Dagens PS

Carlo Riva och hans okända mästerverk

Jo, det är en Riva från 60-talet. Och inte vilken som helst utan Caravelle som dessutom är till försäljning just nu. (Foto: Denison Yachts)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 02 juni 2022Publicerad: 02 juni 2022

För de flesta är Riva synonymt med vackra båtar, fantastisk design och mästerlig kvalitet. Det här handlar om Carlo Rivas okända mästerverk. Några klassiska yachter som byggdes av holländska Royal De Vries.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det vattnas i munnen på båtentusiaster när man pratar om Riva-modeller som Ariston, Tritone, Florida och ikonen Riva Aquarama.

Den fantastiska Riva Aquarama – Rivas mest kända modell. (Foto: Riva Yacht)

Skapade varvets guldålder

Carlo Riva övertog det lilla familjeföretaget 1949 och förvandlade båtarna och varumärket till en statussymbol i takt med Italiens ”industriella och ekonomiska mirakel” efter kriget.

Med fascination för fart och racerbilar, fattade Carlo Riva tidsandan under 50- och 60-talet och skapade båtar i trä med en omisskännlig design och inspiration från den amerikanska båtmarknaden.

Birgitte Bardot självklart i en Riva. (Foto: Riva Yacht)

Rivas båtar utmärkte sig för de exklusiva materialen, noggrannheten i detaljer och det fina hantverket.

Favorit hos jetset-kändisarna

Rivas båtar blev favorit hos aristokrater, skådespelare, idrottsmästare, affärsmän och alla andra typer av kändisar vilket bidrog till varumärkets attraktion.

“Havets Ferrari” blev ett viktigt attribut för medelhavets jetset. Här med Jane Fonda ombord. (Foto:Riva Yacht)

ANNONS

Bland de som ägt en Riva finns Sophia Loren, Brigitte Bardot, Liz Taylor, Sean Connery, Jean Paul Belmondo, Richard Burton och Jackie Stewart, för att nämna några.

En Riva som få känner till

Det inte många känner till är att Carlo Riva under början av 60-talet ritade några lyxyachter som byggdes av kvalitetsvarvet Royal De Vries, numera en del av Feadship.

Royal De Vries och Carlo Riva byggde en makalöst vacker yacht. 23 meter av klassiska 60-tals linjer (Foto: Denison Yachtsale)

Royal De Vries byggde totalt sju yachter baserat på Carlo Rivas snygga skisser mellan 1961 till 1965. En av dessa är vackra Caravelle som vi bjuder på i denna bildspecial.

I fullt solljus blir den nästan svarta yachten mörkt marin. (Foto: Denison Yachtsale)

I makalöst fint skick är Caravelle en av de kvarvarande Carlo Riva-yachterna. Hela 78 fot, dvs drygt 23 meter och byggt helt i stål.

Harmoniska linjer hela vägen runt. Notera det snygga typsnittet på aktern (Foto: Denison Yachtsale)

Det som gör Caravelle speciell är hennes proveniens. Efter att blivit ”förstörd” under 80-talen med fula tillbyggnader så gjorde man 2014 en genomgripande renovering.

Här kan de kommande ägarna äta. Troligtvis från den privata kocken i byssan. (Foto: Denison Yachtsale)

Vardagsrummet är i stramt 60-tal. Nu är jalusierna nedfällda, men annars är det 360 graders vy. Givetvis höj och sänkbar TV som går ner i kommoden vilket dock inte är original. (Foto: Denison Yachtsale)

Carlo Riva konsulterades – 92 år gammal

Ingen mindre än Carlo Riva själv konsulterades för att återställa henne i tidstypiskt skick. Carlo Riva var då 92 år och det blev ett av hans sista projekt då han gick bort 2017, hela 95 år gammal.

Här har man moderniserat förarplatsen men trots allt behållt en härlig 60-tals funktionalistisk ordning på instrumenten. Snyggt gjort. (Foto: Denison Yachtsale)

 

Här är det mesta original. Spatiös gästtoalett ombord. (Foto: Denison Yachtsale)

Så under Carlo Rivas eget överinseende gjordes en totalrenovering till ett fantastiskt tidstypiskt skick där man upplever 60-talets glamour genom hennes design.

Trappan ner till det nedre planet. Här givetvis tjocka heltäckningsmattor. (Foto: Denison Yachtsale)

När ni följer med i denna bildspecial så är det svårt att inte förundras över de vackra 60-tals linjerna.

En riktigt exklusiv “Master cabin”. Bra disposition och materialval. Här kommer ägaren trivas ombord. (Foto: Denison Yachtsale)

En trappa ner så bjuder Caravelle på en exklusiv och ombonad miljö. Här hittar vi mastercabin, två gästhytter och toaletter.

En av de två gästhytterna. (Foto: Denison Yachtsale)

Byssan ombord har allt man kan önska. Givetvis finns även en liten “crew kabin” för personalen som skall serva ägaren och underhålla denna design-raritet.

Här kommer kocken ombord trivas. (Foto: Denison Yachtsale)

Ser vi akteröver har man byggt till en fällbar akterplattform. Trots detta ingrepp i 60-tals designen så har man gjort det riktigt snyggt och funktionellt. När den är uppfälld så syns den knappt. Det här snygga lösningen har antagligen även Carlo Riva uppskattat.

Inte original, men en väldigt snygg lösning utan att göra stora estetiska ingrepp. (Foto: Denison Yachtsale)

Hur många av Caravelles systerbåtar som finns kvar har vi inga uppgifter om. Många av de fina 60-talsbåtarna försvann under 80-talets frenesi att bygga till och förstöra originaldesign från 50- och 60-tal.

Vi kan tänka oss att den då 92-årige Carlo Riva uppskattade att bli rådfrågad kring renoveringen 2014. Att kunna bidra till den omsorgsfulla renoveringen av hans okända mästerverk.

Caravelle är onekligen en av de mest spännande yachterna till salu just nu. Mer information hittar ni på Denison Yachtsale.

Hela båtvärlden sörjde den legendariske båtbyggaren som byggde upp en av världens mest kända varumärken. (Foto: Riva Yachts)

95 år gammal somnade Carlo Riva in stilla i sitt hem i Sarnico 2017 och hela yachtingvärlden sörjde den store båtbyggaren.

ANNONS

En del av Europas historia

I retrospektiv måste vi beundra hans genialitet, design och känsla för marketing. Under hans era växte Riva från ett litet varv till en av världens mest kända varumärken.

Så har man rätt storlek på plånbok så framstår Caravelle som ett klipp. Förutom yachten så köper man ett stort stycke design och näringslivshistoria som aldrig kan fås på en nytillverkad båt, oavsett hur mycket man betalar.

ANNONS

Senaste nytt

Relaterade artiklar:

Den excentriske miljonärens motoryacht.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS