Dagens PS

En bortglömd Chris Craft i Österled

Chris Craft JP IV
Efter några år i fredlig tjänst hos familjen Åhlén, fick JP IV svida om till en mycket mer allvarlig verksamhet. (Foto: SA-Kuva)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 20 apr. 2023Publicerad: 20 apr. 2023

Svenska Klassiker: När postordermiljonären JP Åhlén började bi äldre, ville han fortfarande kunna pendla mellan sommarstället i skärgården och arbetet i stan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Men då krävdes det en mycket mer bekväm båt. Lösningen blev JP IV.

En av våra största skärgårdsälskare var onekligen postordermiljonären JP Åhlén. Med sitt fantastiska sommarställe Maritsgården på Äpparö i norra mellanskärgården, som bas, pendlade han så länge vädret tillät, dagligen mellan Äpplarö och KMKs brygga i Djurgårdsbrunnsviken.

JP, eller Johan Petter som hans kompletta namn var, föddes med efternamnet Andersson 1879 i Åls församling i Kopparbergs län.

Han tog sig namnet Åhlén 1897 efter Åls socken och två år senare, 1899, grundande han bokförlaget Åhlén & Holm tillsammans med sin farbror Erik Holm.

JP Åhlén

Den unge JP Åhlén höll just på att bygga upp grunderna till det som sedermera skulle bli närapå ett postordeimperium. Bland annat… (Foto: Åhléns)

Företagets postorderverksamhet växte explosionsartat. Smart marknadsföring och folkära, enkla och billiga produkter, gjorde att Åhlén & Holm snart hade vuxit ur kostymen i Insjön i Dalarna, där företaget startats.

Redan 1909 hade Insjöns station blivit nummer två i expedierade paket i Sverige, endast slaget av Stockholms central.

1915 blev det därför flytt till Stockholm och ett nytt pampigt kontor vid Skanstull byggdes. Och i takt med att verksamheten växte, behövde JP med familj en plats att koppla av på.

ANNONS
Chris Craft JP IV

Åhlén & Holms nya byggnad vid Skanstull var som en borg med utblick över Skanstull och Södermalm. (Foto: Stockholmskällan)

Det blev på Äpplarö. En arkipelag i Stockholms mellanskärgård där JP fann ro och möjlighet till avkoppling. Här ville han bo så ofta det var möjligt.

Och inte bara de dagar han var ledig. Utan här skulle även ron och harmonin sökas under arbetsveckorna.

Så föddes en av Stockholms skärgårds tidigaste och mest flitiga båtpendlare.

Hans första racerbåt hette JP i alla enkelhet och var byggd på AB Sjöexpress  1917.

Båten var av den gamla tidiga generationens racerbåtar med långt fördäck och en sittbrunn för fyra längst bak.

När så amerikanska Chris Craft kom till Sverige genom Bengt Unander-Scharins försorg, såg JP Åhlén omedelbart att hans dagliga pendling skulle bli så mycket bekvämare med en båt från de amerikanska tillverkaren.

Chris Craft JP IV

JP Åhlén med familj ombord på JP II under en tur i Djurgårdsbrunnskanalen. (Foto: Sjöexpress arkiv)

ANNONS

En 26 fots båt beställdes sålunda med en Kermath Sea Wolf på 200 hk på motorbäddarna.

Båten fick logiskt namnet JP II varpå JP den förste såldes.

1931 utökades flottan med ytterligare en 26 fots Chris Craft som döptes till JP III.

För att inte röra till alltsammans för mycket, fick sonen Gösta Åhlén ta över JP II och passade då samtidigt på att döpa om henne till Gugge.

Chris Craft JP IV

Här kommer hel familjen Åhlén med de stora Chris Craft-båtarna JP III och Gugge på rad. (Foto: Sjöexpress arkiv)

ANNONS

Senaste nytt

Många timmars båtåka

Med dessa båda racerbåtar befors skärgården under 1930-talet av familjen Åhléns alla delar.

Men till säsongen 1937 tyckte pappa JP att de öppna Chrissarna erbjöd en väl luftig resemiljö.

ANNONS
Chris Craft JP IV

Såhär presenterades Chris Crafts 24-fotare i broschyren för 1936. (Foto: Chris Craft)

Genom Chris Crafts nya svenska agent – Firma Båttjänst – beställdes sålunda en 24 fots coupé med en 212 hästars Scripps under en huv i sittbrunnen.

Nu blev skärgårdsfärderna tystare, lugnare och torrare och JP kunde åter njuta fullt ut. Och den nya båten fick logiskt nog namnet JP IV.

Chris Craft JP IV

Efter JP Åhléns död annonserades JP IV ut i dagspressen, men blev inte såld. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Avlider oväntat

1939 dör så JP Åhlén hastigt och vid andra världskrigets utbrott i september 1939, läggs familjens båtar upp på Fröbergs båtvarv på Lidingö i väntan på en lite osäker framtid.

1941 publicerar Svensk Motor Tidning en vädjan från det finska sjöförsvaret om hjälp från Sverige och svenska båtägare.

Det finns ett stort behov av snabba kurirbåtar som snabbt kan ta sig runt i de finska skärgårdarna under det krigstillstånd som rådde i landet.

ANNONS
Chris Craft JP IV

I Svensk Motor Tidning bad Finland om hjälp genom KMKs försorg. (Foto: Svensk Motor Tidning)

JPs änka Maja Åhlén, beslutar sig för att skänka JP IV till denna verksamhet. Båten rustas sålunda hos Fröbergs och skeppas över till Finland för en helt ny verklighet.

Chris Craft JP IV

Under uppdrag som ambulansbåt i Finska flottan. Det finns spår efter henne fram till i mitten av 1960-talet. Men vad hände sedan? (Foto: SA-Kuva)

Här får den vackra coupén en ny tjänst som ambulansbåt i Finska flottan. Och där någonstans så ebbar också sakta spåren ut efter henne.

Det finns rykten som säger att hon såldes ur flottan så sent som i början på 1970-talet. Och skulle det stämma, så finns i alla fall en teoretisk möjlighet att hon skulle kunna finnas kvar.

Snälla, säg att det är så…

Läs mer:

Åhléns-familjens okända mästerverk

ANNONS

Historien om JP Åhlén

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS