården kommer säljas. Hyreskontraktet sägas upp. Tiden i ladan rinner sakta, men numera väldigt säkert, ut.

Blod, svett och tårar

Kims son är också med på vandringen i ladan. Ser konkret på vad som ligger framför dem. När gården är såld, ska ladan vara tom.

Och vägen dit är kantad av Winston Churchills berömda ord – blod, svett och tårar.

Det är ett myller av båtar och båtkultur. En underbar oreda som gör att projekthjärnan börjar gå på högvarv. (Foto: Anders Værnéus)
ANNONS

“Allt ska bort” brukar det stå vid utförsäljningar och det gäller nu också i ladan.

Det som varit ett sammanhang för ett antal entusiaster, tar därmed slut.

Vem tar över

Självklart är drömmen att all samlad båtkultur kommer till nya vårdande ägare.

Och så måste det väl få bli.

Jag låter bilderna och bildtexterna berätta lite mer i detalj vad som finns i ladan, så får du gärna tjoa till på vad just du vill ta hand om och föra vidare till nästa generation.

Den underbara motorbåten från 1905 är ett långtidsprojekt. Kim säger att den inte har varit i sjön sedan 1948. Ryktet går dessutom att det är Oscar II som en gång köpte den ny. (Foto: Anders Værnéus)

Priser frågar du? Båtar är som kattungar – de ska du inte ge bort.

ANNONS

Det står självklart olika antal tusenlappar på båtarna, motorerna och allt annat som gärna nu får bäras därifrån.

Men det allra viktigaste är att så mycket som möjligt tas omhand till framtiden. För det är ju ändå en del av samlarens vision. Att hens arbete åtminstone ska resultera i ett bevarande.

Det är med melankoli som Kim släcker lampan och stänger dörren.

Jag kan nästan höra Roys välkända stämma viska “Hejdå verkstan, vi ses i mörrn”.

För några fler “i mörrn” ryms det ändå i ladan. Till sommaren är den epoken till ända.

Läs mer:

Renovering istället för kulturskövling (Dagens PS)

Om Båthistoriska Riksförbundets arbete

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS