Att äga och njuta av en superyacht, är en sak. Men du ska också kunna ta dig i land med stil. Därför har marknaden av luxuösa tender-båtar fullständigt exploderat.

ANNONS

Vi har valt ut fem riktigt snygga favoriter på marknaden:

Falcon Tenders

Tendervärlden har ett eget designspråk dit den vanliga båtvärlden inte riktigt når. Falcon Tenders från engelska Southampton är ett lysande exempel på just detta. Deras nya 10,6 meters limousin är en custom-byggd produkt helt igenom.

Superyacht-tenders
Med föraren i en egen cockpit fram och passagerarna i salongen i mitten. Så lyder det klassiska tender-konceptet. (Foto: Tillverkaren)

Tendern är helt anpassad den nytta den förväntas göra mellan moderskeppet och hamnen. I en ombonad och luftkonditionerad coupe får 14 gäster rymligt plats för kortare transporter.

Hybrid-drift

Här framdrivningen står ett hybridsystem där båten är helt eldriven upp till nio knop. Därefter startar de dubbla 270 hk-dieslarna och ger tendern fartresurser upp mot 35 knop.

Info: www.falcon-tenders.com

Beiderbeck design

Det är kanske inte för att spara plats, som tyska Beiderbeck Design kombinerat nyttan av både tenderbåt och räddningsbåt I en och samma båt. Det är nog mer att bara utnyttja de möjligheter som finns i dagens exklusiva tenders som fyller så många fler syften än bara en enkel passbåt mellan båt och land.

ANNONS
ANNONS
Superyacht-tenders
Visst ser den ut lite som en delfin? Den senaste tendern från Beidebeck design. Hur som, så är den både rymlig, snabb och säker – allt i ett. (Foto: tillverkaren)

Beiderbecks senaste 11-meters limousiner är därför byggda för att både kunna fundera som bekväm tenderbåt, med både toalett och bar ombord, samt som säker och tålig räddningsbåt när den stora olyckan är framme.

För framdrivningen står dubbla Volvo Penta D4-300, som ger ca 30 knop på topp.

Info: www.beiderbeckdesigns.de

Pascoe Tender

Att Pascoe International härstammar från England, är inget hokus pokus för den som kan sin flytande designhistoria. Linjerna som den minst sagt udda båten har, andas England och är en svag flirt med de snabba offshore-båtar som gjorde succé på tävlingsbanorna på 1960-talet.

Superyacht-tenders
Om den är snygg eller ful? Ja det får du bestämma själv. Vi på redaktionen röstade dock fram den som tuff. (Foto: Tillverkaren)

Inredningen är lika enkel som exklusiv. I 15 bekväma fåtöljer bjuds gästerna på en behaglig åktur ombord på den 10,4 meter långa båten.

Föraren i aktern

Längst akterut, bakom det stora och nedsänkta salongstaket, sitter föraren och en besättningsman och det är också akterifrån som tendern lättast bordas.

ANNONS
ANNONS
Inredningen andas limousine och lyx. Eller kanske det är samma sak? (Foto. Tillverkaren)

Med en 500 hk diesel toppar båten 36 knop.

Info: www.pascoeinternational.com

Compass tenders

En av de större leverantörer av Tenders är brittiska Compass Tenders, som erbjuder ett brett utbud av pendlarbåtar mellan fartyg och land.

Superyacht-tenders
Dagens generation av tenders ska uppfylla många olika syften och då kan ett katamaranskrov komma till pass för att vinna både volym och säkerhet. Men visst förlorar du skönheten på kuppen? (Foto: Tillverkaren)

En av de växande trenderna i tendervärlden är så kallade Landing Crafts. De ska inte bara fylla den praktiska transportfunktionen utan ska också kunna användas för smidiga utflykter och badresor för fartygens gäster.

Superyacht-tenders
Med dörrar i sidorna och en ramp i stäven så är Compass Landing Craft som gjord för vattenlekar och sandstrandstilläggningar. (Foto: Tillverkaren)

Compass senaste 12-meters-tender är därför en katamaran som bjuder god plats ombord för både gäster, leksaker och andra möjligheter. Dessutom ger den nedfällbara rampen i stäven möjligheter för enkel avstigning på stranden eller den låga bryggan.

Info: compasstenders.com

Hacker Craft

Det finns också de yachtägare som gillar det klassiska. Som uppskattar att komma in till kaj med en tender som signalerar skönhet, historia och klassiskt hantverk.

ANNONS
ANNONS

Amerikanska Hacker Craft är en av de tillverkare som ända sedan omstarten 1982, har levt på det varumärke som grundaren John L Hacker satte på 1920-talet och som till största delen fortfarande färgar varvets produktion.

www.hackerboat.com
Ibland är det bara skönhet och elegans som räknas och då finns det ingen bättre lösning än en klassisk runabout men med tender-egenskaper. (Foto: Tillverkaren)

Ägaren av superyachten Odessa II valde att smycka sin båt med en Hacker-tender. 10 meter lång och 2,8 meter bred och inredd som en bowrider i frack.

Men en stor öppen sittbrunn föröver för sju sittande och ett soldäck bak för den verksamheten, bjuder den en skön bladning av klassisk stil och modern design.

Info: www.hackerboat.com

Läs också:

Titanic – som du aldrig tidigare sett henne [Dagens PS]
Om Nordens superyachter [Dagens PS]