Queen Mary, en legendarisk oceanångare som började byggas 1931, står just nu under renovering. En påkostad historia som väntas väcka den ”gyllene eran” och en tid av storslagna äventyr till liv. 

ANNONS

I Long Beach, Los Angeles viktigaste hamnstad ligger det anrika oceangående kryssningsfartyget Queen Mary permanent förtöjt sedan 1967.

Det ombyggda brittiska fartyget ägs av staden, och användes som museum, hotell och restaurang innan det stängdes för allmänheten 2020 på grund av pandemin.

Behöver repareras för 3 miljarder

Queen Mary
Queen Mary ligger förtöjd i hamnen i Long Beach sedan 1967 (Foto: Wiki Commons).

Fartyget är i akut behov av renovering och reparation och studier visar att det kommer att krävas så mycket som 289 miljoner dollar, motsvarande nästan 3 miljarder svenska kronor, för att reparera fartyget, skriver Los Angeles Times.

I veckan godkände Long Beach kommunfullmäktige  1 miljon dollar för pågående reparationer.

Det är den senaste omgången av medel som avsatts för att återställa den åldrande turistattraktionen.

Queen Mary, tillsammans med RMS Queen Elizabeth, byggdes som en del av rederiet Cunards planerade expresstrafik mellan Southampton, Cherbourg och New York.

De två fartygen var ett brittiskt svar på snabba superliners byggda av tyska, italienska och franska rederier i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet.

En kunglig historia

Queen
Kung George och drottning Mary som fartyget döptes efter (Foto: Wiki Commons).

Queen Marys skapelse och lansering är en extraordinär saga som är rik på historia, elegans och förstås – kunglig.

Från det att hennes konstruktion påbörjades 1930 i Clydebank, Skottland, var fartyget förutbestämt att stå i en klass för sig.

Mot slutet av 1920-talet började rederiet Cunards fartyg att bli gamla.

Nu var det de franska och tyska fartygen som var de största och de mest populära atlantångarna. Dessutom hade konkurrenten White Star Line planer på att bygga ett fartyg med en längd på över 300 meter.

Cunard började därför också planera ett fartyg skulle mäta över 300 meter.

ANNONS
ANNONS

Legenden säger att styrelsen för Cunard hade beslutat att döpa skeppet till Queen Victoria, vilket skulle ha varit i linje med deras tradition.

Direktörerna bad kung George om hans välsignelse för att döpa skeppet efter Englands största drottning, alltså kung Georges mormor drottning Victoria.

Men det hade minsann kungen synpunkter på.

”Min fru [drottning Mary] kommer att vara glad över att du döper skeppet efter henne”

Kung George

Börskraschen stoppade bygget

Queen
Med 80 procent av skrovet på väg mot King George V Graving Dock (Foto: Queen Mary).
Queen Mary
Bygget av Queen Mary stoppades flera gånger på grund av ekonomin(Foto: Wiki Commons).

Planerna var långt gångna när den stora börskraschen kom, och de brittiska rederierna fick lägga sina nya fartyg på is.

Trots ekonomiska bakslag under den stora depressionen, som stoppade bygget i flera år, sparade Cunard inga kostnader för att bygga Queen Mary.

Cunard
Den 26 december 1934 var Queen Mary äntligen färdig att sjösättas och döpas av sin namne (Foto: Wiki Commons).

Till slut gick de båda rederierna och konkurrenterna Cunard och White Star samman och bildade det nya bolaget Cunard-White Star Line, och det gjorde det möjligt att slutföra bygget.

Efter fyra år var hon äntligen färdig att sjösättas, och många britter samlades för att se drottning döpa fartyget och transporteras till Clydefloden.

Det var den 26 december 1934, och därefter dröjde det ytterligare innan Queen Mary äntligen var redo för sin jungfrufärd.

Queen Mary var ett flytande palats

Cunard
Passagerare ombord vinkar hejdå i Southampton (Foto: Queen Mary).
Cunard
En lyxbil lyfts ombord före avfärden till New York (Foto: Queen Mary).
Mary
Matsalen i första klass gick inte av för hackor (Foto: Queen Mary).
Queen
Queen Mary anländer till New York under sin jungfruresa (Foto: Wiki Commons).

Den 27 maj 1936 avgick Queen Mary från Southampton, England och gav sig ut på sin jungfruresa, mot målet New York.

Hon stoltserade med fem matsalar, två cocktailbarer och flera bassänger och ett turkiskt bad, en storslagen balsal, en squashbana och till och med ett litet sjukhus.

Därmed satte Queen Mary en ny standard för transatlantiska resor, och blev vad de rika och berömda ansåg vara det enda civiliserade sättet att resa.

