Dagens PS

Maid Marian 2 – Egeiska havets flytande juvel

Maid Marian 2
Njut av 1930-talets elegans ombord Maid Marian 2 (Foto: Maid Marian 2).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 05 juli 2023Publicerad: 05 juli 2023

Den 92 år gamla motoryachten Maid Marian 2 förför fortfarande både passagerare och åskådare med sin elegans från 1930-talet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att säga att hon väcker uppståndelse när hon glider i hamn är en underdrift, så olik är hon de moderna superyachterna hon delar Egeiska havet med.

Maid Marian 2 är ren Hollywoodglamour och förkroppsligar 1930-talets elegans. Med mer än nittio år på nacken är hon en av en handfull motoryachter i Medelhavet i klassisk förkrigsstil.

Maid Marian 2

Den vackra motoryachten lanserades med namnet Cleopatra 1931. (Foto: Maid Marian 2).

Passande nog är hennes nuvarande ägare själv en storhet från Hollywood, filmregissören Roland Emmerich, känd för filmer som “The Patriot”, “Godzilla”, “Independence Day” och “Moonfall”.

Hem åt societetskvinna

Hon lanserades i New York 1931 som Cleopatra men döptes snart om till Maid Marian 2 av sin nya ägare, societetskvinnan och arvtagerskan Ruth Nash Bliss, som njöt av båten under närmare 60 år.

Hon ville uppenbarligen inte vara sämre än sin bror som ägde den första Maid Marian.

Bliss gjorde motoryachten till sitt hem om somrarna och kryssade längs Hudsonfloden och de stora sjöarna. 

ANNONS
Maid Marian 2

Arvtagerskan Rusth Nash Bliss gjorde motoryachten till sitt hem. (Foto: Maid Marian 2).

Under andra världskriget tjänstgjorde hon som patrullbåt, men följde så småningom med sin ägarinna till Palm Beach, som bodde ombord fram till 1990.

Det var då som Adrian Zecha, grundare av hotellkedjan Aman, tillsammans med ett team av investerare, upptäckte henne och tog henne till sitt allra första hotell, Amanpuri i Phuket, Thailand.

ANNONS

Senaste nytt

Föll som en fura

Det var här i Phuket som den tyske regissören Emmerich först fick upp ögonen för den klassiska yachten. Efter en chartrad tur ombord med sin familj blev han så förälskad att han gjorde henne till sin.

“När jag först introducerades för Maid Marian 2 blev jag genast kär i henne”, säger han.

Den tyske filmregissören, manusförfattaren och producenten är vida känd för sina science fiction- och katastroffilmer och har kallats en “katastrofernas mästare” i branschen. 

Maid Marian 2

Roland Emmerich är en av Hollywoods mes framgångsrika regissörer. (Foto: Wikimedia).

ANNONS

I en intervju med Boat International 2021 berättar han att hans första erfarenhet av båtar var 2002.

Han chartrade den franska Douce France, en 42 meter lång Katamaran, och blev så förtjust att han gjorde det flera gånger.

“Min syster och jag lärde oss att det här är det bästa sättet att ha en semester på, eftersom du har ett slags lyxhotell som flyttar från ö till ö. Du kan vara på olika platser men du har fortfarande ditt hem hemifrån, alltid där.”

Byggde om Maid Marian 2 i teak

Tillbaka till regissörens semester i Thailand 2006, där han bad om den största yachten hotellet i Phuket hade att erbjuda.

Emmerich anlitade den brittiske inrednings- och möbeldesignern John Teall för att restaurera och återföra yachten som från början var konstruerad som en ångbåt till sin ursprungliga glans.

Teall hade tidigare inrett regissörens hem i London med briefen “att göra hemmet så “icke-tantigt” och okonventionellt som möjligt.

Maid Marian 2

Regissören Roland Emmerich föll handlöst för den eleganta motoryachten. (Foto: Maid Marian 2).

ANNONS
Maid Marian 2

Hollywoodregissören lät renovera Maid Marian 2 till toppskick. (Foto: Maid Marian 2).

Maid Marian 2

En däckstol i original har fått nytt tyg. (Foto: Maid Marian 2).

Maid Marian 2

När yachten restaurerades byggdes hon om i teak (Foto: Maid Marian 2).

Det kommer alltså inte som en överraskning att Emmerich hade sitt finger med i spelet i restaureringen.

Renoveringen tog nio månader vilket bland annat inkluderade att bygga om henne i teak. I princip ingenting från originalinredningen fanns kvar, så Teall fick skapa sin egen historia.

Yachten är full av detaljer, inklusive original Art Deco-föremål från hans egen samling, liksom eleganta konstverk som påminner om en glamorös svunnen tid.

Inspirerades av gamla foton

Gamla foton var till hjälp för inspiration och designern lyckades spåra ett par däcksstolar i Thailand från 1930-talet.

ANNONS

Dessa stolar, ett badkar och ett par lampor är det enda som finns kvar från 1930-talet.

Därefter började letandet efter passande föremål från hela världen, där Emmerich själv var aktiv i sökandet.

motoryacht

Salongen är återskapad med hjälp av originalfoton. (Foto: Maid Marian 2).

Maid Marian 2

Ägarhytten osar av 1930-talets atmosfär. (Foto: Maid Marian 2).

motoryacht

Alla hytter är olika sinsemellan men har trä som gemensam nämnare. (Foto: Maid Marian 2).

Motoryachten kryssar i dag i Egeiska havet, Grekland och kan chartras av den som är villig att öppna den stora plånboken.

Den flamboyanta regissören och hans familj spenderar tid ombord minst två gånger per år.

Under en kryssning i Grekland bor 10 gäster bekvämt i fem hytter, där ingen är den andra lik och den gemensamma nämnaren är inredningen i trä.

ANNONS

I likhet med alla klassiska träyachter kräver hon konstant underhåll. Därför fick hon i samband med sin 90-årsdag en omfattande översyn, och är i dag i toppskick.

Som en modern superyacht

Övre däck är 100 kvadratmeter stort och erbjuder samma komfort som moderna superyachter. Här finns ytor för att sola, umgås och njuta av mat och dryck.

Baren som är designad i tidsenlig stil bidrar till den eleganta känslan av Hollywood på 1930-talet.

Maid Marian 2

Övre däck är 100 kvadratmeter stort och rymmer en klassisk bardisk. (Foto: Maid Marian 2).

Motoryacht

Många soldyrkare får plats i aktern på övre däck. (Foto: Maid Marian 2).

Arvtagerskans yacht för med sig tillräckligt med historia som gör att vi inte kan sluta hoppas på en film regisserad av Roland Emmerich – även om vi inte önskar oss ett sedvanligt katastrofscenario.

Här kan du boka din charter i sommar!

ANNONS

Vill du läsa mer om klassiska båtar och sjöliv? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Historiska innovationer – Svensk elbåt 130 år före sin tid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS