Världens största oceangående segelfartyg går mot Kina igen. Tack vare Stefan Björks ”uppåt 35 miljoner” och en massa jobb kan det klassiska segelfartyget Götheborg åter marknadsföra Sverige.

ANNONS

Första gången Götheborg seglade mot Kina, i oktober 2005, stod runt 90 000 invid Göta älv för att bevittna avfärden. Projektet då beräknas ha kostat i runda slängar 400 miljoner kronor. Svenska staten bidrog, liksom företag som Stena, Volvo och SKF. Originalet Ostindiska Companiets Götheborg, sjönk 1745.

Götheborg största seglande träfartyg

Götheborg sägs vara världens största oceanklassade seglande träfartyg, och första anhalten är Helsingborg. Färden ska sedan gå vidare, för att i september nästa år nå fram till Shanghai, berättar Dagens Nyheter.

För sex år sedan såg sagan om Götheborg ut att vara slut. Den ideella stiftelsen som ägde skeppet hade slut på pengarna. 2016 försökte stiftelsens ordförande, Lars G Malmer, få ihop sponsorer för att rädda fartyget, men det blev för dyrt.

Familjeföretag räddare i nöden

Räddaren i nöden blev i stället det familjeägda Greencarriers. 2019 gick bolaget med ordförande Stefan Björk och hans familj in och räddade ekonomin, och sedan februari 2021 äger familjen alla aktier i Götheborgs ägarbolag.

”Dåraktigt? Nej, men lite vansinnigt”, säger Stefan Björk till Dagens Nyheter. ”Det underlättar att vara lite galen.”

Götheborg mot Kina – "Det underlättar att vara lite galen"
Första hamnstoppet för Götheborg är Helsingborg, och dit beräknas det ta sex dygn. Foto: TT

Björk tror att han spenderat uppåt 35 miljoner på projektet. Plus allt arbete. Det visade sig också att övertagandet var väldigt illa tajmat. Pandemin . Den då planerade seglatsen fick ställas in, och intäkterna har varit noll medan kostnaderna för att underhålla fartyget fanns kvar.

Dörröppnare för Asienmarknad

Nu har Stefan Björk och Greencarriers stöd från Svenskt Näringsliv, Exportkreditnämnden  och Vinnova, partners i den nya expeditionen. Då som nu är målet att skeppet ska fungera som dörröppnare, och Kina är liksom för den förra expeditionen slutmål för seglatsen..

”För oss är Asienmarknaden viktigast”, säger Stefan Björk till DN. ”Det vi hoppas på är att företag vill vara med och visa upp sig och sina tjänster här ombord i stället för i ett konferensrum och sedan bjuda på en restaurang.”

ANNONS
ANNONS

Åtta hamnar i Europa – Kina slutmål

I sommar gör Götheborg hamnstopp i Europa. Sedan går färden vidare genom Suezkanalen, via Djibouti till Indien. Där börjar seglatsen mot Östasien, med besök i Singapore, Vietnam, Hong Kong och till slut Kina, enligt Götheborg of Swedens hemsida. 

Hamnstopp i Europa:

Helsingborg 14-17 juni

Helsingfors 23-27 juni

Stockholm 7-13 juli

Köpenhamn 20-24 juli

Oslo 28-31 juli

London 8-12 augusti

ANNONS
ANNONS

Bremerhaven 17-21 augusti

Lissabon 5-8 september

Källa: www.gotheborg.se

Läs även: Carlo Riva och hans okända mästerverk [Dagens PS]

Läs även: 367 miljoner över? Köp en vacker segelyacht [Dagens PS]