Dagens PS

Titanic och hennes systrar: Ett unikt stycke båthistoria

Titanic och Olympic
Det var tre jättar som byggdes för att slå det absoluta fartrekordet över Atlanten. Den ena döptes till Titanic, och hennes historia är tyvärr väl känd. Men vad hände med de andra? (Foto: thegreatoceanliners.com)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

Vad som hände med postångaren RMS Titanic, är mycket väl känt. Men visste du att hon också hade två systrar? Här läser du om deras öden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att postångaren RMS Titanic gick under i en av de största mänskliga katastroferna på havet, är så väl känt och berättat, att det inte behöver någon närmare förklaring.

Vad du kanske inte visste var att Titanic inte var ensam.

På samma ritning som hon byggdes efter, blev även två systerbåtar till: RMS Olympic och RMS Britannic, byggda på det stora irländska varvet Harland & Wolff.

Kapplöpningen över Atlanten

Beställningen av de tre fartygen var ett resultat av kapplöpningen över Nordatlanten.

De stora rivalerna, det engelska rederiet Cunard och det amerikanska White Star Line, gjorde vad de kunde för att vara snabbast och störst på den så populära traden.

I början på 1900-talet hade Cunard tagit greppet om kampen genom de båda fartygen Mauretania och Lusitania, som på alla sätt slog sina kombattanter på fingrarna.

De var vackra, de var snabba och de var framför allt störst.

ANNONS
fartyg
Lousitania var större och snabbare än alla sina kombattanter och blev snart drottningen av Nordatlanten. (Foto: thegreatoceanliners.com)

Handsken var så att säga kastad, och White Star var inte sena med att plocka upp den.

Med mångmiljonären JP Morgan som styrelseordförande var kapital inte det stora bekymret. Snarare var det tiden och kapaciteten hos varvet Harland & Wolff i Belfast som var de trånga sektorerna.

ANNONS

Senaste nytt

En överenskommelse

Varvet och White Star Line hade sedan tidigare en generalöverenskommelse att de skulle bygga White Stars samtliga nybyggen, men de fick då inte heller bygga eller konstruera passagerarfartyg åt någon annan beställare.

Vid en middag år 1908 kom varvets vd Lord Pirrie och White Stars ordförande Bruce Ismay, överens om en beställning på två fartyg, större än allt annat på haven och dessutom snabbast av dem alla.

Två blev tre

Beställningen på två fartyg kom emellertid snart att växa till tre. Och de tre skorstenar som först skissats på, skulle bli fyra.

ANNONS

Det var viktigt att sända ut rätt signaler till passagerarna och kunderna – detta var fartyg för framtiden, utrustade med fokus på lyx och säkerhet.

Den 16 December 1908 började bygget av det första fartyget. Stolt kunde varvet avtäcka byggskylten där hennes namn stod i stort: Olympic.

titanic
Två jättar blir till sida vid sida på varvet i Belfast. Olympics skrov hade redan hunnit bli vitmålat för den stundande sjösättningen. (Foto: thegreatoceanliners.com)

Bygget framskred i god takt och den 20 oktober 1910 sjösattes den skrovfärdiga Olympic under stor pompa och ståt, för att sedan utrustas och byggas klart i en av varvets flytdockor.

Strax efter att byggandet av Olympic påbörjats, startade även bygget av systerfartyget Titanic. Att bygga två systerbåtar av denna enorma storlek var självklart ett påfrestande arbete för varvet, men hade också sina samordningsfördelar.

Det tredje fartyget, som det hade talats om vid middagen 1908, var inte kontrakterat utan skulle beslutas först när provturen med Olympic var avklarad.

White Star Line ville vara säkra på att fartygen nådde den prestanda som utlovats innan kontraktet skulle signeras för den tredje systern.

Lyckad provtur

ANNONS

Efter Olympics provtur i juni 1911, var dock White Stars Bruce Ismay lyrisk och telegraferade till varvet att de genast kunde påbörja bygget av den tredje systern, som gick under arbetsnamnet Gigantic.

Titanic
Olympic klar för sin premiärtur. En tur som gick galant och banade väg för byggandet av en tredje syster. (Foto: thegreatoceanliners.com)

Byggnationen påbörjades i november 1911.

Olympic hade då redan klarat av ett antal atlantöverfarter. Fartygens konstruktör hade kunnat samla intryck från fartygets beteende och vissa ändringar gjordes på ritningarna till Titanic och Gigantic.

Den största ändringen var dock ännu inte gjord.

Efter den katastrofala olyckan med Titanic, fanns plötsligt anledning att göra stora förändringar på bland annat den tredje systern som växte till sig på varvet för var dag som gick.

Säkerheten främst

Nya säkerhetsföreskrifter och White Star-linjens stora behov att visa professionalism och lyhördhet, gjorde att ritningarna nu fick genomgå stora revisioner.

ANNONS

Livbåtar till samtliga ombord och vattentäta skott långt över vattenlinjen var bara två av de åtgärder som gjordes för att signalera trygghet, säkerhet och ansvarstagande.

Olympic kallades också omedelbart hem till varvet. Hon genomgick en total säkerhetsrevision under fem månader och sattes åter i trafik först i april 1911.

Fartyget på slipen, som innan Titanic-katastrofen kallats för Gigantic, döptes nu snabbt om till det lite mer ödmjuka Britannic.

Efter att arbetet stoppats en tid, återupptogs det i långsam takt, och det nya fartyget sjösattes först den 26 februari 1914.

Titanic
I februari 1914 kunde så slutligen Britannic sjösättas rejält försenad. (Foto: thegreatoceanliners.com)

Ödet kom dock att förfölja de tre gigantiska systrarna. Britannic hann inte bli färdigrustad innan det första världskriget bröt ut.

I stort sett all varvsverksamhet på de brittiska öarna hamnade nu i militära händer och många av de civila fartygen kallades in i militär tjänst.

Sårbara jättar

ANNONS

Olympic och Britannic ansågs dock till en början att vara allt för stora och sårbara för krigstjänst, varför de lades i malpåse i Belfasts hamn.

Den första september 1915 kallades Olympic in till militär tjänst och i mitten av november samma år, var det Britannics tur att kallas in.

fartyg

Den halvfärdiga Britannic byggdes nu snabbt om till sjukhusfartyg och i stället för yppersta lyx, blev det nu sjukhussalar för 3 309 patienter som fyllde hennes vackra skrov.

Hennes tid som inkallad blev rörig.

Efter ett antal resor till Medelhavet för att hämta hem sårade soldater, blev hon åter lagd i malpåse, men ställdes åter i tjänst hösten 1916.

En mina i vägen

Den 28 oktober 1916 var Britannic på väg mot sitt mål i den grekiska ö-världen då hon körde på en tysk mina.

ANNONS

Ett stort hål slets upp i hennes förskepp och en serie olyckliga omständigheter gjorde att hennes kapten, Charles Bartlett, beslöt att hennes öde var beseglat.

fartyg
Minan slet upp ett stort hål i styrbords bog och redan efter en timme sjönk Britannic. (Målning av Ken Marschall)

Klockan 9.07 sjönk Britannic. Endast en timme efter detonationen.

Fartyget hade dock evakuerats på ett lugnt och bra sätt och bortsett från ett antal olyckshändelser med dödsfall som resultat, hade stora delar av de ombordvarande räddats.

Efter den omfattande ombyggnaden av Olympic i spåren av Titanics undergång, inkallades hon under första världskriget till krigstjänst.

Transporterade trupper

Till skillnad från Britannics sjukhustjänst i Medelhavet, blev Olympic ett snabbt och pålitligt trupptransportfartyg främst mellan USA och England.

Fartyg
Kamouflagemålad och i full krigstjänst gjorde Olympic god tjänst under första världskriget. (Foto: thegreatoceanliners.com)
ANNONS

Efter krigets slut 1919, genomgick Olympic en omfattande renovering och sattes sedan åter i civil tjänst.

Efter en fatal olycka 1934 då Olympic i tät dimma rammade fyrskeppet vid Nantucket och fyra besättningsmän omkom, togs hon slutligen ur tjänst 1935.

En sista bild på Olympic när hon skrotas. Och med detta var sagan om de tre jättarna slut. (Foto: thegreatoceanliners.com)

Den 27 maj 1935 lade hon ut från Southampton för sin 257:e och sista tur till New York, och i oktober samma år påbörjade hon sin allra sista resa till det varv som under två års tid skulle skrota ned henne.

De tre systrarnas liv hade därmed nått sitt slut, tillsammans med ett rejält stycke båthistoria.

Läs mer:

Om 1910-talets stora och luxuösa linjefartyg här.

Från Titanic till Venus. Nu står rymden på tur. (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS