Dagens PS

Iron 827 - maxad för pengarna

Iron Boats
Med en egen attityd och ett eget sätt att tolka ribb-konceptet har Iron Boats slagit sig in på marknaden. (Foto: Ironboats)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 mars 2023Publicerad: 24 mars 2023

Vill du maxa “smile for the bucks”, då ska du ta en tur i nya Iron 827. För roligare än så kan du inte få för pengarna, tycker engelska Motorboat & Yachting.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Iron 827 är egentligen ingen ribb. Det är egentligen inte heller en klassisk sportbåt i dess traditionella form. Den ligger precis mitt emellan.

Iron Boats

Med helsvart look känner du dig som huvudpersonen i en Navy Seal-film. (Foto: Iron boats)

När järnhandlarbröderna Lars och Henrik Peterson släppte sin nya båtserie Iron Boats på Göteborgsmässan för några år sedan, var vi många, inklusive mig själv, som gäspade och sa – vad 17 ska ännu ett ´ribbmärke” göra på den svenska marknaden?

Nästan en ribb. Eller?

Men vi hade fel. Bröderna Peterson hade känt av behovet väl bland sina kunder och såg ett behöv av en båt som fungerade som en ribb men som inte hade ribbens uppblåsta utseende.

Iron Boats

Med ett vasst skrov från Mannerfelt Design och den delvis luftfyllda tjocka relingslisten, är Iron 827 en riktigt kul lekkamrat på havet. (Foto: Iron Boats)

Resultatet blev att de skapade en serie båtar som drog ned på ribb-attityden, maxade sportbåtskänslan och gav paketet rejält med attityd genom att erbjuda alternativet helsvart.

ANNONS

Senaste nytt

Mannerfelt ritade

ANNONS

Bakom skroven stod Mannerfelt Design, som skapade ett snabbt och effektivt skrov, som med hjälp av den tjocka profilerade sektionsluftfyllda hårdgummilisten, kunde göras smäckrare och ändå uppnå samma flytkraft.

Iron Boats

Till säsongen 2023 kommer också 827:an med coupé. För dig som vil maximera båtsäsongen. (Foto: Iron Boats)

Gummilisten är dock inte bara till för flytkraften. Trots sin nyskapande konstruktion har den kvar den klassiska ribbkragens fördelar. Du behöver inte vara orolig med fendrar vid till-läggning och den färgar inte heller av sig mot andra båtar.

Med motoralternativ från Mercury mellan 250 till 400 hk ges en bekväm toppfart på över 55 knop.

Läs mer om:

Iron 827 här

Finland lär ut konceptet av lycka

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS