Dagens PS

Historien om Coronet del 4: Världen vid deras fötter

En av de mest lyckade båtarna i modellprogrammet var 32 Oceanfarer som fortfarande är en eftertraktad klassiker på begagnatmarknaden. (Iwanowski arkiv)
Stefan Iwanowski
Stefan Iwanowski
Uppdaterad: 19 maj 2023Publicerad: 19 maj 2023

Samtidigt med invigningen av Mullerup-anläggningen sjösattes det nya flaggskeppet 32 Oceanfarer som blev en stor försäljningsframgång. En vacker båt där Bertelsen bl.a. lyckats skapa en snyggt integrerad flybridge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sveriges ledande Coronet-kännare, Stefan Iwanowski, tar oss med med på en resa i uppgång, global storhet och fall.

Läs del 1:  Den fantastiska historien om Coronet del 1.

Läs del 2: Historien om Coronet del 2 – Resan över Atlanten.

Läs del 3: Historien om Coronet del 3 – Storhetstiden.

Flybridge var ett amerikanskt påfund som utvecklats framför allt för sportfiske till havs, s.k. sport fisherman boats.

I vanliga fall utvecklades nya båtmodeller utifrån ett behov som återförsäljarna rapporterat, och något egentligt behov för en sport fisherman fanns inte riktigt.

“En lille flybridge”

Men Ole hade fastnat för båttypen under sina vistelser Florida och Miami, där de var mycket vanliga och ville pröva ”en lille flybridge”. Billigast möjligt och på allra enklast tänkbara sätt tillverkades en sådan på 24 skrovet med överbyggnad i plywood utan rutor.

ANNONS

Mottagandet var dock synnerligen svalt och framgången uteblev. En flopp av märket Coronet alltså.

Men det fanns de som uppskattade den höga, enkla båten. Några såldes till Dar-es- Salaam i Tanzania för just havsfiske.

ANNONS

Senaste nytt

Coronet startar på Lidingö

1969 släppte NK Kristensson Coronetagenturen till en av sina anställda, Åke Westerlund, som startade eget, Coronet Boat AB, i Tage Boghammars lokaler på Lidingö.

Idén till 33 Houseboat kom när Botved tävlade i Florida, och bland annat hade amerikanska husbåtar som konkurrenter.
(Iwanowski arkiv)

I slutet av 60-talet hade Åke tävlat med en Boghammar diesel i Miami 500 i Florida, USA, samtidigt som Ole Botved körde en Coronet 21 DC. Där tävlade de bl.a. mot två husbåtar:

…och det var då vi pratade om att Coronet skulle bygga en husbåt. För att köra på de öppna vattnen i Florida var ju inte särskilt smart, men däremot tyckte vi att de skulle passa i vår skyddade skärgård. Men de visade sig vara väldigt svåra att sälja.

USA hade en lång tradition med husbåtar och en flora av vilda skapelser figurerade på femtiotalet.

ANNONS

Coronet Houseboat

Svensk båtpress hade redan i mitten av sextiotalet innehållit pigga artiklar om ”sommarstuga på sjön” och liknande och en husbåt i plywood hade varit en parentes, men Coronet Houseboat var den första som gjorde något större intryck i Skandinavien.

I exteriören lyckades Bertelsen använda det bästa från de amerikanska förlagorna och samtidigt skapa en husbåt med de rena linjer som var sig signifikativa för Coronet.

Invändigt blev ingen besviken. Spatiösa utrymmen, Coronet-design ut i minsta vinkel och mängder med finurligheter.
(Ratt & Roder 1972)

Invändigt kunde man som vanligt frossa i genomtänkta detaljer. Exemplen är många men en av fullträffarna är det enkla, hopfällbara lilla brickbordet, som även fungerar som pall.

Koncepten ”sommarstuga med sjöutsikt – var du vill” och ”24 knops tvårummare” såg ut att bli en omedelbar succé.

100 000 besökare

Åke Westerlund berättar att när 33 Houseboat visades på Allt för Sjön 1970 besöktes den av ca 100.000 personer.

ANNONS

Men uppmärksamheten var en sak och orderingång en helt annan, visade det sig. Möjligen var det en något fördomsfull inställning som till slut sänkte 33:an.

Det ansågs lite töntigt med husbåt och ingenting för klubblazer och vit skepparmössa. Åke själv köpte dock genast ett exemplar som han tävlade mycket med bl.a. i Roslagsloppet och Getingloppet. Det är för övrigt den enda husbåt som har VM-poäng i offshore racing.

Slutade tävla gjorde Åke efter tidernas hårdaste Sjelland runt där han var den enda motorbåt (21 DC) av 40 startande som tog sig i mål. Husbåten behöll han och var fortfarande nöjd med den efter 25 år.

Coronet Family

När Coronet Family premiärvisades 1970 innebar det återigen att Coronet skapade en ny båttyp: en 24 fots båt med tre avdelningar. Ett mellanting mellan en salongs- och en kabinbåt.

Med 24 Family etablerade Coronet återigen en helt ny typ av båt. Sportig, med stort soldäck och väldisponerade innerutrymmen.
(Iwanowski arkiv)

I den förvånansvärt rymliga salongen fanns styrplats, pentry och dinette.

Entrén till Familyns inre ger intryck av att höra till en mycket större båt än en 24 fotare.
(Iwanowski arkiv)

ANNONS

Coronet Playmate

Ytterligare en användning av 21 skrovet var Playmate som också kom detta år.

Att utnyttja samma skrov för flera olika modeller var en av Coronets specialiteter. Här 21 Playmate. Kanske den första styrpulpeten på marknaden?
(Iwanowski arkiv)

Det var en av de första styrpulpetbåtarna, och visade sig mycket lämpad för tunga laster och många passagerare och även då behöll sina fina sjöegenskaper.

Sortimentet omfattade nu 33 Husbåt, 32 Oceanfarer, 27 Seafarer, 24 Family, 24 Cabin, 24 Flybridge, 21 DC och 21 Playmate.

Chris Craft lägger bud på Coronet

I början av 70-talet lämnade en gigant i båtbranschen, Chris Craft, ett bud på Coronet. För svindlande 30.000.000 dollar ville man överta det danska företaget – på villkor att all personal följde med.

Amerikanska Chris Craft lade i början av 1970-talet ett fett bud för att ta över Coronet. Det förkastades av Botved, Men det vittnar om hans företags betydelse.
(Iwanowski arkiv)

ANNONS

Detta ger en god uppfattning både om Coronets ställning på marknaden och den betydelse just denna personalstyrka hade för företaget. En alldeles speciell ”Coronet anda” genomsyrade organisationen, från killarna i metallverkstaden och monteringshallen upp till direktionen.

Några få exempel ur den amerikanska Chris Crafts digra modellprogram. Sannolikt hade Coronets modeller decimerats radikalt om affären gått igenom.
(Iwanowski arkiv)

För Chris Craft hade det (summan till trots) varit en godbit. Marknaden hade vänt och nu var det istället intressant för amerikanska företag att konkurrera på den europeiska marknaden.

Coronet var ju ett internationellt etablerat, välrenommerat märke med kvalificerad personal och en väl fungerande produktions- och säljorganisation.

Hälften av köpet i aktier

En viktig förutsättning för affären var emellertid att hälften av köpesumman skulle utgöras av aktier i Chris-Craft, som vid tidpunkten för affären var ett företag i gungning. Botved var försiktig och avböjde. Det hela tystades ner.

Kanske var det så att Ole i och med denna affär blev medveten om att han nu befann sig på toppen och inte hade så många utmaningar kvar och därmed i någon mening tappade motivationen.

Ny VD tar rodret

ANNONS

1970 överlät han VD-posten till en av sina goda vänner, den tidigare SAS-direktören Christian Hunderup.

Coronet News sändes ut till försäljare och kunder, med både nyheter och tips. Den ges fortfarande ut, men nu av Coronet Yacht Club i Sverige.
(Iwanowski arkiv)

Denne hade en helt annan inställning till företagande och låne- och expansionspolitik än Botved, men han hade carte blanche och började förändra Botved Boats traditionella struktur och inriktning.

På Hunnerups initiativ inköptes först ett enmotorigt och senare ett tvåmotorigt Cessna-plan med pilot till företaget. Detta väckte en idé hos Ole.

Han ville upprepa faderns bragd och flyga non-stop Köpenhamn-Tokyo. Nu var emellertid det politiska läget ett annat, Kina och Sovjet kunde inte komma överens om vem som skulle lova överflygning först.

Slog sitt rekord

Ole var fortfarande framgångsrik i sitt racerbåtstävlande och slog 1970 sitt rekord från 1965 – som dittills stått sig – i racerbåttävlingen Sjelland – runt med två timmar.

På tiden 4 timmar 23 minuter och 31 sekunder tog han sig runt tillsammans med Steen Bjoernskov Hansen (företagets pilot) i en 21 Daycruiser med två Volvo Penta 220 hk Aquamatic.

ANNONS

Det var ganska dåligt väder vid tillfället och Botved sade efteråt att det kändes ”som att hoppa från andra våningen 60 gånger i minuten” – under hela loppet.

Allt gick som tåget

Coronet var nu ordentligt etablerad i ”småbåtsvärldens” societet. Vinsterna var mycket goda och företaget var solitt. Sedan erfarenheterna av vad det innebar att stå i skuld, höll Ole Botved sig själv och företaget skuldfritt.

1970 kunde han köpa en stor villa i Humlebæk, några mil norr om Köpenhamn till sig och sin familj. Men familjen växte och snart blev där för trångt.

Då lyckades han äntligen locka sin gamle vän och arbetskamrat Bertelsen att lämna Jylland. Bertelsen köpte Botveds hus och Botved byggde ett nytt på en strandtomt vid fashionabla Strandvejen nära Köpenhamn.

Några exempel på vad man kunde få tips om för sin Coronet 24 eller Explorer II.
(Iwanowski arkiv)

Det nya huset var av den storleken att man glömmer antalet kvadratmetrar.

Alla modeller vid sin egen bryggan

ANNONS

Vid den privata bryggan rymdes hela Coronetprogrammet, vid denna tid bestående av: 33 Houseboat, 32 Deepsea, 32 Oceanfarer, 27 Seafarer, 24 Flybridge, 24 Family, 24 Midi, 24 Cabin, 21 Daycruiser och 21 Playmate.

Gott om pengar hade också mr Zigmundo ”Zigi” Markewitz, tidigare minister utan portfölj i Peru och sedan bosatt i Brasilien.

En väska full med dollarsedlar

En dag kom han in på försäljningskontoret och inför exportchefen Poul Erik Holms och exportsekreteraren Anne-Marie Sindals häpna blickar vände han upp och ner på en attachéväska fylld med dollarsedlar, med kommentaren ”Jag skall ha en 27 Seafarer”.

Och det fick han. Med Markewitz kontakter i Sydamerika såg Poul Erik Holm här möjligheten att få in en fot på den annars svårforcerade Sydamerikanska marknaden.

Coronet nu även i Brasilien

Det visade sig vara riktigt. Markewitz började importera Coronet till Brasilien.

Sitt säte hade han i Manaus, en ort som kanske är mest känd för det operahus som byggdes mitt i djungeln av en excentrisk europé under den tid då staden var centrum för gummihandeln.

ANNONS

Tretton Houseboat på en gång

Till hotellkedjan Tropical Hotels levererades 13 st 33 Houseboats på en gång. (Vid ett besök i Brasilien i mitten av 80-talet upptäckte Åke Westerlund några Coronet 33 Houseboat på Amazonas…) och under åren såldes över 200 båtar hit ner.

Till Manaus i Brasilien, levererades 13 Coronet 33 Houseboat. Operan byggdes 1896, mitt i det som då var djupa regnskogen.
(Wikipedia)

Planer fanns på att bygga ut verksamheten med tillverkning, men tiderna var på väg att förändras.

Coronet startar dotterbolag i USA

Under slutet av 60-talet hade de danska lönerna gått upp och den amerikanska dollarn hade dalat vilket lett till att försäljningen i USA minskat.

1971 bildades därför ett dotterföretag i USA, Coronet Boats of North America Inc. William R. Seger som kom från Chris – Craft Corporations Sailboat Division, utnämndes till Manager of North American Operations.

Coronet Boats of North America Inc. Bildades för att ta hand om försäljningen på den viktiga amerikanska marknaden. Till manager utsågs en före detta medarbetare på Chris Craft.
(MotorBoating)

ANNONS

Coronet fanns nu i 90 länder

På detta vis skulle man finnas på plats, kunna vara mer aktiva och samtidigt minska en del omkostnader. Strategin såg till en början ut att fungera och den amerikanska marknaden började åter köpa Coronet-båtar.

Återförsäljarnätet omfattade 90 länder och antalet ökade.

Startade charterverksamhet

Med basen i Botved Boats Mullerup Harbour, startade Hunderup nu även charterverksamhet.

Det var framför allt 33 Houseboat med eller utan skeppare som chartrades och om man ville inkluderades en Playmate att leka med. Var man lite osäker kunde man förbereda sig för sjöäventyren i en ”Houseboat School”…

Samarbete med norska Draco

Nu presenterades den lilla 17 Runabout som i själva verket var en måttligt modifierad Draco 1700 och tillkommen genom ett samarbete mellan företagen Draco och Botved Boats.

ANNONS

Med ett avancerat skrov med ett 23 grader djupt V och mjukt rundade steg fick den en mycket mjuk gång även i krabb sjö. Med en Volvo Penta och Aquamatic 100-drev hade den en maxfart på 32 knop.

Verksamheten flyttar igen

I början av 1972 såg det alltså ljust ut och huvudkontoret flyttade till Villa Mira Mare på 350 Strandvejen, som man hyrde av kommunen.

För första gången flyttade nu även Bertelsen sina ritverktyg till huvudkontoret.

Ännu en ny agentur i Sverige

Den svenska Coronet-agenturen togs detta år över av Georg Cervin, GECEA. Cervin bjöds ner till fabriken i Slagelse och imponerades av hur båtarna producerades.

Vid 1970-talets inledning övertogs den svenska agenturen av GECEA, som även sålde Draco. Något senare kompletterades Coronetprogrammet med en 17-fotare som tidigare sålts under namnet Draco.
(Båtnytt 1972)

Lokalerna var stora, öppna och ljusa – och nästan kliniskt rena. Produktionen skiljde sig så mycket från vad Cervin sett i branschen tidigare att han beslöt sig för att bjuda ner de svenska båtjournalisterna så att de med egna ögon fick se.

ANNONS

Hemma möttes han av ett mycket måttligt intresse och det var först efter många samtal som några journalister lät sig övertalas.

Efter rundvandringen frågade Cervin en av journalisterna vad han tänkte skriva och fick svaret: ”Ja..jag måste nog hålla igen – för berättar jag hur det verkligen är får jag hela svenska båtbranschen på mig…”

Del 5 i historien om Coronet presenteras i nästa veckas nummer.

Läs mer om Coronet:

Coronet Yacht Club

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Stefan Iwanowski
Stefan Iwanowski

Båthistoriker och forskare inom båtkultur sedan över 30 år.

Stefan Iwanowski
Stefan Iwanowski

Båthistoriker och forskare inom båtkultur sedan över 30 år.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS