Dagens PS

Så mycket är industrin kring superyachter värd

Industrin kring superyachter
Industrin kring superyachter växer kraftigt 2021. (Foto: TheYachtPhoto)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 02 jan. 2022Publicerad: 14 okt. 2021

Den globala industrin kring superyachter är värd 220 miljarder årligen – en enorm summa för lyxbåtar, men mindre än marknaden för djurmat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sektorn kring superyachter får ofta kommentarer och synpunkter från medier på grund av den överdådiga lyxen och associationen med de superrika, enligt Boat International, som inte verkar tycka det är helt rättvist.

“Men lite tid läggs på de positiva ekonomiska bidragen från denna levande och innovativa industri”, skriver tidningen.

Motsvarande minst 220 miljarder kronor i intäkter skapas varje år av superyachtsektorn (båtar längre än 24 meter). 64 miljarder av dessa kommer från konstruktion i Europa, där över 25 000 människor arbetar vid varv av olika storlekar. Detta enligt rapporten European Superyacht Industry från MYBA, den världsomfattande yachtorganisationen.

Det skrapar också bara på ytan, enligt Boatinternational. Tiotusentals människor arbetar också på mäklare, marinor och på yachterna själva.

Var oroliga över konkurs under pandemins början

Men trots de enorma kostnaderna för att bygga är industrin kring superyachter relativt sett en ganska liten sådan – till exempel är industrin för djurmat värd över 750 miljarder kronor årligen i världen.

Pandemin drabbade superyachtsektorn hårt – till en början.

“När vi gick in i pandemin var vi oroliga – alla var oroliga – över att gå i konkurs. Vi gjorde alla möjliga kostnadsbesparande åtgärder och tittade mycket noga på verksamheten över hela linjen”, säger Burgess Yachts vd Jonathan Beckett till Boatinternational.

ANNONS

“De säkraste platserna under pandemin”

Vändningen kom dock efter några månader, med en rejäl boom istället.

“Folk ville göra något och leva på ett normalt sätt. Yachter och havet är de säkraste platserna att vara under pandemin, det är förmodligen anledningen till att de flesta bestämde sig för att köpa i år”, säger Camper & Nicholsons vd Paolo Casani. 

”Slutet av 2020 var superhektiskt och början av 2021 var från en annan värld. Vi har varit extremt upptagna med många förfrågningar och många snabba förvärv.”

Läs även: Nya ultrarika drivkraften bakom boom för superyachter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS