Snart lanseras den efterlängtade nya Racebird – en elektrisk foilande tävlingsbåt som ska delta i det kommande världsmästerskapet i E1 racing. De första testerna är avklarade och visar mycket positiva resultat.

ANNONS

Med en vikt på bara 900 kg, inklusive föraren, flyger den futuristiska tävlingsbåten fram över vattnet med bara spetsarna på folien och propellern nedsänkt, med hjälp av toppmodern trim- och styrteknik för att hålla den uppe.

Racebird går på en helt ny 150 kW elektrisk motor, som drivs av 37 kWh Kreisel-batterier, och kan nå en toppfart på cirka 50 knop.

Den foilande tävlingsbåten testades i april av ingen mindre än den tidigare världsmästaren i motorbåtsracing, Luca Ferrari

tävlingsbåt
Den elektriska tävlingsbåten flyger fram på vattnet, bokstavligen. (Foto: E1 Racing)

Revolutionerande världsmästerskap

Världsmästerskapet i E1 racing ska formellt gå under namnet E1 World Electric Powerboat Series, och äga rum nästa år med tolv olika tävlande lag. De som organiserar ligan förväntar sig att 30 Racebirds ska vara med.

Båtens futuristiska utseende designades av Sophi Horne, från SeaBird Technologies, med hjälp av arkitekten Bruno Acampora och Victory Marine, som byggt båtarna.

ANNONS
ANNONS

Racebirds design är onekligen unik, med sin långa båge och kantiga folier. Och trots den långa, smala profilen är båten bara sju meter lång, med ett djup på två meter (tre meter när den foilar).

Ska lanseras även som fritidsbåt

Det framtida världsmästerskapet för elektriska båtar stöds av UIM, den styrande organisationen för motorbåtsracing. Men det är entreprenören Alejandro Agag, mannen bakom populära Formel E-ligan med elektriska racingbilar, och F1-ingenjören Rodi Bossi som är de viktigaste inblandade aktörerna. 

Även om den nya E1-racingserien främst ska användas som tävlingsbåtar, planerar SeaBird att i framtiden lansera en större fritidsversion med plats för sex passagerare.

Trenden växer

Foilande båtar är visserligen ingen nyhet. Svenska Candela är ett bra exempel på tillverkare som tidigt satsat på båtar utan vattenfriktion, och lanserade världens första foilande taxibåt.   

Men med Racebird har det blivit tydligt att trenden växer och att den nu även kommit till elektriska tävlingsbåtar. 

ANNONS
ANNONS

Läs hela artikeln på MBY och se en video på den läckra tävlingsbåten här.

Läs mer: XO DFNDR – mindre version av havets tuffing

Läs mer: Rekordintresse för Gotland Runt i år