ANNONS
ANNONS

Lockade kungligheter och celebriteter

Mary
Joseph Kennedy och John F Kennedy, liksom hertiginnan och hertigen av Windsor var gäster ombord (Foto: Wiki Commons).

Hon grep snabbt allmänhetens uppmärksamhet och fantasi på båda sidor om Atlanten. 

Tre år efter sin jungfruresa var Queen Mary alltjämt det största oceanfartyget i världen. Hon blev därmed det fartyg som fraktade flest passagerare under en era känd för sin elegans, klass och stil.

Queen
Den brittiska sångerskan Gertrude Lawrence med sällskap ombord 1939 (Foto: Wiki Commons).
Queen Mary
Skådespelerskan Elisabeth Taylor promenerar med sina hundar på däck (Foto: Wiki Commons).

Hollywoodkändisar som Bob Hope, Clark Gable och Elisabeth Taylor och  kungligheter, liksom dignitärer som Winston Churchill och John F Kennedy var frekventa gäster ombord.

Under den här tiden satte hon till och med ett nytt hastighetsrekord, som hon höll under fjorton år.

Men snart stundade andra världskriget och allt förändrades.

När Queen Mary lade till i New York i september 1939 skulle det vara sista gången hon transporterade civila passagerare på många år.

I tjänst under andra världskriget

kryssning
De tre stora oceangångarna sida vid sida i New York 1940  (Foto: Wiki Commons).

Queen Mary och hennes systerfartyg Queen Elisabeth var under kriget i tjänst som transportfartyg, och det var de ju knappast ensamma om.

1940 kunde New Yorks invånare beskåda de tre största och mest berömda oceanångarna sida vid sida.

Queen Mary transporterade 20 000 amerikanska soldater till Australien fram till Japans attack mot Pearl Harbor.  Därefter byggdes hon och hennes syster om för att kunna ta 15 000 soldater mellan USA och Europa.

1943 sattes rekord i att frakta flest personer samtidigt över Atlanten – 16 683 människor, och rekordet gäller än idag.

Utan hjälp från Mary och Elisabeth hade de allierade aldrig lyckats få över soldaterna till Europa så snabbt som de faktiskt gjorde.

Ubåtar inget hot – hon var för snabb

Queen Marys var så snabb att ubåtar inte utgjorde någon fara. På den europeiska sidan av Atlanten väntade alltid engelska krigsfartyg eller jagare på att få eskortera henne den sista biten.

Hon gick ständigt i sicksackad kurs och de engelska jagarna var tvungna att gå på en rak linje för att hinna med.

ANNONS
ANNONS

Vid ett tillfälle hann inte en av jagarna undan utan hamnade på kollisionskurs, och rammades av Queen Mary. Jagaren klövs i två delar och sjönk snart därefter.

Queen Marys order var att aldrig stanna upp, så hon fortsatte ensam vidare till England, medan de andra krigsfartygen fick rädda besättningen på den kluvna jagaren.

Tillbaka till Cunard

Queen Mary fick efter kriget komma tillbaka till Cunard White Star och fortsätta sina transatlantiska resor.

1950-talet var en bra period och hon blev återigen mycket populär bland de rika och berömda. Men så kom flygplanstrafiken i gång på allvar och allt valde att flyga istället för att resa med båt över Atlanten.

Många fartyg byggdes då i stället om till kryssningsfartyg och Queen Mary hann göra några resor innan rederiet bestämde sig för att hon skulle sluta med passagerartrafik.

1967 köptes hon av staden Long Beach. Hennes propellrar plockades bort och hon byggdes om till museum, hotell och restaurang. I samband med ombyggnationen återställdes interiören i den Art Deco-stil som en gång gjorde henne så berömd.

Mary
Kommandobryggan är fortfarande intakt (Foto: Wiki Commons).

Kommandobryggan och befälens hytter är i stort sett orörda, och gamla fotografier hänger runtom i fartyget som visar hur det såg ut ombord under Queen Marys storhetstid.

Påminner om Titanic

Till utseendet påminner Queen Mary om Titanic, och faktum är att Queen Mary på film flera gånger fått spela det ”osänkbara” skeppet som sjönk till botten 1912.

1979 spelades filmen  Titantic in ombord, och hon har även använts i flera andra filmer. Den senaste filmen vi fick se henne i var ”Pearl Harbor” från 2001.

Queen Mary är i dag den sista kvarvarande oceanångaren från den ”gyllene eran”.

Vi får bara hålla tummarna för att man lyckas skaffa fram de pengar som krävs för att hon ska kunna återställas till sin fulla glans.

Läs även: Vasaskeppets syster hittad utanför Vaxholm [Dagens PS]

Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här enkelt skaffar du Dagens PS kostnadsfria nyhetsbrev.