Dagens PS

Noga utvalda: Sju båtar som alltid håller stilen

Plastklassiker
Vilken båt av Blockets enorma utbud ska du välja? Vi har valt ut åtta klassiker som vi tycker du kan titta närmare på.
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 16 juni 2023Publicerad: 13 juni 2023

Solen skiner. Havet glittrar. Blocket svämmar över. Hur ska du hitta båten som piggar upp din sommar? Lugna dig. Vi har gallrat. Här kommer våra tips på sju klassiska båtar som alltid kommer vara rätt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du vill ha en kul båt. Vill inte lägga storhögen pengar för att köpa något nytt. Blocket är dina möjligheters hysteriska marknad.

Men med ett näst intill oändligt utbud är det nära nog hopplöst att hitta rätt i båtdjungeln. Vi har scannat av marknaden och presenterar åtta klassiska klassiska båtar vi tycker du kan titta närmare på.

Löp och köp, som norrmannen sa.

1. Bertram 28 Fly

Plastklassiker

Bertram 25 Fly. (Foto: blocket.se)

Det är bara att erkänna – det finns få båtar som är manligare än en stor Bertram. 28:an är lillasyster till den ursprungliga 31-fotaren men likväl en synnerligen mäktig pjäs.

Att åka  en 28 Fly är som att ta på sig kungakronan. Du äger helt enkelt. Hela skärgården känns det som. Båten på Blocket är en 1973:a som verkar synnerligen välskött med ett flertal renoveringar utförda löpande.

En liten brasklapp kanske för dubbelmontage med bensin-V8:or. Skulle kunna vara något som kan få dig att tveka.

ANNONS

Läs mer i annonsen här

ANNONS

Senaste nytt

2. Chris Craft Lancer 25

Plastklassiker

Chris Craft Lancer 25. (Foto: blocket.se)

Marknaden är fylld av mindre Chris Craft Lancers. Så när det dyker upp en större 25-fotare, blir det alltid lite mer intressant.

Skillnaden mellan en 23-fotar och en 25-fotare är större än de två fot som skiljer på pappret. på 25:an får du en både djupare och större sittbrunn men också en ruff som faktiskt kan kallas för ruff, istället för det mer klädda stuvutrymmet som 23:orna erbjuder.

Båten verkar skött löpande under åren efter en stor renovering 2001.

Läs mer i annonsen här

3. Formula 233 1981

ANNONS

Formula 233. (Foto: blocket.se)

Formula är ett av de mest klassiska båtmärken som USA har skapat till motorbåtshistorien och där just modellen 233 är den allra mest omtalade.

Detta exemplar har just fått en helt ny maskin med bara sex gångtimmar, vilket gör ett den får ett bra försprång jämfört med sina kombattanter på Blocket. Att båten sedan dessutom ser ut att vara välbehållen i stort försämrar inte oddsen för en bra affär.

Läs mer i annonsen här

4. Nimbus 21 DC

Plastklassiker

Nimbus 21 DC (Foto: blocket.se)

Det är faktiskt dags att ta in Nimbus 21-fotare i den klassiska båtfamiljen. Dels för att skrovet är direkt ärvt från den ännu mer klassiska Coronet 21 DC, men också för att Nimbusen idag är en 40 år gammal produkt som, i fint skick, är väl värd att kallas klassiker.

Båten i annonsen ser ut att vara i ett fint originalskick och vårdad av sin ägare. En Volvo Penta V8 på 200 hk sitter i. Troligtvis originalmotorn, som kan vara lite av en orosmoment kanske.

ANNONS

Kan fungera 20 år till – eller inte. Gamla motorer är alltid gamla motorer.

Läs mer i annonsen här

5. Chris Craft XK-19 1971

Plastklassiker

Chris Craft XK-19. (Foto: blocket.se)

Under några år kring 1970 byggde amerikanska Chris Craft några sportbåtar strax under 20 fot  – samtliga med prefixet XK. Coola sportbåtar som med en aggressiv profil blev poppis bland den yngre publiken.

Idag är dessa hett eftertraktade på, framför allt, den amerikanska marknaden. Det såldes inte så många nya i Sverige så de som fortfarande finns kvar, är eftersökta.

Båten i annonsen är nära nog en tidskapsel. Bortsett från en omlastning så är den orörd med allt bevarat. Originalmotorn, en lätt trimmad Chris Craft 327 ger ett gott ljud genom akterspegeln.

Läs mer i annonsen här

ANNONS

6. Sea Ray 190 SRV

Plastklassiker

Sea Ray 190 SRV. (Foto: blocket.se)

Vill du kasta dig ut i en riktigt udda värld, då ska du nappa på denna importerade klassiker. Förmodligen blir du ensam i Sverige om denna udda modell, då det troligen inte såldes någon ny.

Det udda med den, skiljt från andra Sea Rays, är att denna har ett vattenjet-aggregat i aktern och blir sålunda en helt annan båt att köra jämfört med sina drev-kusiner.

Under motorhuven ligger också en riktig kult-maskin, en Olds 455 på 400 hk, som ger kraft nog att spruta ned alla som passerar på kajen där du kör förbi.

Läs mer i annonsen  här

7. Maxi 680 DC

Plastklassiker

MAxi 680 DC. (Foto: blocket.se)

ANNONS

Det är inte svårt att se att Pelle Petersson sneglat på den italienska båtmarknaden när han ritade Maxi 680. Närmare så kommer nog inte svensk båtdesign komma de klassiska märkena från Italien.

Maxi 680 blev märkligt nog inte någon storsäljande modell utan tillverkades i en ganska så måttlig upplaga. Så när det dyker upp ett vettigt exemplar, och dessutom med en nyinstallerad maskin, så är det nog bara att agera.

Läs mer i annonsen här

Läs också:

Så föddes Weedo GT

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS