Är din båt välbevarad, byggd före 1965 och bär på en spännande historia? Då finns möjligheten att få den k-märkt. Läs vidare för att se vilka tio båtar som Sjöhistoriska i år utsett med k-märkning.

ANNONS

Motorbåten Advokatbåten

Den klassiska Advokatbåten utformades 1948 av Georg Lindeborgs båtbyggeri på Visingsö. Båtens första ägare var advokat, därav namnet. Tack vare att den nuvarande ägaren utfört försiktiga reparationer är Advokatbåten fortfarande i utmärkt skick.

Advokatbåten byggdes 1948, på Visingsö. (Foto: Tommy Lönnqvist, Sjöhistoriska)

Motorjakten Astrella

Motorjakten Astrella ritades av den kända CG Pettersson och byggdes vid Bröderna Larssons varv i Kristinehamn, 1913. Skrovet är byggt i hondurasmahogny och är drygt 15 meter långt. Den exklusiva fritidsbåten hör idag hemma i Stockholmstrakten.

Vackra Astrella är byggd i hondurasmahogny. (Foto: Lars Olsson, Sjöhistoriska)

Havskryssaren Gullmar VI

Havskryssaren Gullmar VI ritades av den välkände konstruktören Arvid Laurin och byggdes 1956-57 på Rosättra varv. Små detaljer har förändrats över åren men Gullmar VI är fortfarande oerhört välbevarad. Idag hör den hemma i Stockholm. 

Gullmar VI byggdes på 1950-talet och är nu k-märkt. (Foto: Rickard Carmi, Sjöhistoriska)

Motorbåten Hobby

Hobby byggdes på Berggrens båtbryggeri i Piteå, 1964. Beställaren var den nuvarande ägarens farfar, som själv högg virket till båten och byggde överbyggnaden i mahogny. Hobby är fortfarande i utmärkt skick, mycket tack vare den nuvarande ägarens respekt över båtens historia.  

Motorbåten Hobby har sedan 60-talet ägts av en och samma familj. (Foto: Kenneth Lundman, Sjöhistoriska)

Kostern Kajsa

Ståtliga kostern Kajsa är en spetsgattad havskryssare, och byggdes 1937-38 på Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. Från början var tanken att båten skulle exporteras till Storbritannien, men på grund av världsläget blev den kvar i Sverige. Hemmavatten för Kajsa är Stockholm, sedan tio år tillbaka.  

Kostern Kajsa är från 1930-talet. (Foto: Anders Wästfeldt)

Motorbåten Kie

Motorbåten Kie konstruerades 1963 av Harry Becker, och under hela sin livslängd har den tillhört samma familj. Kie kan ses som en modern form av en campingbåt, och har under de senaste 25 åren funnits i Mollösund på Västkusten. 

Motorbåten Kie har stannat i samma familj över åren. (Foto: Magnus Örnfeldt, Sjöhistoriska)

Mälarslupen Lången

Den så kallade mälarslupen Lången har en något mystisk historia. Vad som är känt är att den under 70 år låg vid en sågverksdirektörs villa, söder om Uppsala, och att båten följt med huset varje gång det kommit en ny ägare. Lången är en vacker kravellbyggd rundbottnad öppen motorbåt, och hör idag hemma i Stockholm.

båt
Lången fanns under 70 år kvar vid ett och samma hus, och välkomnade flera olika ägare. (Foto: Claes Frisk & Per Carlsson, Sjöhistoriska)

Salongsmotorbåten Match II

Match II ritades av Knut Ljungberg och byggdes på Gustafssons & Anderssons varv på Lidingö 1918. Salongsmotorbåten är mycket välkänd, tack vare sin unika historia och konstruktion. Match II byggdes för Svenska Tändsticks Aktiebolaget och såldes på en konkursauktion efter Kreugerkraschen. Idag hör den hemma i Stockholmstrakten.  

ANNONS
ANNONS
Match II byggdes för Svenska Tändsticks Aktiebolaget, 1918. (Foto: Linda Karlbom, Sjöhistoriska)

Motorbåten Rally

Motorbåten Rally ritades av CG Pettersson 1933 och förmodligen byggdes den vid Hjalmar Janssons Båtvarv i Stockholm. Idag är Rally i mycket gott skick och ägaren, som håller till i Lidingö, visar stor respekt för båtens historia. 

Motorbåten Rally håller idag till i Lidindö. (Foto: Eva Westerberg, Sjöhistoriska)

Motorbåten Spolen

Den charmiga Spolen ritades av Ruben Östlund och byggdes 1925 på Engströms varv i Tynningö. Motorbåten kommer från en tid då bara de mest välbeställda hade råd att skaffa sig en båt, och är ett stycke välbevarad historia.  

Spolen kommer från en försvunnen tid. (Foto: Anders Vaerneus, Sjöhistoriska)

Läs mer: De fem snyggaste klassiska yachterna till salu just nu