Dagens PS

Lillasyster eller efterträdare? Windy 34 Alizé är båda

Windy
Nya Windy 34 Alizé följer sin storasyster tätt i spåren. (Foto: Windy)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 31 mars 2023Publicerad: 31 mars 2023

Med djupa rötter tillbaka till 1960-talet och mängder med lanserade moderna daycruisers, är det svårt för den numera svenska båttillverkaren Windy att släppa en ny modell, utan att jämföras med sig själv. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Numera räknar sig Windy som svenska. Med kontor, försäljningsavdelning och produktion i Västervik, halade de den norska flaggan för fyra år sedan och insåg själva att de nog numera får räkna sig som svenska.

Windy

Espen Øinos design går igen från den 37 fot stora storasystern. (Foto: Windy)

Deras norska historia går dock inte att på något sätt att runda. Och kanske är det också en hälsning tillbaka till ursprungen som gjord att deras senaste daycruiser, Windy 34 Alizé, är designad och skapad av den norska designern Espen Øino.

Från superyachtindustrin

Känner du inte igen namnet, är du förlåten. Espen jobbar vanligtvis mot superyachtindustrin och har designat några av de senaste 10 årens mer uppseendeväckande yacht-projekt.

Windy

Ljus och öppen design med njuta träslag och moderna material. (Foto: Windy)

Men nu har han alltså designat lillasyster till Windy 37 Shamal, som kom 2020. Øino stod också för den designen, vilket märks och syns. Att de båda båtarna så följer samma designkoncept signalerar också att vi i framtiden kommer få se fler båtar designade av Øino i serien – förmodligen både uppåt och nedåt i storlekarna.

Det går också att se Alizé som en efterträdare till 35 Khamsin, som lite oväntat lades ned 2012 och som sedan dess har lämnat en lucka i programmet.

ANNONS
Windy

Centralt placerad toalett med ordenligt ljusinsläpp. (Foto: Windy)

Alizé kommer motoriserad med både bensin och diesel-alternativ. Toppmodellen levereras med dubbla Volvo-Penta D6 440 eller med dubbla Volvo Penta 430 hk V8. Oavsett vad du väljer av dessa, kommer toppfarten att krypa en bit iväg över 50 knop.

Hittills har båten bara visats på mässan i Cannes, Helsingfors och Stockholm, så en efterlängtad provkörning får återkommas med efter vinterns uttåg ur Skandinavien. Vi ber att få återkomma i ämnet.

Lästips:

Här hittar du Windys hemsida

Windys tender är i en klass för sig

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS