Dagens PS

Koenigsegg satsar på elmotor till båten

Koenigsegg elmotor
Koenigseggs elmotor Quark. (Foto: Koenigsegg)
Daniel Bylund
Daniel Bylund
Uppdaterad: 09 feb. 2022Publicerad: 08 feb. 2022

Lyxbilstillverkaren Koenigsegg satsar på en ny elmotor – men den är inte bara för sportiga bilar, den fungerar även för båten och i flygplan. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Koenigseggs senaste innovation Quark är en egenutvecklad elmotor. Satsningen inom elmotorer ligger i linje med bolagets mål om att släppa en elbil senast 2026. Quark-motorn utgör en plattform för att bredda användningsområdet för elmotorer. Förutom elbil och hybrider kan Quark-motorn användas i båtar och flygplan.

Läs det senaste om båtar med elmotorer.
Ta enkelt del av vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Med den här plattformen erbjuder Koenigsegg en ultrakompakt elmotor med högt vridmoment. Tekniken bakom kallas Raxial Flux och bygger på att motorn balanserar radiell och axiala flöden. Kombinationen av radiella flöden som är effekttät och axiella flöden som är vridmomenttät skapar en industriledande balans mellan vridmoment, effekt och viktförhållanden, enligt ett pressmeddelande från Koenigsegg.

Nimbus

Kommer vi få se Koenigseggs elmotorer hos Sveriges största båttilverkare Nimbus? (Foto: Nimbus)

Passar väl för båtar

Fördelen med tekniken bakom Koenigseggs elmotor är att den erbjuder högt vridmoment och låg vikt. Motorn har en vikt på 30 kg och en diameter på 30 cm. Axeln har konstruerats av 300M stål som bland annat används inom motorsport och flyg. Rotorn i motorn har byggts med hjälp av kolfiberteknologi. Quark kyls ned av direktkylning för att det behövs en högre kyleffektivitet för att uppnå den kompakta designen.

Effektmässigt har Quark en toppeffekt på 340hk (250 kW) och 600 Nm i vridmoment. Koenigseggs elmotor passar väl för båtar, då effekten kommer på en gång och vridmomentet ligger på rätt nivå. Det gör att direktkraft kan användas utan något behov av att växla och riskera energiförlust.

Koenigsegg elmotor

Koenigsegg Gemera. (Foto: Koenigsegg)

ANNONS

Koenigseggs elmotor från hybridbilen Gemera

Tekniken har utvecklats av Koenigsegg till hybridbilen Gemera, som är tänkt att klara 400 km/h utan förlust i vridmoment eller effekt. Elmotorn har designats för att ge en brutal acceleration och att sätta nya fartrekord.

Tidigare har Koenigsegg tagit fram en växelriktare kallad David, och nu presenteras Terrier som är en eldrivlina som kan koppla ihop två Quark-motorer. Terrier-paket med två Quark-motorer ger 680 hk och ett vridmoment på 1100 Nm.

Läs även: Koenigsegg: ”Vår elbil kan få 2000 hästkrafter”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS