Dagens PS

MYS jubileum - här är båtarna du kommer se

Jubileum
Det blir en mycket vacker flotta klassisak motorbåtar som kommer visas upp på Classic Boat Show. (Foto. Anders Værnéus)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 03 mars 2023Publicerad: 03 mars 2023

Nu på torsdag, 9 mars, öppnar Allt för Sjön på Stockholmsmässan. Och en av de stora sevärdheterna blir Motor Yacht Societys försenade 50-års-jubileum.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Här är båtarna i bokstavsordning du kommer få se.

Astrid – CG Pettersson 1938

Astrid tillhör den kategorin båtar som under 1930-talet såg till att “sjösätta” den lite mer vanlige svensken.

Den tidigaste historien är under utredning, men hon köptes i början av 1940-talet av en tandläkare Hasselqvist i Trosa, som vårdade båten ömt fram till 1968.

Jubileum

Svenskare än en klassisk Petterssonbåt blir inte båtlivet. (Foto: MYS)

Allan Gottfarb, Saltsjöbaden, köpte då henne via en annons och döpte henne till Gajo. Under de följande 15 åren användes den flitigt, men underhållet blev efterhand eftersatt.

2010 sjönk den på sin plats och upptäcktes av Jaymie Blackmun, som tog över ägarskapet och döpte om båten till Mon Amie, och fraktade hem den till sin tomt för att renovera.  Båten blev dock stående då Jaymie fick annat att göra.

2018 tog Mats Arrhénborg över stafettpinnen och tog den till Heleneborgs Båtklubb. På grund av ett redan digert båtåtagande, lämnade Mats över halva äganderätten till sin arbetskamrat Andreas Bini och tillsammans påbörjade de en lättare renovering. Sommaren 2019 skänktes den vidare till nuvarande ägare som fortsatte renoveringen och kunde sjösätta henne i augusti samma år.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Escape – Stig Tiedemann 1959

Escape byggdes 1959 på Karlsro båtvarv i Roslagen till konstruktören Stig Tiedemann själv, som döpte båten till Mickey – ett namn som sedan kom att följa alla de båtar han ägde.

Jubileum

Stig Tiedemann var en av de konstruktörer som moderniserade den svenska ruffbåten till att bli en modern cabinbåt. (Foto. MYS)

1978 köptes båten av Christer Henke, som gav henne sitt nuvarande namn. Christer Henke var även med att bilda Tiedemannklubben 1994 och blev dess första ordförande.

1983 blev ESCAPE påkörd av en färja i Helsingfors hamn. Smällen tog snett framifrån, men resten av båten var oskadd. Efter en provisorisk lagning kördes hon hem till Sverige för reparation.

Båten kom sedan att stanna hos familjen Henke till 2003, då nuvarande ägare köpte henne och har gradvis renoverat henne till dagens fina skick.

Läs mer om några av Sveriges vackraste Tiedemannkryssare här

Eva – Plymdroska 1930

ANNONS

Mahognyracervärldens skönhetsdrottning heter Eva. Byggd 1930 på Stockholms Båtbyggeri i Neglinge efter ritningar av Carl Plym och Jac M Iversen som en av de nio Plymdroskor sm byggdes till Stockholmsutställningen samma år.

Jubileum

I full fart över Ingaröfjärden. Det går inte att möta något så mycket vackrare än Eva på fjärden. (Foto: Familjen Melander)

Eva beställdes av funkis-arkitekten Sigurd Lewerentz och användes som snabb passbåt mellan Stockholms innerstad och sommarstället på Utö.

Som den arkitekt Lewerentz var, levde Eva i en ständig process av förändringar och förbättringar, men kom att stanna i hans ägo fram till i mitten på 1950-talet.

Jubileum

Tillverkningsskylten från Plyms i Neglinge. Det är proveniens om något. (Foto: Henrik Gripstad)

Båten hittades i slutet på 1990-talet i ett miserabelt skick, ombyggd till kabinbåt och uppställd för att skrotas. Hon räddades då av familjen Melander som nu har återställt henne till ett fantastiskt skick.

Under motorluckorna ligger en majestätisk Rolls Royce rak 8 som ger dryga 30 knop på topp.

Läs mer om Eva och Plymdroskorna här

ANNONS

Gipsy – Einar Olsson 1955

Motorbåten Gipsy beställdes 1955 av Generalkonsul Lars Hill-Lindqvist, välkänd Marstrands bo under sommaren och stor kaffe-importör och delägare av kaffe-rosteriet Triangelkaffe i Göteborg.

Jubileum

Med svepande linjer och en vacker kombination av vitt skriv och fernissad mahogny, är Gipsy en skönhet att se på. (Foto: Roland Ericson)

Gipsy såldes senare till Lars Erik Larsson, som var varvsägare på västkusten på 1960-talet. 1998 Bytte båten ägare till Mike Andersson från Nynäshamn och 2001 tog nuvarande ägaren, Roland Ericson, över henne.

Jubileum

Einar Olsson hade nog tankarna åt USAs ostkust när han drog upp linjerna till Gipsy. (Foto: Roland Ericson)

Hon har under de senare åren genomgått en omfattande renovering av bland annat undervattenskroppen, så att hon idag är i ett mycket fint skick.

Hwila – Henning Forslund och CA Fagerman 1924

Båten beställdes av fabrikör Carl Schröder och byggdes på Kommanditbolaget Sjöexpress 1924 efter ritningar från varvets konstruktör Carl Albert Fagerman. Hon utrustades med sex-cylindrig Universal på 60 hk. och fick en toppfart på ca 15 knop.

ANNONS

1948 köptes hon av Willhem Moberg som behöll henne till 1969. 1972 till 1978 ägs båten av någon på SVT vars namn ännu ej är känt. 1978 köps hon av “Bertil på Lådna” som ger båten namnet Madam Flod.

Jubileum

Blänkande krom och nylagd fernissa. Kombinationen är oslagbar. (Foto: Anders Værnéus)

1984 köpte Lars Nilsson, Åkersberga, båten och bytte motor från en Gray Marine Phantom Six till den nuvarande motorn. 1997 säljs båten till Mats Karlsson, Norrköping, som redan efter ett år säljer båten vidare till Aimo Tauriainen, Norrköping.

Aimo genomför en del renoveringsabete och ändrar båtens namn till HWILA. Nuvarande ägare förvärvade HWILA sommaren 2021 och har till MYS jubileum på Allt för sjön putsat upp henne extra mycket.

Malulu – Henning Forslund och CA Fagerman 1928

Den snabbgående salongsbåten Malulu beställdes 1928 av Gösta Lagercrantz i Stockholm, men det kom att bli hennes nästa ägare, grevinnan Ebba Bonde, som hon kom att bli förknippad med under stora delar av sitt liv.

Jubileum

I stilla mak på en Holländsk kanal måste ha varit trist för Malulu som var van vid betydligt högre farter. (Foto: Arkiv)

ANNONS

Ebba Bonde köpte henne 1929 och kom att behålla henne till sin död då hon ärvdes av sonen Claes Bonde, som behåller henne ända tills 1975 då hon säljs vidare från familjen.

Tidigt exporterad

Malulu kom sedan att bli en av de första klassiska båtarna som såldes ut ur Sverige till Holland i mitten på 1990-talet. En export som blev synnerligen omtalad av både ekonomiska skäl samt en oro för hur våra klassiker skulle tas omhand utomlands.

Jubileum

Efter nästan 30 år i exil hämtades Malulu hem strax innan jul 2022. Nu är hon tillbaka till sin gamla ägarfamilj och ska nu genomgå en omfattande renovering. (Foto: Robert Åstrand)

Åter efter 30 år

Efter nästan 30 år utomlands har nu Malulu återvänt till Sverige genom ett eftersökningsarbete av AB Sjöexpress, som under hösten 2022, lyckade hitta båten och se till att den nu återförenats med familjen Bonde.

Malulu visas här på MYS jubileum i det skick hon var när hon hittades, och ska nu under ett intensivt år, återställas till sitt ursprungsskick och därefter få återkomma till sin gamla hemmahamn hos familjen Bonde.

Parbleu

ANNONS

Parbleu byggs 1932 på Fisksätra motorbåtsvarv till varvsägaren Axel F Larsson, som ger henne namnet Vinco III. Båten ritas av Axel Larssons gode vän CG Pettersson som ritning nummer 832.

Jubileum

Trots att hon i år passerar 90 år, så är Parbelu i stort sett i nyskick igen, efter en pietetsfull renovering. (Foto: MYS)

Båten kom att stanna hos familjen Larsson till 1935 då hon ersätts med efterföljaren Vinco IV. Nästa kända ägare blev Tore Strömberg i Saltsjöbaden som döper henne till sitt nuvarande namn Parbleu.

Båten hittas i början av 1990-talet av Ronnie Walldén, som säljer henne till Bo Åström i Stockholm och genomför en fantastisk renovering till dagens fina skick. Åström ser också till att bestycka båten med en unik Packard rak-åtta på 150 hk, vilket ger henne en toppfart på över 20 knop.

Pricken – Gideon Forslund 1922

Bland de mest uppmärksammade utställningsföremålen på KMK:s motorbåtsutställning 1922 var en 5 meters motorbåt, konstruerad av ingenjör Gideon Forslund. Med en 4 cyl Universal motor om 10 hk utlovades en toppfart på 13 knop. “Denna båt är trots sin snabbhet även en stadig och god sjöbåt, försäkrar konstruktören” (citat från Svensk Motortidning 1922).

Jubileum

Lilla söta Forslundsracern Pricken är en av få båtar som var med redan på den första båtuställningeng i Saltsjöbaden 1922. Och nu är den på plats igen – 101 år senare. (Foto: Anders Værnéus)

Pricken användes sedan i Algot Niskas smugglarflotta med hemmahamn vid Norra Stavsudda. Därefter ligger hon under många år upplagd på Arne Anderssons Varv på Möja.

ANNONS

Gösta Leffler köper båten sommaren 1982 och bogserar henne hem till Älgö. Jan Oxelberg köper båten hösten 1982 och påbörjar renoveringen. Pricken kom att ingå i Allt för Sjöns 50-årsjubileum 1985.

1985 övertas Pricken av Hans Oxelberg, som år 2000 överlåter båten till sonen Jan Oxelberg. PRICKEN deltog i jubileumsmässan Classic Boat Show 1995.

Raket – CG Pettersson 1919

Raket ritades av CG Pettersson 1919 åt kandidaten Carl Wikström. Hon byggs i Södertälje som en öppen två-sittbrunnars snabbgående motorbåt Med en 30 hkr Buffalo-motor gör hon 12 knop.

Jubileum

Från början gjorde nog Raket bara 12 knop, men med en modernare maskin ombord så passerar hon idag över 20 knop – och det på ett mycket vackert sätt. (Foto: Stefan Iwanowski)

Wikström åker till USA på tidigt 20-tal och kommer hem med ensamrätten till det nya byggmaterialet Masonit som kom att bli en jättesuccé. Carl kan nu låta bygga hus i Diplomatstaden och skaffa sig ett sommarnöje ute på Djurgården.

Jubileum

Såhär såg Raket ut när hon sjösattes 1919. Faktum är att den halvsalong som hon senare fått, klär henne mycket bra. (Foto: Jan Ulvås arkiv)

Nästa ägare till Raket blir storseglaren John “Glas-Calle” Carlsson, som nyttjar båten som passbåt till den egna ön Mansören. Vad som händer Raket efter Carlssons tid vet vi inte fram tills hon hittas på en uppställningsplats av Ellen Ridderstolpe.

ANNONS

Raket är då påbyggd med en halvsalong och i dåligt skick. Så småningom lät Ellen båten gå vidare till Mats Arrhénborg som startar en omfattande renovering med bland annat ny köl och ca 40m ny bordläggning i botten.

Våren 2007 sjösätts Raket och till säsongen 2020 får hon nuvarande MerCruiser V8 på 300 hk installerad, som ger ca 24 knop på topp.

Silva

En av Sveriges mest använda klassiska båtar är den vackra CG Pettersson-ritade salongsbåten SILVA från 1923. Hon byggdes i Långedrag hos Landin & Johansson varv samt beställd av Göteborgaren G W Rundström, som behöll henne till sin död 1959.

Jubileum

Den vackra motoryachten Silva används idag så länge isen inte ligger. Och är därigenom en av hobbyns allra bästa ambassadörer. (Foto: Anders Widström)

1995 hittade Anders och Viola Widström SILVA i Lomma där hon enligt uppgift stått på land i 20 år. Båten var då i ett miserabelt skick och var utdömd av de flesta. Paret Widström såg dock möjligheterna och köpte hem henne till Ekerö.

Jubileum

Silva är byggd för att klara västkustens tuffare sjöar med en rejäl skyddande styrhytt midskepps som numera fått ge plats åt en öppen brygga. (Foto: Göteborgs Motorbåt Sällskap)

Efter 7 års renovering innefattande bla byte av samtliga stålspant och bottenstockar, 120 meter ny bordläggning, ny köl samt för och akterstäv, nytt för- och akterdäck, ny motor och drivlina mm, kom hon åter i sjön 2002.

ANNONS

Familjen Widström använder Silva flitigt varje år från tidig vår till sen höst. Bland annat har de besökt Göteborgs skärgård och Silvas ursprungliga hemmahamn på familjen Rundström  egna ö, där hon inte legat på 50 år.

Silva blir det stora dragplåstret i årets jubileum.

Läs historien om Silva här

Lär mer:

Om MYS klassiska båtar i Arkivet

Om Allt för sjön

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS